2026-08-24, 14:57
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Var hittar Jimmie "flera hundra tusen icke-integrerade"?
Tittar man på siffrorna och hans övriga demagogik har jag svårt att se var han hittar dessa. Sedan vet jag förvisso att han är väldigt dålig på matematik...

Prova att fråga en invandrare om något ute på gatan eller i affären. Min erfarenhet är att över hälften inte kan prata svenska utan bara svarar "jak intä brata svenka".
Citera
2026-08-24, 15:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Prova att fråga en invandrare om något ute på gatan eller i affären. Min erfarenhet är att över hälften inte kan prata svenska utan bara svarar "jak intä brata svenka".
Du verkar vara på fel plats i fel värld. Alla invandrare i mitt område pratar svenska
Citera
2026-08-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tja, människan eller inte var ju inte ens fråga, inte sant?

Men bra, du har tagit dig vidare från punkt 1 ("det pågår en klimatförändring"), så hur fortsätter du?

Bara tre avgöranden kvar, så där politiskt sett...

Jag såg inte utfrågningen, men jag ska absolut kolla eftersom denna tråden blev lite intressant. Vad gäller miljö och klimat, tror du att det fanns någon särskild anledning till att EU inte godkände svensk vattenkraft som grön energi? Kan det ha med Sveriges låga utsläppsnivåer med vattenkraft inräknad vs. möjligheten att sätta monetär press på vårt land?
Vad tror du?

Är vattenkraft en grön energikälla?
Citera
2026-08-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tja, människan eller inte var ju inte ens fråga, inte sant?

Men bra, du har tagit dig vidare från punkt 1 ("det pågår en klimatförändring"), så hur fortsätter du?

Bara tre avgöranden kvar, så där politiskt sett...
Jag är så pass gammal, jag har sett för mycket i mitt liv. Nä ot. Men det var du som drog upp det. Vi träffas säkert i nån annan tråd så ska jag utveckla mina åsikter.
Citera
2026-08-24, 15:36
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kan man tro på Jesus utan att tro på alla kristna dogmer?

Lite svagt kanske, men alltså ingen helveteslära och mycket mer som man förr tyckte var självklart som inga bögvigslar, inga kvinnliga präster m.m. som de sant Jesustrogna kan fylla i här.
Citera
2026-08-24, 15:39
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hade 20% av befolkningen varit en fårskock hade S haft de rösterna ...

SD röstare är mer vakna än så.

"Jag har arbetarebakgrund och vi har alltid röstat på socialdemokraterna". Ha, ha. Bäää
Citera
2026-08-24, 15:39
Medlem
Jimmie gjorde bra ifrån sig. Kunde ha varit lite skarpare ändå vad gäller klimat och migration. Kvartoft och Holmberg framstår som idioter som ställer samma fråga gångpågång eftersom Jimmie inte ger ”rätt” svar, men han står på sig och svarar med oändligt tålamod på samma frågor gångpågång.
Citera
2026-08-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag såg inte utfrågningen, men jag ska absolut kolla eftersom denna tråden blev lite intressant. Vad gäller miljö och klimat, tror du att det fanns någon särskild anledning till att EU inte godkände svensk vattenkraft som grön energi? Kan det ha med Sveriges låga utsläppsnivåer med vattenkraft inräknad vs. möjligheten att sätta monetär press på vårt land?
Vad tror du?

Är vattenkraft en grön energikälla?
Den är nog väldigt grön. Det man skriker om är att fiskar dör i vattenkraftverk. Men däremot inte ett ljud om hur många rovfåglar som flyger in i vingarna på snurrorna som miljötalibanerna satt upp här och dör. Undrar vad det kan bero på🤔🤔??
Medveten om att detta är ot, svarade bara på en frågeställning.
Citera
2026-08-24, 15:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Jo precis, det där är enkel uppdelningen för att bara för att skrapa på ytan.
Går man på djupet så är det mycket mer komplext än så och finns nog bättre sätt att hitta markörer på vad som är problematiskt än bara samhällsbyggnaden i sig.

T.ex kan en icke praktiserande fortfarande ha kulturyttringar från att tillhöra ett strikt muslimskt samhälle i sverige. Med trakasserier, våld och misstro mot andra folkslag som del av jargongen och utgöra stort besvär utan vara direkt muslim.
På andra sidan kan en djupt troende famlij tolka islam på helt olika sätt beroende på vad man väljer att bejaka. Jag har bekanta som är jättebra människor som faller i den gruppen, otroligt fina människor och tillskott till sverige på alla sätt och vis, det fungerar då islam är väldigt öppen för egna tolkningar vilket gör den till ett väldigt bred spektrum vad man själv vill se.

Vad SD fokuserar på (Jomshof kanske undantaget) är att den skadliga exponeringen mot grundläggande svensk värderingar: som fri vilja, behandla alla lika, visa respekt och vänlighet mot alla. Det måste vilkoras för att sätta en baseline på vad som krävs för vår gemenskap, sen är inte tron i sig något man vill lägga sig i, så länge hålls till att fungera med ett svenskt samhälle så finns det plats för alla.

Jag skulle säga att många muslimer faktiskt är _hyggligt_ folk. Ju längre man är från radikal islamism ju mindre blir islam central i folks liv vilket är en bra sak. Flesta är väldigt långt från den extrema bild som kan målas upp. Samtidigt så legitimerar tron våld och förtryck och belönar radikalisering. Det gör att alla muslimer kan ganska enkelt radikaliseras upp i skalan om konfliktnivån stiger, vilket gör gruppen väldigt riskfylld för Sverige.

Är verkligen islam väldigt öppen för egna tolkningar? Jag har för mig att det inte alls är så. Hur är det med t.ex. shia och sunni? Väldigt centralt om tolkningen av islam. Mitt intryck är tvärt om att islam är en väldigt intolerant religion och Gud nåde den som avviker från vad de härskande mullorna lär.
Citera
2026-08-24, 15:46
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Det finns ingen som FÖRNEKAR några klimatförändringar. Det har alltid funnits. Diskussionen handlar ju om ren politik. Att människan påverkar klimatet. Jag säger att det gör mänskligheten inte. Klimatförrändringar fanns redan före att människor gjorde sitt intåg här på planeten.
Mänskligheten påverkar inte klimatet? Varför säger du det?
Din lilla skojare.
Citera
2026-08-24, 15:52
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Kvartoft och Holmberg framstår som idioter som ställer samma fråga gångpågång eftersom Jimmie inte ger ”rätt” svar, men han står på sig och svarar med oändligt tålamod på samma frågor gångpågång.
Kunde inte Jimmie bara svara "Det har ni redan frågat. Nästa fråga."?
Citera
2026-08-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Mänskligheten påverkar inte klimatet? Varför säger du det?
Din lilla skojare.
Klimatet styrs av universums krafter inte minst solens och går i cykler, växelvis varma kalla perioder.
I miljontals år. Människan har ingen som helst påverkan på klimatet. Det sköter sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in