Citat:
Ursprungligen postat av
GundeS
Jag formulerade mig lite fel.

"lite"

Det är tydligt att du är som övriga troll i tråden och har extremt svårt att "formulera" dig korrekt. Du hade helt fel och påstod raka motsatsen av sanning, och tillskrev dessutom din egen okunskap till mig. Regel 9 gäller alltid, och det är definitivt inget jag har hittat på. Ditt pucko!
Citat:
Ursprungligen postat av
GundeS
Regel 9 gäller alltid om det är trångt, oavsett om man ser fartygen eller inte. Man får t.ex. inte ankra i ett trångt sund, oavsett om man ser någon eller inte. De flesta av reglerna i regel 9 gäller alla fartyg. Det är fortfarande så att handelsfartyget har brutit mot regel 9 och regel 13 (så som jag förstår att olyckan gått till), om man anser att regel 9 gäller.
Din tolkning av regel 9b är helt orimlig, eftersom den skulle leda till att de flesta fartyg under 20 meter inte skulle kunna åka någonstans där det är trångt. Istället ska man tolka det som att det mindre fartyget ska väja i god tid.
Det är tydligt att du inte förstår hur sjövägsreglerna fungerar och att du saknar all erfarenhet av att vistas på sjön.
"Min" tolkning av regel 9b är densamma som såväl Sjöfartsverkets som rättssystemets som professor Allans. Ditt pucko!
Citat:
Ursprungligen postat av
GundeS
Om man kommer till en krök och hör någon tuta ska man vara beredd att väja, även om man inte ser fartyget.
I praktiken är det här extremt sällan ett problem om det är trångt. Bägge fartygen skall ligga så långt styrbord som det är säkert och det mindre fartyget kan troligen ligga längre styrbord än det stora.
Du hinner knappt avsluta en mening innan du säger tvärt emot dig själv i nästa

Se fetningen. Som sagt, det är löjligt tydligt att du inte har någon erfarenhet av sjövägsreglerna och att vistas på sjön. Ditt pucko!
Citat:
Ursprungligen postat av
GundeS
Vidare betyder hindra (impede) inte samma sak som att det mindre fartyget ska väja. Det innebär att det mindre fartyget inte får hindra det stora fartyget från att ta en säker kurs och pressa ut det på farligt vatten. Ditt pucko.
Observera att USA har andra tolkningar av reglerna, så de kan du kasta i papperskorgen.
"USA" har andra tolkningar av reglerna.
Ändå är det du, och inte jag, som tjatar om "impede", som om det skulle ha någon som helst betydelse.

Ja du är verkligen ett riktigt pucko.
Återigen, du har noll koll på sjövägsreglerna, så gott som varje mening du skriver visar det tydligt.
Professor Allens artikel är fullt relevant för det här fallet och tillämpningen av reglerna. Hade du haft minsta grundläggande kunskap i saken hade du vetat varför, och att detta varför framgår av 1 kap. 2 § sjötrafikförordningen. Men den, Sjötrafikförordningen, den hade du inte den blekaste aning om att den ens existerar. Det är ett som är helt säkert. Ditt pucko!
Läs på och lär, istället för att sitta och killgissa och sprida en massa inkompetens och dynga. Ditt pucko!