2026-08-24, 11:53
Medlem
Kjamfossftws avatar
25 april-förhöret med Engström är intressant läsning. Hans svar kan beskrivas som konstruktioner med onödiga konstruerade detaljer men även ett kontrollerat distanserande från vad som faktiskt hänt. Det är inte ”aspigt” utan medvetet manipulativt. Kanske han vill framstå som torr och ”ofarlig”, precis som i hovrätten.
Hade varit intressant med analys av Engströms språk av FBI:s beteendeanalytiker eller liknande. Det handlar alltså inte om sociolekt utan mer om hur han konsekvent försöker låta torr och saklig utan att vara det minsta saklig.
Citera
2026-08-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är inte så man styrker ett citat. Man säger inte ”läs den här boken” eller ”se två YouTube-videor”. Man anger sidnummer och citerar, eller anger var i videon det sägs.

Jag har inget minne av att hon sa det i tingsrätten eller hovrätten. Så länge du inte kan styrka citatet kan vi utgå från att du blandat ihop det med Yvonne Nieminen.

Tro det eller ej, men det hjälper att ha en fungerande hjärna. IQ slår fortfarande AI. Om man ska länka varje ord man skriver här inne kommer inte debatten fungera. Du får helt enkelt akseptera att Barnaby och jag diskuterar på en lite annan nivå än dig. Hadde jag citerat dig hadde jag såklart angett vart det blev sagt.

Nej, det här var Anna Hage. Punkt.
Citera
2026-08-24, 12:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tro det eller ej, men det hjälper att ha en fungerande hjärna. IQ slår fortfarande AI. Om man ska länka varje ord man skriver här inne kommer inte debatten fungera. Du får helt enkelt akseptera att Barnaby och jag diskuterar på en lite annan nivå än dig. Hadde jag citerat dig hadde jag såklart angett vart det blev sagt.

Nej, det här var Anna Hage. Punkt.

Vad oväntat att du skulle reagera som ett litet dagisbarn och kasta leksakerna ur sandlådan när en vuxen påpekar att du bara hittar på.

Du vet inte hur man citerar eller anger källa. Det märks att du inte gått på universitet.

Tills du styrkt ditt citat kan vi alla utgå från att du blandat ihop det med Yvonne Nieminen i ditt barnsliga önsketänkande.
Citera
2026-08-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
25 april-förhöret med Engström är intressant läsning. Hans svar kan beskrivas som konstruktioner med onödiga konstruerade detaljer men även ett kontrollerat distanserande från vad som faktiskt hänt. Det är inte ”aspigt” utan medvetet manipulativt. Kanske han vill framstå som torr och ”ofarlig”, precis som i hovrätten.
Hade varit intressant med analys av Engströms språk av FBI:s beteendeanalytiker eller liknande. Det handlar alltså inte om sociolekt utan mer om hur han konsekvent försöker låta torr och saklig utan att vara det minsta saklig.

Precis, det är sättet han ljuger på som är så skumt. Det här kommer ALDRIG pappslöjden fatta.

Mytomaner i all ära, men det är något som pekar åt fel håll för grafikern från Täby här. Faktiskt.
Citera
2026-08-24, 12:11
Medlem
Citat:
Vad oväntat att du skulle reagera som ett litet dagisbarn och kasta leksakerna ur sandlådan när en vuxen påpekar att du bara hittar på.

Du vet inte hur man citerar eller anger källa. Det märks att du inte gått på universitet.

Tills du styrkt ditt citat kan vi alla utgå från att du blandat ihop det med Yvonne Nieminen i ditt barnsliga önsketänkande.

Lärde du det på universitetet? 😂🤣

I always tell the truth, even when i lie som han sa.

Anna Hage var det. Ett centralt vittne.
Citera
2026-08-24, 12:15
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, dessa tider går inte ihop.
Lika lite som SE's egna uppgifter går ihop. "5-6 sekunder" och att "det var folk på plats".

Antingen gör man andra som vill misstänka SE och drar slutsatsen att han ljuger, eller så kan man se andra förklaringar till hans uppgifter inte går ihop.
Misstar han sig på tiden och då det är folk på plats, så betyder det såklart att han är framme senare än vad han tror vid mordplatsen.
(Vet inte om vi ska diskutera "EN avgasknall" också, men det är ju ändå utifrån denna som han uppskattar sina sekunder. Vi vet inte ens vad detta är för smäll han påstår sig ha hört. Eller i GM-fallet så har ljugit om EN avgasknall samtidigt som han vet att han själv skjutit två skott)

För min del ser denna ständiga fråga mest ut som en jakt på SE's lögner för att kunna misstänka honom, men vad kan vi egentligen med säkerhet säga?
För klart är att alternativa förklaringar finns.
Avgasknallen är och blir konstig också både ur perspektivet vittne och GM.

