2026-08-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag håller med dig i stort. De båda är hyfsat lika men jag får en stark känsla efter varje gång Allard öppnar munnen, vilket han gärna gör, när han pratar om ”Örebros hjärndöda kommunfullmäktige (förutom sig själv då) som kan anställa Ali som våldtar Greta, 87 och inte förstå att Ali ska ut ur landet, med hövvet före och att man har betalat dyrt för att slänga en jävla moderkaka i Svartån” och så vidare..att Allard egentligen är grovt okunnig om vad som händer utanför Sveriges gränser. Han kan en del om EU och dess organisation och vill gå ur den men han är väldigt Sveriginriktad för övrigt. ”Inga pengar till Ukraina”..
Kassler däremot är mycket mer historiskt och samhällskunskapligt påläst! Det förstår man bara han öppnar kakinkastet, sedan om har rätt i sin ideologi - det är en annan sak men han framstår även som mycket mer sansad än Allard, som mest vrålar ut sina åsikter och kastar glåpord på sina motståndare som ”Jävla idioter!, Klägget!, Är du dum?” jag ver inte hur han skulle hävda sig i debatt mot någon annan i sjuklöverpartierna som har vart med ett tag? Visst kan han vara rolig en stund men är det detta vi vill ha och behöver ha i riksdagen? Kassler verkar mer sansad å förståndig av de två men hans ideologi är too much och kommer aldrig att gå hem i stugorna.

Allard duckar alltid frågor om Israel/Palestina, USA/Israel osv och jag tror att detta till stor del beror på okunskap och ointressen men det är som du säger, han kommer att tvingas hosta upp en åsikt vad det lider. Det duger inte att svara ”folkomröstning” så fort man inte vet något själv. Han måste ju ha en ståndpunkt, menar jag.

Sedan en liten parantes om Israel/Ungern. Läste om att Ungern nu har utlyst en arresteringsorder på Israels premiärminister Bibbi, så du har rätt. Nästa krig blir mellan dessa eller förlängning av krig kanske är ett mer rätt ord…Israel krigar mot Palestinierna i Gaza/Västbanken, de krigar mot Iran och Libanon, ett krig till mer eller mindre, klarar de väl av - dessa gudfruktiga Guds ”utvalda” folk.

+1
Ett sakligt inlägg i tråden. Ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
ÖP's devis är Sverige först. Allard har uttryckt att han vill försvåra för utländska företag att öppna gruvor i Sverige etc.

Inga pengar, men däremot utrustning, har han sagt. Om du ska citera kan du ju ta med hela budskapet.

Tror man Allard mest vrålar och skriker så har man nog bara sett de virala klipp där han gör just det, men inte hela debatter från Örebro kommun/regionfullmäktige där han är väldigt saklig och skicklig som debattör.

Måste han? Det har han nog säkert, tror han har åsikter om det mesta. Men det är inte särskilt relevant så länge han har den position han har. Tror hans främsta prio är Sverige och svensk realpolitik och att få någon slags inflytande här innan han tar sig an och börjar teoritisera kring identitets-markörer som pro eller anti Israel.

Försvarar felsteg och försöker lyfta fram med "det finns bra saker också". Typiskt höger. Därför ni är toxiska.
Citera
2026-08-24, 13:13
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
ÖP har ju inte ens ett partiprogram? De diskuterar ju typ kulturbidrag i Örebro. Allt snack om återvandring är ju bara i intervjuer av Allard själv. Känns inte lika seriöst.

Du måste nästan vara från Örebro? Har inte hört om någon dom tänker rösta på ÖP i riksdagsvalet. AFS pratar däremot väldigt många om.

No offence dock, jag gillar Allard, men det känns ganska substanslöst och lite opportunistisk för ett riksdagsval just nu.

Den där myten om inget partiprogram som ni i Afs tjatar om här på flashback är redan avklarad i tråden.

