2026-08-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det gäller alltså en Audi.
Ni som kan bilar och bilaffärer, vem har rätt här?

Hör intervju med Abdul här:

https://www.sverigesradio.se/artikel/abdul-protesterar-mot-bilfirma-i-boras-vagrar-hava-kopet

Frågan är väl mer hur LÅNGT han kört inte hur länge. En gammal Audi med en V6 tex drar mer än en liter på 100 mil. Och det anses vara normalt.
Citera
2026-08-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej det är inte normalt för Audi överlag, men sant att VISSA av Audis (ja VAG-motorer) motorer, i vissa versioner/generationer, kan dra förvånansvärt mycket olja vid det som ändå kan falla inom ”normal körning”.

Det flesta Audi/VAG-motorer drar ”normalt” med olja, som ja de flesta moderna motorer förbrukat de senaste decennierna.

Utöver det så kan ju aktuell motor vara sliten/defekt, och då inte heller vara nån vettig referens för just den motortypen.

Jo det är det. Om han köpt en för 93000 så är det antingen en mycket gammal bil eller en extrem långmilad bil. Den officiella inställningen från Audi är 1 liter per 100 mil är ok.
Citera
2026-08-23, 18:24
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Han bor visserligen i Norrköping, men i annonsen så stod det att Volvon såldes av Autosenika AB.

Christer Alterkvist företag J.C Bil AB ägde i och för sig bilen innan Autosenika AB.

Autosenika AB ägde bilen i några timmar innan Abdul Alahmad.

Ja, det känns som en utstuderad blåsning.
Det bolaget "Autosenika AB" är skrivet på en person som är skriven på samma adress som Christer. Det är hans direkta familj, barn eller styvbarn, eller så. Nog bara ett upplägg.

https://www.merinfo.se/person/Norrk%C3%B6ping/Robertino-Sebastian-Andreas-Lundberg-2003/bxbnk-6phe2
Citera
2026-08-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jo det är det. Om han köpt en för 93000 så är det antingen en mycket gammal bil eller en extrem långmilad bil. Den officiella inställningen från Audi är 1 liter per 100 mil är ok.

Galet att dom kan dra så mycket olja, och det innebär ju isåfall att har han kört mer än 700 mil på den tiden kan det vara helt normal oljeförbrukning. Och det är ju inte omöjligt, har själv kört över 600 mil på två veckor.
Citera
2026-08-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det bolaget "Autosenika AB" är skrivet på en person som är skriven på samma adress som Christer. Det är hans direkta familj, barn eller styvbarn, eller så. Nog bara ett upplägg.

https://www.merinfo.se/person/Norrk%C3%B6ping/Robertino-Sebastian-Andreas-Lundberg-2003/bxbnk-6phe2
Ja, där ser man att det var någonting lurt med bilaffären. Autosenika AB var av någon anledning mellanhand i några timmar.

Här är en skärmdump av samtliga ägarbyten från att bilen var ny. Nästan hälften av ägarbytena har skett sedan april månad.

https://postimg.cc/xXbYB8ch
Citera
2026-08-24, 01:01
Medlem
Vilken firma gäller det då?
Citera
2026-08-24, 10:45
Medlem
IceEyess avatar
Att vissa av Audis/VAG:s mindre lyckade motorer (gissningsvis TFSI) förbrukar orimligt mycket olja är ett välkänt problem.

Abdul borde ha gjort en mer noggrann bakgrundsforskning.
Citera
2026-08-24, 13:46
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Att vissa av Audis/VAG:s mindre lyckade motorer (gissningsvis TFSI) förbrukar orimligt mycket olja är ett välkänt problem.
Exakt, det är inte ett helt okänt problem, det var vid den tiden v.a.g. började med långa serviceintervaller, 3000mil om jag minns rätt, motorerna pallade inte den "longlife olja" som användes.
Minns den Polo-04 min mor hade, den började dra runt 1-2 liter olja på 200 mil efter ca: 6000mil, jag bytte till en 10/40 delsyntetolja åt henne och då sjönk förbrukningen drastiskt men den drog ändå mer olja än vad man kan förvänta sig.
Fick följande förklaring av en erfaren bilmek "har dom en gång börjat dra olja är det svårt att få dom att sluta helt"
Det jag funderar på i detta fall är om ägaren/verkstad i sin iver att göra rätt använt denna longlife olja, det är ju trots allt den som rekommenderas i instruktionsboken, men om man häller den i gammal och sliten motor så kan jag mycket väl tänka mig att man kan få en rejäl förbrukning.
Ändå så låter väldigt mycket...
Citera
2026-08-24, 13:54
Medlem
DoktorNos avatar
Har Abdul kollat oljestickan eller har han fyllt ända upp till påfyllningslocket?
Citera
2026-08-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Är det någon som känner igen byggnaden från artikeln? Jag tycker att en del fastigheter på Verkstadsgatan är snarlika.

Konstigt att Sveriges Radio inte har namngett företaget som de har gjort med övriga bilföretag som har fällts av ARN.
Bara för att ARN kommit med en rekommendation, behöver inte förtaget följa ARN - så vida inte bilföretaget är anslutet till MRF - för då har man förbundit sig att följa ARNs rekommendationer.
ARN kan aldrig fälla ett företag - bara rekommendera.

Mekonomen t ex följer INTE ARNs rekommendationer.
Citera
2026-08-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Av Christer Alterkvist.

Hur smart får man bli?
Vadå, är det någon känd skojare eller?
Citera
2026-08-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes

Abdul borde ha gjort en mer noggrann bakgrundsforskning.
Av ovanstående tidigare inlägg har jag fått uppfattningen att Abdul informerats om oljeförbrukningen och härför fått ett bra/nedsatt pris på bilen.
Han har accepterat denna information genom att fullfölja bilaffären och betala överenskommet belopp.
Att han sedan ångrar sig och känner sig lurad har inte med saken att göra, han får stå sitt kast.

Härutöver har köparen alltid en egen skyldighet att undersöka och försäkra sig om att bilen är i det skick han förväntar sig med tanke på priset.
OM det nu är så att motorn drar 7 liter olja på tre veckor - två storheter som inte är relevanta att jämföra - så borde en provkörning visat på oförbränd smörjolja i form av rök i avgasröret.
Endera slitna kolvringar eller ventilstyrningar eller en kombination av båda.

Själv tror jag inte att en vanlig otrimmad bilmotor kan förbruka så mycket motorolja som Abdul påstår.
Med andra ord - han handskas vårdslöst med sanningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in