2026-08-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Att du skryter om att lösa hushållsekonomi med knytnävar säger precis allt om vilken trasig miljö du själv kommer ifrån.

För det första är jag ingen ”bonusfarsa”. Grabben har redan två föräldrar med lagstadgad försörjningsplikt.
För det andra är det där ren parasitlogik.

Vad jag tjänar är fullständigt irrelevant. Bara för att jag kliver upp och sliter ihop min lön betyder det inte att mina pengar är allmän egendom som ska finansiera andras ungar.

Det handlar om principer och självrespekt – två begrepp du uppenbarligen inte begriper ett dugg av.

Så du och mamman är inte sambos, i ett förhållande? Eller är hon bara en inneboende?
Citera
2026-08-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
450 kr för el över dush och dator. Vad i helvete är det för princip?

Spelar ingen roll om det handlar om 50 kr eller 500 kr – förbrukar man resurser och skiter i reglerna så betalar man för det. Att vifta bort onödiga kostnader med "det är ju så lite" är exakt hur folk sabbar sin ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Du är en bonusfarsa. Har du inte fattat det?
Nej. Att dela säng och tak med en morsa gör en inte automatiskt till förälder eller betalningsskyldig för hennes unge. Grabben har redan en pappa.
Citera
2026-08-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Så du och mamman är inte sambos, i ett förhållande? Eller är hon bara en inneboende?
Vi är sambos i ett förhållande.
Men ett förhållande innebär ett jämställt partnerskap mellan två vuxna människor som delar på sina gemensamma kostnader – inte att mannen per automatik adopterar den andras tidigare ekonomiska åtaganden och ungar.
Citera
2026-08-24, 15:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Spelar ingen roll om det handlar om 50 kr eller 500 kr – förbrukar man resurser och skiter i reglerna så betalar man för det. Att vifta bort onödiga kostnader med "det är ju så lite" är exakt hur folk sabbar sin ekonomi.

Nej. Att dela säng och tak med en morsa gör en inte automatiskt till förälder eller betalningsskyldig för hennes unge. Grabben har redan en pappa.
Du tar ut ockersummor. För övrigt tro ingen på att telefonsamtalet med biopappan gick till på viset du beskrev... Precis som att du var 'lugn' under samtalet med din sambo...
Citera
2026-08-24, 15:31
Medlem
Citat:
Vi är sambos i ett förhållande.
Men ett förhållande innebär ett jämställt partnerskap mellan två vuxna människor som delar på sina gemensamma kostnader – inte att mannen per automatik adopterar den andras tidigare ekonomiska åtaganden och ungar.
Om ni är i ett förhållande, så ”följer ju ungen med på köpet” så att säga…..
Av vilken anledning är ni sambos? Ekonomisk vinning?
Citera
2026-08-24, 15:34
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:

Du har en morsa och en unge boendes hos dig och du har en samborelation med ungens mamma. Då är du ungens bonusfarsa, det är inget du kan förhandla bort vid köksbordet genom att kräva betalt för toapapper.

Ska du ingå i denna konstellation ska du acceptera att du måste va en förebild, du måste va välkomnande mot barnet och det här du håller på med nu, att använda ekonomi som slagträ är en form av psykisk misshandel mot både barnet och mamman.
Mamman får skylla sig själv men barnet har inte valt att ha med dig att göra, därför måste du va den vuxne och ta ditt ansvar.

Fram med siffrorna, hur mycket har du att röra dig med? Hur mycket har mamman?
Citera
2026-08-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Har du det bra annars?

Är alla dina önskningar uppfyllda av din sambo? Kan hon ge dig frid och fröjd och har gjort så i handling majoriteten av dagarna som varit eller har alla dagar omlott gått upp i ett problem som alltid måste lösas?

Vad vill du med pengarna? Har ni kunnat prata om pengar allmänt innan utan att något blossat upp?

Ska dem lära sig något utan att få äga konsekvenserna av det dem gjort? Hur ska dem lära sig då?

Vad är hennes och sonens respekt mot dig i handling?

Jag kan inte svara hur din sambo tänker men min gudinna behöver inte göra något för mig eller mina barn men när hon gör det så tackar jag för det. Det som din sambo säger är att den nya mannen inte ska bossa över barnet överhuvudtaget.

