2026-08-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Mitt enda egentliga fel ”i sin helhet” var att jag var naiv nog att tro att en vuxen människa faktiskt menar vad hon säger. Jag lade alla korten på bordet innan vi flyttade ihop.

Det är inte ”synd” om varken mamman eller sonen. Grabben har tak över huvudet, mat i magen och två fullt kapabla biologiska föräldrar som bär det juridiska och ekonomiska försörjningsansvaret. Att kräva att de faktiskt tar det ansvaret själva istället för att dumpa notan på mig är varken cyniskt eller känslokallt – det är ren självrespekt.

Om din egen strategi i relationer bygger på att lägga dig platt, svälja allt och betala för andras ungar av ren skräck för att bli lämnad så får det stå för dig. Jag har betydligt högre krav på ett jämställt partnerskap än så.

Det behövs varken barndomstrauman, stränga pappor eller bittra erfarenheter från något ex för att förstå värdet av pengar.

När man kliver upp tidigt varje morgon, gör sina timmar på jobbet och sliter ihop sin egen lön så kastar man inte bort resurser hur som helst, och man låter inte andra glida på ens bekostnad. Det kallas arbetsmoral, ekonomisk disciplin och sunt förnuft – inte "besatthet".

Verkligheten är betydligt enklare än så: jag jobbar för mina pengar, hon jobbar för sina, och föräldrar har försörjningsplikt för sina egna ungar. Att det enkla konceptet provocerar er så enormt mycket säger betydligt mer om er egen syn på andras pengar än om min uppväxt.

Relationen och samarbetet är helrökt

Varje part går in o bjussar o delar med sig av sitt överskott, oavsett om det är en extra portion pizza, extra fickpengar, en betald semesterresa, en bit tårta, att tvätta o stryka etc etc

Man delar med sig av det som man har för mycket uttav UTAN att räkna på kronor o ören och att det ska gå jämt upp.

Har du 25000kr extra medan din sambo/sonen har 1000 så ska du inte skänka 50% av 24000 MEN, du kan verkligen dra upp plånboken och betala för er alla tre om ni alla tre får en positiv upplevelse eller någonting dom vill ha

Kör du 1+1=2 för hemma kan du glömma att någon stannar med dig!

Gillar du inte svaren kan du väl skita i starta tråden!
Citera
2026-08-24, 12:27
Medlem
alicia66s avatar
Trodde inte solsidans Ove fanns på riktigt. Men tydligen. Pinsamt snåla människor förblir ensamma.
Citera
2026-08-24, 13:53
Medlem
Sockerssons avatar
Givetvis ska TS inte behöva försörja någon annans barn han själv inte ens har någon biologisk anknytning till. Man tar sig för pannan hur många som tycker det är rimligt att man ska behöva överta en annan mans savefil.
Citera
2026-08-24, 13:56
Avstängd
Man tror att du trollar men jag har sett en del videor med samma attityd. Jag tycker att du ska flytta isär med dina sambo istället. Du förstör väl även hennes bostadsbidrag?
Citera
2026-08-24, 13:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Givetvis ska TS inte behöva försörja någon annans barn han själv inte ens har någon biologisk anknytning till. Man tar sig för pannan hur många som tycker det är rimligt att man ska behöva överta en annan mans savefil.
Fast barn ska inte behöva bo med vuxna människor som inte ser den som välkomna i deras egna hem.

TS har valt, det har inte ungen.
Citera
2026-08-24, 14:36
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Fast barn ska inte behöva bo med vuxna människor som inte ser den som välkomna i deras egna hem.

TS har valt, det har inte ungen.
Exakt, ungen är sin egen "save file".
Folk får fan sluta se ungar som nån jävla egendom eller förlängning av sina föräldrar.
Snubben har klivit in i en unges familjekonstellation och får därmed ta sitt ansvar som vuxen förebild oavsett vems sperma ungen kommer ifrån för ungen är ju ingen spermafläck utan ett barn som inte har valt denna ruttna bonusfarsa.

Vad gäller det ekonomiska så ingår givetvis ungens utgifter för toapappper och diskmedel i morsans "halva" eftersom det är ett givet påhäng i relationen till mamman.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-08-24 kl. 14:39.
Citera
2026-08-24, 14:38
Medlem
Eftersom flera undrade om vad som faktiskt sades när ungens biologiska pappa blandade sig i så förtjänar det samtalet en egen uppdatering – för det visar på en så monumental dubbelmoral att man häpnar.

Han ringde alltså upp på sambons telefon, uppenbart hetsad av henne, och klev in med en riktigt dryg och tillrättavisande ton. Han började spela allan om att jag ”snålade mot hans son”, att en 12-åring ”behöver en trygg miljö utan pengatjafs” och att jag inte borde ha flyttat ihop med henne om jag inte klarade av att ta hand om barnet.

Jag lät karln mala på tills han tog luft, och sedan svarade jag väldigt lugnt:

”Hörru du. Det är du som är pojkens biologiska pappa och det är du som har den lagstadgade försörjningsplikten tillsammans med henne. Om du tycker att det är så jävla viktigt att din son ska ha all-inclusive och fri tillgång till allt här hemma utan att mamman behöver betala extra, då är du mer än välkommen att lägga upp en stående överföring på 1 500 spänn i månaden till mig. Gör du inte det så har du noll och ingen rätt att ha åsikter om hur jag styr min ekonomi under mitt eget tak.”