Jag vet inte om jag kan tänka mig hur det såg ut... eller ja, klart jag försöka föreställa mig, men varken du, jag eller någon annan vet hur det såg ut.

Den "galna tanken"? Ja, den här språngmarschen har jag svårt för utifrån att den inte syns i materialet på ett tydligare sätt. För visst tycker jag också att fler borde ha reagerat på om någon helt plötsligt springer iväg från mordplatsen (även om det är efter skotten). Det enda som angränsar till iakttagelse är Liljedahls vittnesmål. Jan Nilssons iakttagelse om en som "sprang som faan" har jag nog svårt för.

Gällande förväxlingen tror jag att du utgår från ditt perspektiv och vad du vet nu och inte utifrån SE.
SE har ingen aning(varken som GM eller vittne) om vad vittnen sätt. Och gällande förväxlingen ur ett vittnesperspektiv så har du ju hans uppfattning och kronologi.

Sedan kan man fråga sig om hans uppfattning är helt osannolik eller inte.
För egen del ser jag där ingen större skillnad på GM- vittnesperspektivet att han här vill förstärka (som vittne den egna uppfattningen) att Lisbeth så klart har det rätt signalementet.
Eller så var det faktiskt så att vittnet SE kände sig förväxlad också... efter som det var "fel" och stämde mer in på honom.. än det Lisbeth alltså sagt.

Att du självklart aldrig skulle kunna ha känt dig förväxlad i denna situation, tror jag dock inte är en slutsats du(eller jag) kan dra, tyvärr.

Ok, du tänker så.
Själv tänker jag att just ordet "dom" är något som kommer från Lisbeth som under de första timmarna talade om 2 GM (eller kanske mer korrekt att GM var lik en av de två män hon tidigare sett i Gamla Stan)

Att ett vittne återger just ordet "dom" i tal om mördaren/mördaren stärker ju uppfattningen om att det vittnet var på mordplatsen efter skotten.
Gällande SE, så kom väl uppgiften lite "för sent" och han kan ha läst i media o.s.v.
Så även där och kring allt annat, så ser jag inte heller här något vattentätt alibi. Men ändå...

Ja, jag har såklart läst allas argument och kan till viss del förstå utifrån hur materialet ger en beskrivning av Lisbeth.
Men problemet är att materialet på inget sätt är heltäckande alls. Det är fragment.
I fallet med Lisbeth så har vi inget heltäckande som beskriver henne varje sekund... Hur eller om hon pendlade mellan hopp och förtvivlan o.s.v

Det är just här många går bort sig och tror att varenda sekund är redogjord.

Ja, till skillnad mot kanske Överåklagaren så ser jag just att dessa uppgifter gör SE misstänkt.
"Kan misstänkas"
Just för att, framförallt "väskan på DBG" borde ha gåtts till botten med.
Och med tanke på vart vi står idag och då man kan vara efterklok, så skulle man såklart gjort en grundligare utredning av alla vittnen vid mordplatsen. Tagit precis alla namn o.s.v.
Men i övrigt är det inte så mycket mer och SE(som vittne) har fått tagit smällen för uselt polisarbete.
Som GM har han haft osannolik tur...

I allt detta så saknas det viktigaste. Vapnet.
Visst motiv kanske, åtminstone starkare/tydligare. (även om det egentligen är något som får bevisas efteråt många gånger.)

<Klipper här bort dina punkter där de flesta var citat och argument från TP. Kan återkomma där också med andra perspektiv.>
Jag var med mitt inlägg ganska mycket ute efter att sammanfatta mina egna tankar runt SE.

Jag tror vi alla har våra respektive bilder av vad som kan ha hänt och hur sannolikt det är och tror inte att de ändras så mycket av vad andra skriver.

Vi bedömer saker väldigt olika - det är tydligt för mig när jag läser ditt inlägg - och det kommer vi säkert fortsätta att göra.
Senast redigerad av matsqq 2026-08-24 kl. 12:18.
Citera
2026-08-24, 12:31
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Det AH säger är intressant, hon beskriver «en snygg kropp», men säger samtidigt att gm är «satt».
Dvs att han inte rör sig som en yngling. Sen ska hon gissa ålder och då blir det lite ungt endå, men det är bara för att hon är så otroligt ung själv. Hon tror vel 52 åringar sitter på åldreboende ungefär.