Du får väl kolla vem som har mest följare, vem som just nu är mest aktuell i olika intervjuer eller poddar, inte är det tråkmannen Kasselstrand i alla fall.
Citera
2026-08-24, 13:14
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
OM man nu vill rösta på endera parti så är det väl väldigt viktigt att veta deras respektive ståndpunkter i olika frågor?

Ja i relevanta frågor, men utrikespolitik kommer inte vara relevant för varken Afs eller Öp då ingen av dom kommer sitta med i regeringen och därmed kunna påverka utrikespolitiken som Sverige för.
Citera
2026-08-24, 13:14
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Försvarar felsteg och försöker lyfta fram med "det finns bra saker också". Typiskt höger. Därför ni är toxiska.

Vilka felsteg syftar du på då? Jag tycker det finns bra saker med ÖPs politik. Punkt.

Jag ser mig mer som klassiskt vänster än höger, men ok.
Citera
2026-08-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
MED och ÖP kandiderar inte i det kommande valet?

ÖP är ett lokalparti utan partiprogram som diskuterar kulturbidrag och bussfiler i Örebro. Varför skulle de vara med i en debatt inför ett riksdagsval? Då kan ju lika gärna Piratpartiet vara med?

MED borde varit med, men de är helt meningslösa, så de gör inget. De kanske tackade nej?

De andra partierna har jag ingen aning om, men AFS och Nyans är de väl enda som är relevanta i denna debatt med konkreta förslag om hur de vill förändra Sverige. De är dessutom på två helt olika sidor, så debatten kommer med största sannolikhet speglas av dem.
Citera
2026-08-24, 13:15
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Många står och väger mellan Afs och ÖP. Gustav är tydlig vad det är för politik han vill föra. Allard däremot är väldigt luddig i många områden. Hade varit intressant för allmänheten att höra var de skiljer sig åt. Det är väldigt tråkigt att Allard inte vågar ta debatten.
ÖP fokuserar mer på klass än höger/vänster. Samhällsanalysen är att det blir oväsentligt då du har välbärgade vänsterfolk som till stor del tjänar goda pengar från skattekistan.
Lite pöbeln vs kungligheten. Inom pöbeln ingår allt från hårt arbetande vänstermänniskor till småföretagande högermänniskor.

Man menar på att arbetande vänstermänniskor blir åsidosatta av bidragstagande invandrare som det alltid är mest synd om. Företagande högermänniskor blir åsidosatta och utnyttjade till fördel av regleringar och kontroll.

Man vill ta tillbaka politiken till dess kärnuppdrag. Vård, skola och välfärd. De anser att politiker idag inte är intresserade av den löpande verksamheten utan lägger fokus på det sexiga och utmärkande som bygger karriär istället.

Man anser att det successivt vuxit fram ett politiskt system där politiker har avsagt sig makt i syfte att glida med, ej skapa konflikter och på så sätt gagnas. Att man förr inte kunde säga att man inte kan göra något med folkets sympatier intakt. Att det har blivit en slags ej officiell blocköverskridande överenskommelse. Det finns alltså mycket systemkritik inom ÖP. Politiker idag säger att kärnkraft tar 15 år att bygga, men ingen frågar sig varför. Om det är så, så är det något systemfel. Det blir sättet att angripa problematiken istället för att bara lägga sig platt för allt.

En okonventionell politiker och parti som vill ruska om och formulera om debatten i dagens Sverige, då analysen är att man ej kommer någonstans oavsett om högern eller vänstern styr bland de vanliga partierna.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-08-24 kl. 13:20.
Citera
2026-08-24, 13:20
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
ÖP har ju inte ens ett partiprogram? De diskuterar ju typ kulturbidrag i Örebro. Allt snack om återvandring är ju bara i intervjuer av Allard själv. Känns inte lika seriöst.

Du måste nästan vara från Örebro? Har inte hört om någon dom tänker rösta på ÖP i riksdagsvalet. AFS pratar däremot väldigt många om.

