2026-08-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Det där är en projektbeskrivning och Liam är uppvuxen med socialtjänstens negativa arbetssätt.

Alla barn ljuger för att undkomma socialtjänstens negativitet. Dvs de är lojala mot de vuxna omkring dem så det där är sannolikt familjehemmets ord och socialtjänstens handläggare samt kanske någon lärares. Dvs människor som arbetar och talar för att själva låta och framstå som bra. De tror att sitta i samtal en timme med någon som predikar, löser alla problem och de har ju berättat för honom vad han ska göra och inte göra.

Är han eller har varit våldsutsatt så underkastar han sig såklart de vuxna för att slippa negativa sanktioner och säger det han vet att de vill höra.

Men det är så typiskt socialtjänstsekten. De har ingen aning om vad de sysslar med. De bryr sig inte heller. De har en mall men de fattar inte att alla är olika.
Citera
2026-08-24, 15:22
Medlem
Varför denna enorma överreaktion på det här brottet? Det är ju inte Sandy Hook direkt. Allvaret i gärningen avgörs av hur många döda/skadade det finns. Den här gärningen är i nivå med vilken random gangsterskjutning som helst.
Citera
2026-08-24, 15:22
Medlem
Nationalromantiks avatar
Autocorrect

Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Det stämmer.

Dock behöver vi även reformera socialtjänst och psykiatri, så att personer som GM kan upptäckas och hållas under uppsikt. I fallet med GM råder det inga tveksamheter att nämnda kolosser brustit avsevärt, igen.

Dessutom lär vi höja statusen på dessa yrken, så att vettigt och kompetent folk söker sig till dessa kolosser. Som det är idag, består dessa till stor del av stolnötare, arbetsskygga och mindre begåvade, fel folk på fel plats. Lägg till att kolosserna i samhället bör häva sekretess sinsemellan, så att de kan samarbeta i större utsträckning.

Även om det låter knepigt, så är ju även GM ett offer, som hade behövt stöd/hjälp från samhället, sannolikt för många många år sedan.

Det där håller jag inte med om, den metoden används idag.

Vad förväntar du dig att man ska göra när man ”håller under uppsikt”?

Det går inte att hålla koll på någon 24/7 om de inte är inlåsta på en institution.

Exempel:

I Eslöv år 2019 (tror jag) var där en skolattack, dagen innan hade FBI varnat polisen i Eslöv då GM skrev på forum.

Socialtjänsten knackade på hos GM och samtalade med honom. Han verkade så snäll och förståndig.

Dagen efter gick han till attack mot skolan.
Senast redigerad av Nationalromantik 2026-08-24 kl. 15:28. Anledning: Autocorrect
Citera
2026-08-24, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Varför denna enorma överreaktion på det här brottet? Det är ju inte Sandy Hook direkt. Allvaret i gärningen avgörs av hur många döda/skadade det finns. Den här gärningen är i nivå med vilken random gangsterskjutning som helst.

Det finns en agenda, men samtidigt är det otäckt när det drabbar slumpmässiga barn på ett sätt som är svårt att förutsäga.

Istället för att till ingen nytta begära id för (anti)sociala medier kanske det skulle förbjudas helt och hållet?
Citera
2026-08-24, 15:27
Medlem
Nationalromantiks avatar
I Sverige har vi en överdriven tilltro till socialtjänsten.

Om man någonsin haft med dem att göra så vet man att det är totalt meningslöst.

Frågan är vad de gör egentligen?

De önskar alltid mer resurser och handläggarna tjänar faktiskt väldigt bra (för att inte nämna cheferna).

Socialtjänsten bör helt och hållet ritas om.
Citera
2026-08-24, 15:27
Medlem
Har inte läst tråden så mkt så ska bara fråga om det var så att Liam gick om ett år i högstadiet i risbroskolan? Eller vilket år han gick om iallafall. För om misshandlen på gamla skolan skedde 2025 så måste han varit 2008 med andra 2009or.?
Citera
2026-08-24, 15:31
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26

Håller helt med. Det är dock gärningsmannen själv som bidrar lite till "intresset" då han klär ut sig som Darth Vader och väljer ett mycket udda mordvapen. Sådant gillar pressen skriva om.
Citera
2026-08-24, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Håller helt med. Det är dock gärningsmannen själv som bidrar lite till "intresset" då han klär ut sig som Darth Vader och väljer ett mycket udda mordvapen. Sådant gillar pressen skriva om.

