2026-08-23, 11:00
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
När jag lyssnar på klippet så säger han att det efter några dagar så sa bilen att han behövde fylla på olja och det kom svart rök, så han fyllde på en liter, efter några dagar fem liter, efter några dagar en liter så sju liter totalt.

Firman har också fällts av ARN tidigare i år med en annan kund.

Vad heter føretaget som tycker att 7 liter är helt ok førbrukning?
Citera
2026-08-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hittar 2 st AA i Borås och ingen av dem äger en Audi, har det löst sig eller?

De nämner för övrigt kolvringarna i inslaget.
Troligtvis, artikeln är två veckor gammal. En av personerna som du har hittat (30-åringen) har köpt en Volvo den 13:e augusti.
Citera
2026-08-23, 11:25
Medlem
Det var ju ett kreativt sätt att gnälla på en firma, istället för att såga dem på nätet eller ta kontakt med ARN
7 liter bensin på 3 veckor är ju helt hopplöst!. Det är bara en tidsfråga innan den där motorn skär sig. Inte direkt miljövänligt heller.
Citera
2026-08-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
7 liter på 3 veckor är i högsta laget även för bankörning, sett bland annat bmw specificera upp till 1 liter per 100 mil
Jag ägde för många år sedan en Austin Mini7 1275 cc grupp II-trimmad s k fabriksbil som drack ungefär lika mycket olja vid "vanlig" - men sportig - körning.
Mer än halverade oljeförbrukningen då jag gick över till Castrol Racing, en vegetabilisk motorolja.
Citera
2026-08-23, 12:02
Medlem
448s avatar
Sågkedjeolja
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag ägde för många år sedan en Austin Mini7 1275 cc grupp II-trimmad s k fabriksbil som drack ungefär lika mycket olja vid "vanlig" - men sportig - körning.
Mer än halverade oljeförbrukningen då jag gick över till Castrol Racing, en vegetabilisk motorolja.

Sågkedjeolja sae80?
Citera
2026-08-23, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hmm. På hans skylt i artikeln står det "Lämna tillbaka bilen".

Vill han ha tillbaka bilen eller är det fel bild till artikeln?

Skrivet av en svartskalle i affekt fattar du väl?
Citera
2026-08-23, 14:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Vad heter føretaget som tycker att 7 liter är helt ok førbrukning?

Jag vill också veta vad bilfirman heter.
Citera
2026-08-23, 14:23
Medlem
Är det någon som känner igen byggnaden från artikeln? Jag tycker att en del fastigheter på Verkstadsgatan är snarlika.

Konstigt att Sveriges Radio inte har namngett företaget som de har gjort med övriga bilföretag som har fällts av ARN.
Citera
2026-08-23, 15:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Sju liter olja på tre veckor är normalt om man köper en bil av Abdul.
Nu är det dock Abdul som köpt en bil.
Citera
2026-08-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Som (f.d. audi-ägare) kan jag ju säga att det absolut är "normalt" att dom dricker olja som fan. På den tiden jag körde dom så åkte jag aldrig på någon långresa utan att ha extra olja i bagaget. Men det var ändå i storleksordningen 1-2 liter per 1000-2000 mil, inte 7 jävla liter på 3 veckor. Om det nu inte är så att han rundat jorden en gång eller två under tiden så är det förstås inte normalt.

Nej det är inte normalt för Audi överlag, men sant att VISSA av Audis (ja VAG-motorer) motorer, i vissa versioner/generationer, kan dra förvånansvärt mycket olja vid det som ändå kan falla inom ”normal körning”.

Det flesta Audi/VAG-motorer drar ”normalt” med olja, som ja de flesta moderna motorer förbrukat de senaste decennierna.

Utöver det så kan ju aktuell motor vara sliten/defekt, och då inte heller vara nån vettig referens för just den motortypen.
Citera
2026-08-23, 16:50
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Troligtvis, artikeln är två veckor gammal. En av personerna som du har hittat (30-åringen) har köpt en Volvo den 13:e augusti.
Av Christer Alterkvist.

Hur smart får man bli?
Citera
2026-08-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Av Christer Alterkvist.

Hur smart får man bli?
Han bor visserligen i Norrköping, men i annonsen så stod det att Volvon såldes av Autosenika AB.

Christer Alterkvist företag J.C Bil AB ägde i och för sig bilen innan Autosenika AB.

Autosenika AB ägde bilen i några timmar innan Abdul Alahmad.

Ja, det känns som en utstuderad blåsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in