Citat:
Jag tyckte dock att Allen-artikeln som Veri hänvisade till var en god referens. Allen gjorde ju en distinktion mellan "not impede" och "give-way".
Jag formulerade mig lite fel. Regel 9 gäller alltid om det är trångt, oavsett om man ser fartygen eller inte. Man får t.ex. inte ankra i ett trångt sund, oavsett om man ser någon eller inte. De flesta av reglerna i regel 9 gäller alla fartyg. Det är fortfarande så att handelsfartyget har brutit mot regel 9 och regel 13 (så som jag förstår att olyckan gått till), om man anser att regel 9 gäller.
Din tolkning av regel 9b är helt orimlig, eftersom den skulle leda till att de flesta fartyg under 20 meter inte skulle kunna åka någonstans där det är trångt. Istället ska man tolka det som att det mindre fartyget ska väja i god tid.
Om man kommer till en krök och hör någon tuta ska man vara beredd att väja, även om man inte ser fartyget.
I praktiken är det här extremt sällan ett problem om det är trångt. Bägge fartygen skall ligga så långt styrbord som det är säkert och det mindre fartyget kan troligen ligga längre styrbord än det stora.
Vidare betyder hindra (impede) inte samma sak som att det mindre fartyget ska väja. Det innebär att det mindre fartyget inte får hindra det stora fartyget från att ta en säker kurs och pressa ut det på farligt vatten. Ditt pucko.
Observera att USA har andra tolkningar av reglerna, så de kan du kasta i papperskorgen.
Din tolkning av regel 9b är helt orimlig, eftersom den skulle leda till att de flesta fartyg under 20 meter inte skulle kunna åka någonstans där det är trångt. Istället ska man tolka det som att det mindre fartyget ska väja i god tid.
Om man kommer till en krök och hör någon tuta ska man vara beredd att väja, även om man inte ser fartyget.
I praktiken är det här extremt sällan ett problem om det är trångt. Bägge fartygen skall ligga så långt styrbord som det är säkert och det mindre fartyget kan troligen ligga längre styrbord än det stora.
Vidare betyder hindra (impede) inte samma sak som att det mindre fartyget ska väja. Det innebär att det mindre fartyget inte får hindra det stora fartyget från att ta en säker kurs och pressa ut det på farligt vatten. Ditt pucko.
Observera att USA har andra tolkningar av reglerna, så de kan du kasta i papperskorgen.
Specifikt intressant är mindre fartyg "får inte hindra ett annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en trång farled " medan en fiskare "inte får hindra ett annat fartygs passage [..] i en trång farled". D v s mindre fartygs skyldighet, främst som upphinnande, begränsas till att "se till att det stora fartyget har tillräckligt med farbart vatten". Man lär sig att bli mer precis så länge man lever.
Fortfarande hade snipan förstås skyldigheter, inte minst när han insåg att kollision inte kunde undvikas.