Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Fast frågeställning var lite mer hur långt tillbaka ska man gå. Valonexemplet, om vi säger de var som störst inflytande på 1620-talet så ör det inte mer än 13-16 generationer.
Kan man ens säga att det finns en gräns? Om en "generation" är 25-30 år och jag hittar på en gräns på 4 generationer, så ska man vara född av föräldrar som är födda i Sverige sedan ca 1900?
Rimlig måttstock? Den som är född av föräldrar födda i Sverige 2026 har svenska ättlingar först runt 2150?
Själv skulle mina ättlingar bli svenska först runt 2080, då jag har en förfader (som var svensk medborgare) från Tyskland som dog i det där kriget vi minns.
Det låter lite hårt?
Duger denna istället?
"En person som uppfattas som svensk av andra, beter sig som en svensk och själv identifierar sig som svensk, är i praktiken en svensk person"
Nej det duger verkligen inte. En svensk är någon som är etniskt svensk. Punkt. Någon i USA som till 100% är ättling till svenskar som kom dit för 150 år sedan är svensk, oavsett vad han själv kallar sig. En person som bor i Vasa och är etniskt svensk är svensk, oavsett om han inte ens skulle kunna svenska.
Mohammed som kom hit på en bananbåt 2016 är inte svensk, och inte heller hans barnbarn, oavsett vad han själv "känner".
Och hade din förfader ett namn som började på Hermann och slutade på Göring?