Frågan är om du ska köra på din väns förslag? Det tar bort alla attacker och att "du är snål" när ni diskuterar dessa låga summor är löjligt och säger snarare till mig att hon är snål.

För hon kunde sagt "Jag älskar dig och betalar 1500 då" och något i stil med "Hur ska vi fira detta beslut då, SvetsLeffe?" du avslutar och svarar: "Jag skapar ett sparkonto åt oss alla på 1500 för resor och nöjen".
Ett av de få inläggen i tråden som faktiskt ställer relevanta frågor och borrar i grundproblemet istället för att bara spy galla.

För att svara ärligt på dina punkter:

1. Har vi det bra annars?
När det bara är hon och jag och allt flyter på hennes villkor har det varit bra. Men det är ju precis det som är fällan: det är väldigt lätt att ha "frid och fröjd" så länge man själv håller käften, lägger sig platt och betalar. I samma sekund som man sätter en rimlig gräns och ställer motkrav blir det härdsmälta och släktkommitté. Det är inte en stabil relation – det är en relation som bara fungerar så länge mannen lyder.

2. Respekt i handling och attityd
Du sätter fingret exakt på pudelns kärna här. Hade hon visat respekt i handling – tagit ansvar för vad grabben förbrukar, sett till att mina grejer får vara ifred och mött mig som en vuxen partner – då hade jag skitit fullständigt i en femtonhundring. Då bjuder man med glädje på middagar, aktiviteter och resor, precis som du beskriver.
Generositet föds ur ömsesidig respekt och tacksamhet. När motparten istället tar allt för givet och bemöter fullt rimliga förslag med ilska och kravmentalitet, då dör all lust att vara generös på en millisekund.

3. Vad vill jag med pengarna?
Det handlar inte om att sitta och tjuvhålla på enkronor på ett bankkonto. Pengarna jag arbetar ihop går till min egen buffert, mina egna projekt och min egen framtidstrygghet. Att jag sliter för min lön gör den inte till allmän egendom för vem som helst att dränera bara för att vi delar tak.

Din analys av hennes respons är klockren. Hade hon bemött mig med mognad och sagt "Självklart löser vi det, vi är ett team" hade det här varit utagerat på två minuter.
Men hennes faktiska reaktion – att dra på sig offerkoftan, vägra ta ekonomiskt ansvar för sin son och hetsa både svärmor och biofarsan mot mig i mitt eget vardagsrum – visar svart på vitt var hennes respekt och prioriteringar egentligen ligger.

När det väl har gått så långt hjälper varken schabloner eller min polares veckoansvar. Problemet handlar inte om pengarna längre, det handlar om ren och skär brist på respekt.
Citera
2026-08-24, 16:06
Avstängd
Citat:
Exakt, ungen är sin egen "save file".
Folk får fan sluta se ungar som nån jävla egendom eller förlängning av sina föräldrar.
Snubben har klivit in i en unges familjekonstellation och får därmed ta sitt ansvar som vuxen förebild oavsett vems sperma ungen kommer ifrån för ungen är ju ingen spermafläck utan ett barn som inte har valt denna ruttna bonusfarsa.

Vad gäller det ekonomiska så ingår givetvis ungens utgifter för toapappper och diskmedel i morsans "halva" eftersom det är ett givet påhäng i relationen till mamman.
Slitage på möbler nämndes i TS vilket knappast kan vara juridiskt hållbart då det inte finns någon juridisk skyldighet att stå för "slitage" i ett gemensamt hem.

Personligen skulle jag aldrig bo ihop med en dåre som drog småsummor för extra el, toalettpapper och liknande. Saken är att somliga är såpass sjuka i huvudet.

Vill man ha exakt allt utan extrautgifter är inte sambo eller äktenskap aktuellt utan singelhushåll.
Citera
2026-08-24, 16:39
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ett av de få inläggen i tråden som faktiskt ställer relevanta frågor och borrar i grundproblemet istället för att bara spy galla.