Det blev fullständigt knäpptyst i luren.
Efter några sekunders panikartat stammande mumlade han ur sig att ”de redan hade sitt upplägg och att det inte fungerar så”, varpå han snabbt skyllde på att han var tvungen att göra annat och slängde på luren.

Det sammanfattar hela den här soppan perfekt: han har hur mycket principer och stora ord som helst så länge någon annan förväntas betala för hans unge, men i samma sekund som han själv blir ombedd att dra sitt strå till stacken så tar det tvärstopp.

Är det fler här inne som har erfarenhet av just den här typen av biofarsor – som ska styra och ha åsikter om den nya partnerns hushåll, men vars eget ekonomiska ansvar magiskt upphör vid miniminivån?

Ska försöka hinna med att svara på några inlägg också, men som ni märker är det mycket just nu.
Citera
2026-08-24, 14:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Eftersom flera undrade om vad som faktiskt sades när ungens biologiska pappa blandade sig i så förtjänar det samtalet en egen uppdatering – för det visar på en så monumental dubbelmoral att man häpnar.

Han ringde alltså upp på sambons telefon, uppenbart hetsad av henne, och klev in med en riktigt dryg och tillrättavisande ton. Han började spela allan om att jag ”snålade mot hans son”, att en 12-åring ”behöver en trygg miljö utan pengatjafs” och att jag inte borde ha flyttat ihop med henne om jag inte klarade av att ta hand om barnet.

Jag lät karln mala på tills han tog luft, och sedan svarade jag väldigt lugnt:

”Hörru du. Det är du som är pojkens biologiska pappa och det är du som har den lagstadgade försörjningsplikten tillsammans med henne. Om du tycker att det är så jävla viktigt att din son ska ha all-inclusive och fri tillgång till allt här hemma utan att mamman behöver betala extra, då är du mer än välkommen att lägga upp en stående överföring på 1 500 spänn i månaden till mig. Gör du inte det så har du noll och ingen rätt att ha åsikter om hur jag styr min ekonomi under mitt eget tak.”

Det blev fullständigt knäpptyst i luren.
Efter några sekunders panikartat stammande mumlade han ur sig att ”de redan hade sitt upplägg och att det inte fungerar så”, varpå han snabbt skyllde på att han var tvungen att göra annat och slängde på luren.

Det sammanfattar hela den här soppan perfekt: han har hur mycket principer och stora ord som helst så länge någon annan förväntas betala för hans unge, men i samma sekund som han själv blir ombedd att dra sitt strå till stacken så tar det tvärstopp.

Är det fler här inne som har erfarenhet av just den här typen av biofarsor – som ska styra och ha åsikter om den nya partnerns hushåll, men vars eget ekonomiska ansvar magiskt upphör vid miniminivån?

Ska försöka hinna med att svara på några inlägg också, men som ni märker är det mycket just nu.
Jag har erfarenhet från en bonusfarsa som dig, det slutade med att ungen blev stor nog att slå ner han. Jävla snåljåp.

Du vill ha mycket stöd för din linje, lägg fram dina inkomstuppgifter då.
Du har väl råd med detta eftersom du pratar om "principer", säkert rik snåljåp va?
Citera
2026-08-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag har erfarenhet från en bonusfarsa som dig, det slutade med att ungen blev stor nog att slå ner han. Jävla snåljåp.

Du vill ha mycket stöd för din linje, lägg fram dina inkomstuppgifter då.
Du har väl råd med detta eftersom du pratar om "principer", säkert rik snåljåp va?
Att du skryter om att lösa hushållsekonomi med knytnävar säger precis allt om vilken trasig miljö du själv kommer ifrån.

För det första är jag ingen ”bonusfarsa”. Grabben har redan två föräldrar med lagstadgad försörjningsplikt.
För det andra är det där ren parasitlogik.

Vad jag tjänar är fullständigt irrelevant. Bara för att jag kliver upp och sliter ihop min lön betyder det inte att mina pengar är allmän egendom som ska finansiera andras ungar.

Det handlar om principer och självrespekt – två begrepp du uppenbarligen inte begriper ett dugg av.
Citera
2026-08-24, 14:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Att du skryter om att lösa hushållsekonomi med knytnävar säger precis allt om vilken trasig miljö du själv kommer ifrån.

För det första är jag ingen ”bonusfarsa”. Grabben har redan två föräldrar med lagstadgad försörjningsplikt.

Vad jag tjänar är fullständigt irrelevant. Bara för att jag kliver upp och sliter ihop min lön betyder det inte att mina pengar är allmän egendom som ska finansiera andras ungar.

Det handlar om principer och självrespekt – två begrepp du uppenbarligen inte begriper ett dugg av.
450 kr för el över dush och dator. Vad i helvete är det för princip?
Citera
2026-08-24, 14:53
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:

Du är en bonusfarsa. Har du inte fattat det?
Citera
2026-08-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ingen skall betala till någon för sitt 14-åriga barn. 2223kr betalar mamman för sitt barn under sina 2 veckor från sin ficka, och 650kr därtill som staten bidrar med. 2223kr betalar pappan för sitt barn under sina två veckor från sin ficka och därtill 650kr som staten bidrar med. Eftersom det är 50/50 transferereras inga pengar. Schablon blir således 5746kr som jag skrev hela tiden och som bajshjärnorna här förnekar.

Oki, så du menar alltså att den totala kostnaden för varje förälder blir 2223 kr, lite stelt sätt o räkna på.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in