No offence dock, jag gillar Allard, men det känns ganska substanslöst och lite opportunistisk för ett riksdagsval just nu.

Deras partiprogram finns ju på deras hemsida. Saknar du något av deras program?
Allt viktigt står ju.

AFS är för små, Allard är redan i kommunfullmäktige och region.
Jag gillar Kasselstrand och hade hellre byt ut Jimmie och fått in kasselstrand, men att afs skulle få 4 procent anses omöjligt.
Citera
2026-08-24, 13:21
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
ÖP är ett lokalparti utan partiprogram som diskuterar kulturbidrag och bussfiler i Örebro. Varför skulle de vara med i en debatt inför ett riksdagsval? Då kan ju lika gärna Piratpartiet vara med?

ÖP ställer upp i riksdagsvalet om du nu missat det.

Och varsågod:

https://www.orebropartiet.se/var-politik/
Citera
2026-08-24, 13:22
Medlem
Citat:
Då kan ju lika gärna Piratpartiet vara med?
PP är iallafall inget lokalparti (som kanske ÖP är)

Citat:
MED borde varit med, men de är helt meningslösa, så de gör inget. De kanske tackade nej?

"Meningslös" är väl subjektivt, men jag gissar på ointresse. Sonesson blev väl obekväm med sällskapet?

Citat:
De är dessutom på två helt olika sidor, så debatten kommer med största sannolikhet speglas av dem.

Debatten hölls iofs igår
Citera
2026-08-24, 13:31
Medlem
guderis avatar
Citat:

Ah du visste inte att Öp ställer upp i riksdagsvalet
Citera
2026-08-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
ÖP fokuserar mer på klass än höger/vänster. Samhällsanalysen är att det blir oväsentligt då du har välbärgade vänsterfolk som till stor del tjänar goda pengar från skattekistan.
Lite pöbeln vs kungligheten. Inom pöbeln ingår allt från hårt arbetande vänstermänniskor till småföretagande högermänniskor.

Man menar på att arbetande vänstermänniskor blir åsidosatta av bidragstagande invandrare som det alltid är mest synd om. Företagande högermänniskor blir åsidosatta och utnyttjade till fördel av regleringar och kontroll.

Man vill ta tillbaka politiken till dess kärnuppdrag. Vård, skola och välfärd. De anser att politiker idag inte är intresserade av den löpande verksamheten utan lägger fokus på det sexiga och utmärkande som bygger karriär istället.

Man anser att det successivt vuxit fram ett politiskt system där politiker har avsagt sig makt i syfte att glida med, ej skapa konflikter och på så sätt gagnas. Att man förr inte kunde säga att man inte kan göra något med folkets sympatier intakt. Att det har blivit en slags ej officiell blocköverskridande överenskommelse. Det finns alltså mycket systemkritik inom ÖP. Politiker idag säger att kärnkraft tar 15 år att bygga, men ingen frågar sig varför. Om det är så, så är det något systemfel. Det blir sättet att angripa problematiken istället för att bara lägga sig platt för allt.

En okonventionell politiker och parti som vill ruska om och formulera om debatten i dagens Sverige, då analysen är att man ej kommer någonstans oavsett om högern eller vänstern styr bland de vanliga partierna.

Precis, de lever kvar i sen kommunistiska och Marxistiska idén om klasser. Som t.o.m. VPK släppte för 30år sedan när alla hade synat lögnerna. De saknar substans i verkligheten. De vill massa saker utan konkreta förslag hur det ska lösas.

Har de ens fler personer än Allard?

AFS partistyrelse är tex den överlägset mest högutbildade och erfarna styrelse av alla svenska partier just nu. De har konkreta förslag och inget en helt annan seriositet.
Citera
2026-08-24, 13:33
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Jag förstår men undrar samtidigt vilka som inte är muppar bara som referens. Är du en mupp?
Det är jag säkerligen om du frågar vissa personer runt om i stan,för dom är jag troligtvis en riktig ärkemupp 😜.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in