Att AH inte ser SE på mordplatsen bevisar till 100% att SE ljuger också. Hon skulle aldrig missat honom om han var där. Att hon sen svarar lite taktiskt att hon var koncentrerad på offret etc spelar ingen roll, människor med normalbegåvning fattar att hon skulle ha sett en människa som satt vid Palme i 3/4 minuter.
Det går inte att missa. Han var inte där.

Engström har aldrig hävdat i förhör att han satt nerhukad invid Palme i 3-4 minuter. Det är ett påhitt. Hans "insatser" är rätt spartanska på livräddningsområdet:

"Hela munnen var alldeles fylld med blod så att man inte kunde se tänderna och det kom ganska kraftigt blodflöde ur näsan, varför sidoläge föreföll det enda Engström kunde tänka i form av hjälp att själv ge sig på."

Anna Hage:

"Nej det var bara som ett surr, jag tittade bara upp den gången när jag såg henne och sen så tittade jag upp, det var någon som började rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben och då så sa jag det att han låg så bra som han låg och så sa jag någonting vad håller du på med, för jag var ju så inne i mitt arbete men då tittade jag bara på armarna liksom att vad håller du på med och sen så fortsatte jag."

Karin Johansson:

"F: Men direkt alltså. Nämner hon någonting om vad som har hänt?

J: Nej ingenting. De bara frågade vad som hade hänt, sen så var det någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här."

Engström kom fram när ungdomarna redan satt igång, vilket stärks av hans riktiga beskrivning av hur de inbördes var placerade.

Otroligt ung? Försöker du påskina att Hage var någon sorts "fjortis"?

Anna Hage om åldern på gärningsmannen:

"FHL Lars Jonsson: Det här med åldern, kan du närmare precisera vad du menar med medelålders?

Anna Hage: Ja, 35-40-45.

FHL Lars Jonsson: Mellan 35-45 år?

Anna Hage: Ja ungefär men han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring."

En vårdstuderande som även arbetat inom vården tror knappast att 52-åringar sitter på ålderdomshem.

Slutligen finns det de som tar upp Stickans löpförmågor. Anna Hage om den verkliga mördaren och hur denne sprang:

"FHL Lars Jonsson: Du vet man kan ju springa rak eller framåtlutad eller lite, var och en har ju sin stil, var det någonting du lade märke till i det avseendet?

Anna Hage: Nej det var väl inget speciellt, det var väl att han kanske sprang, han verkade vara ganska stor, eller det kan ju bara"

Vidare:

"Hage: Jaha, han verkade inte vara någon sprinter direkt om man säger så, inte utövad teknik för att springa."

Det kan konstateras att överlag så är försöken att använda vittnet Hage för att stärka teorin om gärningsman Stig inte ett särskilt lyckosamt val.

För att uttrycka det milt.
Citera
2026-08-24, 12:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Anna Hage var det.

Yvonne Nieminen var det. Tills motsatsen bevisats.

Dina minnesbilder är inte bevis.
Citera
2026-08-24, 13:08
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Det är inte så man styrker ett citat. Man säger inte ”läs den här boken” eller ”se två YouTube-videor”. Man anger sidnummer och citerar, eller anger var i videon det sägs.

Man kan inte överlåta åt andra att göra ens egen faktakoll.

Jag har inget minne av att hon sa det i tingsrätten eller hovrätten. Så länge du inte kan styrka citatet kan vi utgå från att du blandat ihop det med Yvonne Nieminen.

Sekteristerna i ett nötskal. Även den som tar sig tid att kontrollera källorna åt dem och påvisa att de har fel, kommer några sidor senare att återigen mötas av samma felaktigheter som om ingenting har hänt.

Åtskilliga exempel finns, här följer ett:

(FB) Skandiamannen

Undertecknad:

Ditt påstående var följande:

"Nej, KJ var inte med Lisbeth hela tiden, men Engström han var med Palme hela tiden. Sitter på huk brevid honom helt tills polisen kommer."

Postarens svar:

Det börjar med livräddning på en liggande person och slutar på huk 3-4 minuter senare. Tidslinjen är rätt hård här.

Men jag ska kolla på det i detalj senare.

(FB) Skandiamannen

Skrivet idag av samma postare:

"...människor med normalbegåvning fattar att hon skulle ha sett en människa som satt vid Palme i 3/4 minuter."

(FB) Skandiamannen

Det blev uppenbarligen ingen egenkontroll, utan bara ett nytt försöka att cementera en felaktig uppgift.

Sedan är det lustigt hur uppgifter som anförs under rättegångarna plötsligt exploderar i värde när de är till nackdel för Engström.

Med Anderssons och Björkmans är det av någon anledning precis tvärtom.