Skulle inte förvåna mig om det hela eskalerar till fascistisk psykiatri om man väljer att spinna det så. Vet vi om han var psykotisk eller bara radikaliserad?
Citera
2026-08-24, 15:33
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretary
Det finns en agenda, men samtidigt är det otäckt när det drabbar slumpmässiga barn på ett sätt som är svårt att förutsäga.

Istället för att till ingen nytta begära id för (anti)sociala medier kanske det skulle förbjudas helt och hållet?

Vi kan inte förbjuda allting. Jag tycker att det vore bättre att leta efter anledningen till att vissa väljer att isolera sig och nöja sig med ” vänner” på nätet.

Jag har inget emot internet men det måste finnas en balans, missköter man det mesta i verkligheten så är det något fel.
Citera
2026-08-24, 15:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Har svärd något slags symbolvärde i dessa kretsar? Går det tillbaka till några slags korsriddar-ideal?

Som flera varit inne på är det inget speciellt lämpligt vapen i trånga, kaotiska miljöer. En rejäl jaktkniv hade antagligen varit ett bättre val.

Mina fördomar säger mig att dessa källarkillar har spelat ganska mycket dataspel och kanske vissa spel där hjälten springer runt med svärd. Men jag tycker detta är intressant eftersom det är ett så dåligt val av vapen för uppgiften.
Citera
2026-08-24, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Vi kan inte förbjuda allting. Jag tycker att det vore bättre att leta efter anledningen till att vissa väljer att isolera sig och nöja sig med ” vänner” på nätet.

Jag har inget emot internet men det måste finnas en balans, missköter man det mesta i verkligheten så är det något fel.

Man kan påverka föräldrar att faktiskt ha kontroll över vad barnen gör på nätet. De föräldrar som bryr sig.

Men det är många sociala medier som borde förbjudas. Ekokammare är livsfarliga.
Citera
2026-08-24, 15:41
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Jag gissar Nebel haft ett intresse för riddare och korsriddare då han valde ett sådant svärd. Cold Steel arming sword är ett fruktat vapen i händerna på rätt person. Försöker du blockera det hugger det av din arm.

Sen som andra skrev är det ett uselt val i en trång skolmiljö. Det användes av riddare i slag på öppna fält under Medeltiden. Sköld i vänster hand och arming sword i höger hand.

Exakt, det är därför Fort var så jävla svår att faktiskt inta.

Det kan vara korsriddare. Men eftersom att många av de snackar om "Valhall" där inne och är kommunister. Så tänker jag mig att det kan finnas en koppling i bland annat detta:

Citat:
"Däremot hade Wagner ett ganska starkt genomslag i Ryssland, även bland ryska författare och intellektuella. Hans musik och idéer fick stort inflytande på den ryska symbolismen, och hans operor hade periodvis en framträdande plats på ryska operascener. Det fortsatte även efter revolutionen, men hans ställning förändrades under Sovjettiden och Stalin.

Om du menar Richard Wagner i Ryssland idag, så är han fortfarande mycket etablerad – framför allt som tonsättare, inte som politisk ideolog.

Ett ganska tydligt exempel är Mariinskijteatern i S:t Petersburg. Under 2026 har de satt upp flera Wagneroperor, bland annat Tannhäuser, Den flygande holländaren, Das Rheingold, Die Walküre och Götterdämmerung. De har dessutom Wagner på programmet igen i september 2026.

Hans texter och politiska idéer är däremot en annan sak. Wagner skrev en hel del politiskt och var uttalat antisemitisk, men det är inte samma sak som att dagens Ryssland betraktar honom som någon officiell politisk förebild."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in