För att svara ärligt på dina punkter:

1. Har vi det bra annars?
När det bara är hon och jag och allt flyter på hennes villkor har det varit bra. Men det är ju precis det som är fällan: det är väldigt lätt att ha "frid och fröjd" så länge man själv håller käften, lägger sig platt och betalar. I samma sekund som man sätter en rimlig gräns och ställer motkrav blir det härdsmälta och släktkommitté. Det är inte en stabil relation – det är en relation som bara fungerar så länge mannen lyder.

2. Respekt i handling och attityd
Du sätter fingret exakt på pudelns kärna här. Hade hon visat respekt i handling – tagit ansvar för vad grabben förbrukar, sett till att mina grejer får vara ifred och mött mig som en vuxen partner – då hade jag skitit fullständigt i en femtonhundring. Då bjuder man med glädje på middagar, aktiviteter och resor, precis som du beskriver.
Generositet föds ur ömsesidig respekt och tacksamhet. När motparten istället tar allt för givet och bemöter fullt rimliga förslag med ilska och kravmentalitet, då dör all lust att vara generös på en millisekund.

3. Vad vill jag med pengarna?
Det handlar inte om att sitta och tjuvhålla på enkronor på ett bankkonto. Pengarna jag arbetar ihop går till min egen buffert, mina egna projekt och min egen framtidstrygghet. Att jag sliter för min lön gör den inte till allmän egendom för vem som helst att dränera bara för att vi delar tak.

Din analys av hennes respons är klockren. Hade hon bemött mig med mognad och sagt "Självklart löser vi det, vi är ett team" hade det här varit utagerat på två minuter.
Men hennes faktiska reaktion – att dra på sig offerkoftan, vägra ta ekonomiskt ansvar för sin son och hetsa både svärmor och biofarsan mot mig i mitt eget vardagsrum – visar svart på vitt var hennes respekt och prioriteringar egentligen ligger.

När det väl har gått så långt hjälper varken schabloner eller min polares veckoansvar. Problemet handlar inte om pengarna längre, det handlar om ren och skär brist på respekt.
Divorce manifest?
Nä du ska fortsätta såhär, va en snåljåp och psykiskt misshandla och manipulera din omgivning, nedvärdera de med att "dina surt förvärvade pengar inte är till för vem som helst", söka sympati genom att rationalisera ditt snåljåpande skitbeteende.
Ha en egen hylla i kylen, räkna kronor och ören för utgifter du drar ur röven.
En droppe diskmedel, 5kr avdrag bitch!

Du är genomrutten, vem är det som har offerkofta på sig egentligen? Det är du!
Fram med siffrorna, hur mycket har du över när räkningarna är betalda?
Senast redigerad av Kungenshora 2026-08-24 kl. 16:46.
Citera
2026-08-24, 16:50
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Personligen skulle jag aldrig bo ihop med en dåre som drog småsummor för extra el, toalettpapper och liknande. Saken är att somliga är såpass sjuka i huvudet.

Vill man ha exakt allt utan extrautgifter är inte sambo eller äktenskap aktuellt utan singelhushåll.
Då skulle han ju inte ha en unge och morsa han kan psykiskt misshandla genom diverse bötfällning? Vilken offerkofta skulle han då kunna dra på sig? Då faller ju hela ekvationen!
Citera
2026-08-24, 16:54
Avstängd
Citat:
Då skulle han ju inte ha en unge och morsa han kan psykiskt misshandla genom diverse bötfällning? Vilken offerkofta skulle han då kunna dra på sig? Då faller ju hela ekvationen!
Sant. Han öever väl efter mottot att hålla sina vänner nära men fienderna närmare.
Citera
2026-08-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ingen skall betala till någon för sitt 14-åriga barn. 2223kr betalar mamman för sitt barn under sina 2 veckor från sin ficka, och 650kr därtill som staten bidrar med. 2223kr betalar pappan för sitt barn under sina två veckor från sin ficka och därtill 650kr som staten bidrar med. Eftersom det är 50/50 transferereras inga pengar. Schablon blir således 5746kr som jag skrev hela tiden och som bajshjärnorna här förnekar.

2223 kr betalar mamman för sitt barn /månad och 2223 kr betalar pappan för sitt barn /månad säger du.
Vem betalar de till, Länstyrelsen, ICA eller tillbaka till staten?

Mer korkad än vad du är finns inte..är du en tös som fått mens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in