2026-08-24, 13:22
Medlem
Mad monks avatar
Nej svenskar finns givetvis inte. Bara andra nationer existerar all utveckling kommer utifrån. Handhjärta.
Citera
2026-08-24, 13:38
Medlem
Skiter fullständigt i hur svenska folk är i min omgivning så länge de inte är muslimer.
Citera
2026-08-24, 13:51
Medlem
Nestor Xs avatar
Har släktforskat i kyrkböcker så långt tillbaka att i stort sett alla mina anfädrar/anmödrar var födda senast 1830. Smålänningar liksom jag så vitt jag förstår. En morfars farfar vars fader inte är känd och farfarsföräldrar som var kusiner
Citera
2026-08-24, 14:09
Medlem
Enzymes avatar
Min far från Tyskland och morfar finne så jag är inte ursvensk direkt. I statistiken tillhör jag gruppen med en förälder utrikesfödd.
Citera
2026-08-24, 14:15
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk betyder en person som anses vara helt
och hållet svensk, ofta i etnisk eller kulturell mening.
Uttrycket används för att beskriva någon utan känd invandrarbakgrund.

Så, hur mycket "Pursvensk" är ni egentligen?

Tillräckligt.

Alla fattar vad du försöker göra. "Om din farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars far är polack är du lika osvensk som någon född i sverige av två afrikanska föräldrar. Och tycker du det är fel, innebär det att du måste erkänna afrikanen lika svensk som du, och därför ska vi ta in folk från hela världen utan förbehåll."
Citera
2026-08-24, 14:15
Avslutad
Pursvensk eller inget alls, en blandning av lite av varje.

Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Den officiella metoden SCB använder är att man bara tittar på vad det står på papperslappen staten har delat ut och helt ignorerar saker som etnicitet, det som faktiskt har ett värde att föra statistik över och som har betydelse för vilken typ av befolkning landet har.

Enligt SCB är alltså den där afrikanen med svenskt medborgarskap en svensk när den personen senare emigrerar till t.ex. Finland. Så i Finlands statistik står det då att en "svensk" har invandrat.

Tycker du detta är en bra metod för att spåra ursprung? För det är vad vi använder just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan drprice,
En svår fråga att resonera kring för mig.

Och när du beskriver din definition som att det är en person "utan känd invandrarbakgrund" så blir konsekvensen att den som är mest okunnig om sin härkomst troligen kommer att bli den som mest kan kalla sig för "pursvensk".

Det skulle i och för sig också betyda att den som uppfattar som som "helt och hållet svensk" går omkring med sina fantasier som grund för hur den ser på sin etniska och kulturella härkomst eller tillhörighet. Okunnig är pur. Låter lite som George Orwells 1984.

Eftersom Sverige, eller kanske bättre uttryck Skandinavien, låg under is fram till för dryga 10000 år sedan så består hela befolkningen i det vi kallar för Sverige idag av människor som har en invandrad bakgrund sedan jägar- och samlarstenåldern och framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Jösses... Utan en verifierad adlig linje som går att koppla till medeltida kungasläkter finns det helt enkelt inga belägg för att du skulle vara släkt med någon känd viking. För en helt vanlig skandinav stoppar släktforskningen nästan alltid vid 1600-talet, då den prästledda folkbokföringen inleddes.

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Gjorde ett DNA-test för några år sedan som visade 98,1% svenskt ursprung. Övriga procentdelar var norge och sameland. Jag är pursvensk i allra högsta grad.
Citera
2026-08-24, 14:20
Medlem
Jag är rätt svensk.

Mor/far födda i sverige
Farfar/farmor födda i sverige
Farfars far född i sverige
Farfarsfarfar född i sverige.

Sen efter det visar det sig att vi kommer från tysklandsområdet

innan det vet jag inte
Citera
2026-08-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Skiter fullständigt i hur svenska folk är i min omgivning så länge de inte är muslimer.

Inkluderar svenska muslimjävlar?
Citera
2026-08-24, 14:30
Avslutad
Skulle jag typ säga nåt 60% svensk,20% same och 20% finsk. Nästan alla i släktträden har slitit på sätt som skulle få dagens generationer att lägga sig ner och självdö av ångest. Jag är ganska nöjd med min bakgrund.
Citera
2026-08-24, 14:35
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk betyder en person som anses vara helt
och hållet svensk, ofta i etnisk eller kulturell mening.
Uttrycket används för att beskriva någon utan känd invandrarbakgrund.

Så, hur mycket "Pursvensk" är ni egentligen?
På mödernet, Dansk/Svensk sedan 3500 år och på fädernet Dansk/Svensk sedan 1500 år. Fram till 1658 fanns både moders- och faderslinjen i Danmark (Skåne).

Jag antar att jag kan räkna mig som "svensk" även om jag faktiskt känner mig mer dansk rent kulturellt.
Citera
2026-08-24, 14:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
På mödernet, Dansk/Svensk sedan 3500 år och på fädernet Dansk/Svensk sedan 1500 år. Fram till 1658 fanns både moders- och faderslinjen i Danmark (Skåne).

Är det genom DNA som du drar denna slutsats? För du kan omöjligtvis känna till varenda förfader så långt tillbaka.
Citera
2026-08-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
"Jag har vallonskt blod" är det töntigaste tramset som vänstermänniskor som vill framstå som exotiska brukar dra till med. Med tanke på att det bara kom knappt 1000 valloner, när Sverige hade cirka 2 miljoner invånare så kan man med högsta sannolikhet konstatera att du har cirka 1% vallonskt blod, om ens det.
Fast frågeställning var lite mer hur långt tillbaka ska man gå. Valonexemplet, om vi säger de var som störst inflytande på 1620-talet så ör det inte mer än 13-16 generationer.

Kan man ens säga att det finns en gräns? Om en "generation" är 25-30 år och jag hittar på en gräns på 4 generationer, så ska man vara född av föräldrar som är födda i Sverige sedan ca 1900?

Rimlig måttstock? Den som är född av föräldrar födda i Sverige 2026 har svenska ättlingar först runt 2150?

Själv skulle mina ättlingar bli svenska först runt 2080, då jag har en förfader (som var svensk medborgare) från Tyskland som dog i det där kriget vi minns.

Det låter lite hårt?

Duger denna istället?
"En person som uppfattas som svensk av andra, beter sig som en svensk och själv identifierar sig som svensk, är i praktiken en svensk person"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in