2026-08-24, 10:31
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Släktforskning säger ju inte så mycket om din etnicitet utan mer om namn och var folk bodde.

Gör ett DNA-test från någon av de större företagen - kan bli kul "överraskningar".

Ett DNA-test ger ingen rättvisande bild: jag är ~10 % irländare enligt DNA, men det beror inte på att jag har irländskt ursprung utan på att "typ-irländaren" är ~10 % nordskandinav.
Citera
2026-08-24, 10:32
Medlem
Ett DNA test kommer förvåna de flesta.
Morsan och sonen har DNA testat sig och det var mycket överraskande för alla.
Enligt DNA så var de största delarna Frankrike, England, Belgien och Iberia....
Trots att min släkt har djupa rötter i den småländska myllan runt Jönköping och Huskvarna.
Vi fick vårt nuvarande efternamn från slutet av 1600-talet som soldatnamn då alla i byn hette Johansson.
Citera
2026-08-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vartfall 1000 år bakåt. Så finns nog lite asatro ännu längre bakåt. Alltså före Sverige blev Sverige.

Även släkt med Rollo Vikingen från nuvarade Danmark.

Då är ingen svensk. Du är släkt med i princip varje europe om du går 1000 år tillbaks.
Citera
2026-08-24, 10:44
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
"Jag har vallonskt blod" är det töntigaste tramset som vänstermänniskor som vill framstå som exotiska brukar dra till med. Med tanke på att det bara kom knappt 1000 valloner, när Sverige hade cirka 2 miljoner invånare så kan man med högsta sannolikhet konstatera att du har cirka 1% vallonskt blod, om ens det.
Ja. Zigenare är mer troligt. Skitsamma då rasblandning enbart är av godo.
Citera
2026-08-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Ett DNA-test ger ingen rättvisande bild: jag är ~10 % irländare enligt DNA, men det beror inte på att jag har irländskt ursprung utan på att "typ-irländaren" är ~10 % nordskandinav.

Mjae, rent tekniskt säger det mer om de genetiska likheterna med andra tester/fynd. Dessa kan komma varifrån som helst för annars skulle alla nordskandinaver få 10% irländare.

Om jag ska spräcka din bubbla så är även de brittiska öarna en av de mer förekommande ställena som folk invandrare till Sverige ifrån de senaste 500 åren.

Det ger inget 100%-igt svar men det krävs vidare fördjupning i ställen som Gedmatch, kunskap om hur, var och när folk har rört på sig osv osv om man vill förstå pusslet.
Senast redigerad av Kockumskranen 2026-08-24 kl. 10:50.
Citera
2026-08-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snirv
Ett DNA test kommer förvåna de flesta.
Morsan och sonen har DNA testat sig och det var mycket överraskande för alla.
Enligt DNA så var de största delarna Frankrike, England, Belgien och Iberia....
Trots att min släkt har djupa rötter i den småländska myllan runt Jönköping och Huskvarna.
Vi fick vårt nuvarande efternamn från slutet av 1600-talet som soldatnamn då alla i byn hette Johansson.

DNA visar inte heller hela sanningen om man tittar på förfäder. En enskild förfaders DNA minskar för varje generation. Så till 70+ procent av de som bor i Sverige har Skandinaviskt DNA. Men det betyder inte alla förfäder var nordbor.

Du hade 4 096 och 8 192 teoretiska anfäder i det släktledet i mitten av 1600-talet. Från slutet av 1600-talet så har man teoretisk bra koll på sina svenska anfäder. Det skedde dock mycket fusk på landsbygden. Man skrev kanske bara in pappa och en son.

Dock är det konstigt att du inte har något finskt eller tysk DNA. Men annars verkar det vara en ganska vanlig mix.
Citera
2026-08-24, 10:57
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Håller inte med i den här slutsatsen. Språkliga konflikter är mycket mer osannolikt nu när vi har ett stort globalt språk som engelskan som kan förena människor över hela jorden. AI kommer att göra detta ännu enklare med översättningar mellan olika språk framöver.

...

Nej konflikterna kommer absolut vara rasliga och baserade på etnicitet. Detta får snarare mer fokus nu när språket tar allt mindre plats i samhället.

Hur många utanför Sverige trycker på translate-knappen när Hanif Bali har förkunnat någonting via Twitter? Förmodligen väldigt få. Hur många lajkade Hanif Balis bröllopsbilder på Instagram? Det väl väldigt många tusen vill jag minnas, och lovebombingen i kommentarsfältet kom främst från Svärjevänner bortsett från en handfull oxytocindrivna vänsterkvinnor som förmodligen hade lajkat en Instagrambild från en bunker den 29 april 1945 också. Så nej, jag tror inte på någon raskonflikt. Religionskonflikt? Kanske, men då är frågan varför rassarna som blir spyfärdiga av Hanif Balis privatliv skulle gå i clinch med islamister. Mer sannolikt blir det någon form av allians.
Citera
2026-08-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
"Jag har vallonskt blod" är det töntigaste tramset som vänstermänniskor som vill framstå som exotiska brukar dra till med. Med tanke på att det bara kom knappt 1000 valloner, när Sverige hade cirka 2 miljoner invånare så kan man med högsta sannolikhet konstatera att du har cirka 1% vallonskt blod, om ens det.

Nja det kom fler men de flesta åkte hem. Men Det uppskattas att mellan 10 och 20 procent av dagens svenskar har någon anfader som var vallon. Tänk på att man går 13 generationer tillbaks.

Jag har inte kollat mig själv. Men jag gjorde lite efterforskningar då flera av förfäder var duktiga smeder och de hade möjligen hade vallonliknande namn, men jag tror de tog det för det var poppis under en period, så troligen inget vallonblod. Hur som helst deras gener blandas upp med majoriteten. I genomsnittet har du kvar cirka 0,0122 % av generna från en specifik anfader i den 13:e generationen.
Citera
2026-08-24, 11:02
Avstängd
engammalfisks avatar
Jag fanns ante kreate.

När det kommer till Tellus/Terra är mitt äldsta minne 11 tusen år gammalt.

Jag finns lite då & då.
Senast redigerad av engammalfisk 2026-08-24 kl. 11:05.
Citera
2026-08-24, 11:18
Medlem
DonaldBidens avatar
Är Got, inte svensk.
Vi Goter är landets sanna mästare!
Citera
2026-08-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vartfall 1000 år bakåt. Så finns nog lite asatro ännu längre bakåt. Alltså före Sverige blev Sverige.

Även släkt med Rollo Vikingen från nuvarade Danmark.

Jösses... Utan en verifierad adlig linje som går att koppla till medeltida kungasläkter finns det helt enkelt inga belägg för att du skulle vara släkt med någon känd viking. För en helt vanlig skandinav stoppar släktforskningen nästan alltid vid 1600-talet, då den prästledda folkbokföringen inleddes.
Senast redigerad av Hamyai 2026-08-24 kl. 11:26.
Citera
2026-08-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk betyder en person som anses vara helt
och hållet svensk, ofta i etnisk eller kulturell mening.
Uttrycket används för att beskriva någon utan känd invandrarbakgrund.

Så, hur mycket "Pursvensk" är ni egentligen?
100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in