2026-08-24, 14:38
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Mjae, rent tekniskt säger det mer om de genetiska likheterna med andra tester/fynd. Dessa kan komma varifrån som helst för annars skulle alla nordskandinaver få 10% irländare.

Om jag ska spräcka din bubbla så är även de brittiska öarna en av de mer förekommande ställena som folk invandrare till Sverige ifrån de senaste 500 åren.

Det ger inget 100%-igt svar men det krävs vidare fördjupning i ställen som Gedmatch, kunskap om hur, var och när folk har rört på sig osv osv om man vill förstå pusslet.

Jag har rätt bra koll på min släkt från 1600-talet och framåt och det finns inga britter där. Det är mer troligt att algoritmen är lite tafflig. AI: "Vissa DNA-block som är mycket vanliga i Sverige och Norge är exakt likadana som de block som är vanliga på Irland och i Skottland. Detta beror på folkvandringar och vikingatiden."
Citera
2026-08-24, 14:42
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Är det genom DNA som du drar denna slutsats? För du kan omöjligtvis känna till varenda förfader så långt tillbaka.
Jag har gjort helsekvensering av Y-DNA och omfattande NGS-sekvensering av mtDNA och autosomalt DNA, så resultaten är relativt säkra. Kyrkboksmässigt är jag dansk eller skånsk sedan början av 1600-talet.
Citera
2026-08-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast frågeställning var lite mer hur långt tillbaka ska man gå. Valonexemplet, om vi säger de var som störst inflytande på 1620-talet så ör det inte mer än 13-16 generationer.

Kan man ens säga att det finns en gräns? Om en "generation" är 25-30 år och jag hittar på en gräns på 4 generationer, så ska man vara född av föräldrar som är födda i Sverige sedan ca 1900?

Rimlig måttstock? Den som är född av föräldrar födda i Sverige 2026 har svenska ättlingar först runt 2150?

Själv skulle mina ättlingar bli svenska först runt 2080, då jag har en förfader (som var svensk medborgare) från Tyskland som dog i det där kriget vi minns.

Det låter lite hårt?

Duger denna istället?
"En person som uppfattas som svensk av andra, beter sig som en svensk och själv identifierar sig som svensk, är i praktiken en svensk person"

Nej det duger verkligen inte. En svensk är någon som är etniskt svensk. Punkt. Någon i USA som till 100% är ättling till svenskar som kom dit för 150 år sedan är svensk, oavsett vad han själv kallar sig. En person som bor i Vasa och är etniskt svensk är svensk, oavsett om han inte ens skulle kunna svenska.

Mohammed som kom hit på en bananbåt 2016 är inte svensk, och inte heller hans barnbarn, oavsett vad han själv "känner".

Och hade din förfader ett namn som började på Hermann och slutade på Göring?
Citera
2026-08-24, 15:01
Medlem
AimeeFawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Räknas jag som pursvensk om jag är en arier? Alltså från en överlägsen urras

Indo-iranska rötter alltså?
Citera
2026-08-24, 15:11
Medlem
Ingen frågar var man kommer ifrån så man har väl fått godkänt på den biten i alla fall.
Citera
2026-08-24, 15:56
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
50% Svensk
50% Amerikan

Så nej jag är inte en äkta svenne
USA är ett så ungt land så gör du ett DNA-test så kommer du möjligtvis få ett annat resultat.
Citera
2026-08-24, 16:00
Medlem
AussieRedMans avatar
50% Australien (europé)
50% Irak (arab)

Bra kombo känner jag 🙂
Citera
2026-08-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snirv
Jo det fanns 2% Suomi, 2% afrika, några procent skandinav och något annat jag inte kommer ihåg men tydligen inom felmarginalen men bara från farsan sida, dvs min sons DNA test...

Min farmor släktforskade när jag var liten, tidiga 80-talet, och kommer ihåg att hon hävdade med bestämdhet att vi är släkt med Engelska kungahuset

Det är du säkert om du går tillräckligt långt tillbaks. Du är troligen släkt med Kar den store, som alla andra i Västeuropa.
Citera
2026-08-24, 16:26
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Själv 100% svensk vad jag vet.

Men borde vara intressant att veta hur du liknar? för att j2 tyder på att din mor har annor från väst-asien!

Kan vara så men den grenen jag har är vanligast hos juter, britter osv.
Citera
2026-08-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk eller inget alls, en blandning av lite av varje.

Hur får du 99,9% till en blandning av lite av varje? Du fick ett svar som du onekligen inte hade hoppats på att få.
Citera
2026-08-24, 16:40
Bannlyst
Mina ättlingar kom från Preussen under 1800 talet. Tyvärr har vi ingen kontakt med hemlandet i dag.
Citera
2026-08-24, 16:54
Avslutad
-- Sverige har seden länge minskande
befolkning, om vi ser till pursvenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in