2026-08-24, 12:53
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Tror ni att mannen frias eller fälls?

Jag är inte tillräckligt juridiskt kompetent för att våga mig på några gissningar.

Det jag konstaterar är att även om han skulle bli friad kommer han för alltid att betraktas som en bestialisk dubbelmördare. Det fåtalet som faktiskt tror på hans berättelse tvingas ändå ta till sig att han helt känslokallt släpade en död eller döende kvinna in i en lagård och sen underlät att meddela polis. Ett nästan lika sjukligt beteende som morden själva.

Frågan är om inte det vore bäst för honom själv att bli fälld. Då kanske han kan få den vård han uppenbarligen behöver.
Citera
2026-08-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är lite som med mordet på Marie Johansson på Stuvkällaren i Göteborg 2005. Det går inte att döma gärningspersonen/mördaren fast man vet vem det är. Vissa andra likheter finns också.
Problemet där var inte att bevisningen inte räckte för en fällande dom. Man fick träff på både DNA och fingeravtryck från brottsplatsen.

Problemet var att den utpekade gärningspersonen var 17 år när mordet begicks och att brottet därför redan var preskriberat när hon identifierades.
Citera
2026-08-24, 13:07
Medlem
Varför tvingas han inte gå runt?
Citera
2026-08-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jädrar vad JJ åldrats!! Kan knappt se att det är samma person: https://ibb.co/KgtN4VG

Bildkälla: https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-tillbaka-i-brattas-vagrar-delta-pa-mordplatsen/

Det är inte han som sitter bakom väktaren , det är en annan väktare.. J.J är den som sitter bredvid väktaren med gröna kläder och huvudet är blurrat....
Citera
2026-08-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag tror inte att åklagaren kommer att nå fram till en fällande dom.
Men det säger inte att JJ inte varit delaktig eller utförde morden endast att åklagaren inte når upp till bortom rimligt tvivel.

Tror tingsrätten kommer att drömma dåren..
Men jag litar dock inte på hovrätten kommer fram till, då de har visat vara mycket omdömeslösa under senare år....
Citera
2026-08-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Varför tvingas han inte gå runt?

Finns (givetvis) inget lagstöd för det.
Och vad skulle poängen vara att bära runt med honom?
Citera
2026-08-24, 13:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vad menar du? JJ är i grönt och är pixlad.

Ja såg det nu :-))) så galet kan det bli när msn har bråttom
Citera
2026-08-24, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eftersom han medgett att han var på plats och flyttade kroppen ligger det rimligen honom i fatet att han vägrar visa hur det gick till.

Men dom jag skrev ovan så tror jag att varje demonstration hur han släpar en försvarslös kvinna med ansiktet neråt in i en lada är negativ för hans chanser. Det är inte ett rimligt beteende från ett vittne som bara råkar se ett mord begås.

Helt korrekt uppfattat..
Tror att dåren gjorde bort sig ordentligt idag, dessutom försökte rättens ledamöter övertala honom att följa med och beskriva händelseförloppet men han vägrade...
Citera
2026-08-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Finns (givetvis) inget lagstöd för det.
Och vad skulle poängen vara att bära runt med honom?

Han kan ju reagera på ett sätt som påverkar bilden av honom som gärningsman. Och är man misstänkt för grovt brott fattar jag inte att man inte tvingas gå runt på platsen.
Citera
2026-08-24, 13:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Det framgick inte klart från SvTs rapportering vad som hände vid synen i Brattås när JJ vägrade delta. Jag tog för givet att rättens ledsmöter ändå tog tillfället i akt att titta på BP och var JJ säger sig ha släpat Gärd, men det är som sagt inte helt klart vad som skedde.
Citera
2026-08-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Han kan ju reagera på ett sätt som påverkar bilden av honom som gärningsman. Och är man misstänkt för grovt brott fattar jag inte att man inte tvingas gå runt på platsen.

Jo men i praktiken går det ju inte att tvinga någon att aktivt delta/gå runt och visa etc.
Lika lite som man kan tvinga någon att prata under förhör och under förhandling.
Och på sätt och vis så har han ju genom sitt agerande vid synen
gett en bild av sig själv som GM.

Repriserar skamlöst min prediktion avseende synen på BP:

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror inte det blir någon direkt upphetsande historia, en trött TR med parter och entourage som traskar runt lite och en något (tippar jag) motvillig mgm som skall visa hur han rört sig/agerat.

Lär inte bli några utspel a la Quicks vallningar och syner.

Citera
2026-08-24, 13:51
Medlem
Jag ser så fram emot dokumentären om Brattåsmorden av Carina Bergfeldt!! Hon tror att det blir svårt att få till en fällande dom. Tur är väl det, när man inte vet. Skospår, bilar sedda i närheten osv stämmer inte, påpekar hon i intervjun. Bara mannens dna.

Carina Bergfeldt i ny dokumentär om Brattåsmorden: ”Fascinerande fall” | SVT Nyheter https://share.google/gJ7e8G9Fla6pxQXvf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in