Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Min poäng var att folk som du pratade med 2018 eller senare (som beskrev honom som en gapig mytoman) kan ha påverkats av Filters artikel.
Det vore konstigt om de var opåverkade.
Exakt vilken artikel tänker du på?
Thomas Pettersson, som jag utgår från är den huvudsakliga skribenten bakom den överväldigande majoriteten av det Filter har publicerat om Engström, hävdar ju ganska bestämt att Engström inte var någon gapande mytoman.
De personer jag har pratat med går alltså snarare emot Filters grundläggande bild av Engström på just den punkten.
Jag har totalt kommit i kontakt med tre personer som rörde sig i Täby-kretsarna under 80- och 90-talet. Deras bild är ganska samstämmig.
De minns Stig som någon som kunde bli lite för full på fester, pratade väldigt mycket och verkade ha ett tydligt behov av att synas och höras. I det ingick också att ibland ”bända på sanningen” för att framstå som mer betydelsefull, intressant eller speciell än han egentligen var.
När jag tog upp några av de märkligheter som finns kring Stig, till exempel historien om förväxlingen, var reaktionen ganska talande. Som vittne framstår det ju som rätt märkligt, eftersom det saknas en särskilt logisk eller övertygande förklaring till varför han på allvar skulle ha uppfattat sig som förväxlad med gärningsmannen.
Svaret jag fick var i princip ett leende och en axelryckning: ”Det var sånt Stig höll på med.” ”Typiskt Stig.” ”Han höll alltid på och snackade för att framstå som viktig.”
Min poäng med mina tidigare inlägg är dock inte att slå fast att Stig faktiskt var sådan. Det finns också personer som stod honom betydligt närmare och som inte alls målar upp samma bild. Glaser-kretsen och hans ex-fru, till exempel, beskriver honom inte som någon gapande mytoman. Där framträder snarare en feg, ganska mysig och samtidigt osäker person.
Jag vet förstås inte hur Stig egentligen var. Jag har aldrig träffat honom. Jag har bara försökt förstå honom så gott det går, utifrån de personer och uppgifter jag haft möjlighet att komma i kontakt med.