Men det är ju klart, sekteristerna bygger sina scenarion på upplockade fragmentariska uppgifter som de därefter kokar sin tunna soppa på.

Då blir det så här.
Senast redigerad av Thurizas-09 2026-08-24 kl. 13:13.
Citera
2026-08-24, 13:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Min poäng var att folk som du pratade med 2018 eller senare (som beskrev honom som en gapig mytoman) kan ha påverkats av Filters artikel.

Det vore konstigt om de var opåverkade.

Exakt vilken artikel tänker du på?

Thomas Pettersson, som jag utgår från är den huvudsakliga skribenten bakom den överväldigande majoriteten av det Filter har publicerat om Engström, hävdar ju ganska bestämt att Engström inte var någon gapande mytoman.

De personer jag har pratat med går alltså snarare emot Filters grundläggande bild av Engström på just den punkten.

Jag har totalt kommit i kontakt med tre personer som rörde sig i Täby-kretsarna under 80- och 90-talet. Deras bild är ganska samstämmig.

De minns Stig som någon som kunde bli lite för full på fester, pratade väldigt mycket och verkade ha ett tydligt behov av att synas och höras. I det ingick också att ibland ”bända på sanningen” för att framstå som mer betydelsefull, intressant eller speciell än han egentligen var.

När jag tog upp några av de märkligheter som finns kring Stig, till exempel historien om förväxlingen, var reaktionen ganska talande. Som vittne framstår det ju som rätt märkligt, eftersom det saknas en särskilt logisk eller övertygande förklaring till varför han på allvar skulle ha uppfattat sig som förväxlad med gärningsmannen.

Svaret jag fick var i princip ett leende och en axelryckning: ”Det var sånt Stig höll på med.” ”Typiskt Stig.” ”Han höll alltid på och snackade för att framstå som viktig.”

Min poäng med mina tidigare inlägg är dock inte att slå fast att Stig faktiskt var sådan. Det finns också personer som stod honom betydligt närmare och som inte alls målar upp samma bild. Glaser-kretsen och hans ex-fru, till exempel, beskriver honom inte som någon gapande mytoman. Där framträder snarare en feg, ganska mysig och samtidigt osäker person.

Jag vet förstås inte hur Stig egentligen var. Jag har aldrig träffat honom. Jag har bara försökt förstå honom så gott det går, utifrån de personer och uppgifter jag haft möjlighet att komma i kontakt med.
Citera
2026-08-24, 13:52
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Glaser-kretsen och hans ex-fru, till exempel, beskriver honom inte som någon gapande mytoman. Där framträder snarare en feg, ganska mysig och samtidigt osäker person.

Man får samtidigt komma ihåg att WG med fru är döda och aldrig kunnat svara på någon fråga om hur de uppfattat SE.

Kvar har vi barnen. Och det ena av dem, U. Glaser, talar i förhör om ”Stigs lögn”.

Så åtminstone delar av familjen Glaser verkar ifrågasätta hans trovärdighet.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-00-B
Citera
2026-08-24, 14:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Sekteristerna i ett nötskal. Även den som tar sig tid att kontrollera källorna åt dem och påvisa att de har fel, kommer några sidor senare att återigen mötas av samma felaktigheter som om ingenting har hänt.

Åtskilliga exempel finns, här följer ett:

(FB) Skandiamannen

Undertecknad:

Ditt påstående var följande:

"Nej, KJ var inte med Lisbeth hela tiden, men Engström han var med Palme hela tiden. Sitter på huk brevid honom helt tills polisen kommer."

Postarens svar:

Det börjar med livräddning på en liggande person och slutar på huk 3-4 minuter senare. Tidslinjen är rätt hård här.

Men jag ska kolla på det i detalj senare.

(FB) Skandiamannen

Skrivet idag av samma postare:

"...människor med normalbegåvning fattar att hon skulle ha sett en människa som satt vid Palme i 3/4 minuter."

(FB) Skandiamannen

Det blev uppenbarligen ingen egenkontroll, utan bara ett nytt försöka att cementera en felaktig uppgift.

Sedan är det lustigt hur uppgifter som anförs under rättegångarna plötsligt exploderar i värde när de är till nackdel för Engström.

Med Anderssons och Björkmans är det av någon anledning precis tvärtom.

Men det är ju klart, sekteristerna bygger sina scenarion på upplockade fragmentariska uppgifter som de därefter kokar sin tunna soppa på.

Då blir det så här.

En nedslående syn helt klart.

Målet verkar som du säger vara att etablera falska uppgifter genom upprepning, överlåta faktakollen åt andra och sedan strunta i motbevisen när man får dem.

Självklart har SE aldrig sagt att han var nedhukad i 3-4 minuter vid Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in