2026-08-24, 09:31
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vallonerna har precis som Hansa-Tyskarna assimilerats in i den svenska etniciteten sedan många, många, många generationer. Eller menar ni att det finns folk idag som fortfarande firar vallonska seder, eller pratar deras språk?

Nej, och det finns knappt i Belgien. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vallonska

Det kanske blir nästa projekt bland valloner. AI kan ju återskapa döda eller utdöende språk. Västflamländska är ett annat exempel på språk som har trängts undan i Belgien. Folk tror att flamländska är en dialekt av nederländska, vilket i en modern kontext stämmer på samma sätt som skånska är en dialekt av rikssvenska. I västra Flandern och norra Frankrike är dock flamländska ett mer eller mindre standardiserat språk. https://en.wikipedia.org/wiki/West_Flemish

Vad händer om skåningar återskapar ett eget språk? Ska de klassas som Juden eller Muhammedanen som ska fördrivas ur riket? Och vad händer om folk börjar tala fornnordiska och lösa släktfejder med holmgång? Kommer de också hamna på Jimmies lista över undesirables som ska erbjudas 350 000 i bidrag för återvandring till Asgård?

Det här jag skriver är lite "intentionally ridiculous", men en språkkonflikt är ett betydligt mer sannolikt och logiskt framtidsscenario än en ras- eller religionskonflikt. För om det hade funnits en vallonsk Jimmie Åkesson så hade nog väldigt många personer i vallonska Belgien sagt sagt: jag vill tala franska. Jag är kosmopolit. Jag har ingenting med den där bonnlurkspolitikern att göra. Varför ska jag prata hans språk? Och om man inte vill att sin dotter ska dejta Romelu Lukaku och få ett barn eller barnbarn som ser ut som Youri Tielemans så är finns det bättre förutsättningar till självsegregation om man talar ett språk som skiljer sig från franska och standardiserad nederländska så mycket som möjligt.
Citera
2026-08-24, 09:34
Medlem
pepsi haxs avatar
74% svensk
20% rysk (adygea)
3% syd-öst finsk
2% slovak

i1 ydna
j2 mtdna

Fullt Svensk I sinne och Kulturellt.
Citera
2026-08-24, 09:36
Medlem
Imnshos avatar
100%.

Visst, någon promille vallonblod och någon droppe tysk som kom in under 1700-talet. Jag har full koll genom min släktforskning. På Y-DNA har jag en trolig "backmigration" från England runt AD 1000 eftersom alla andra män med den haplogruppen är britter.

Lägger inte någon värdering av mig som pursvensk eller angående andras människovärde. Jag bara svarar på TS fråga och konstaterar att jag känner kärlek och rottrådar till mitt lands historia och kultur. Till skillnad från dem som inte har samma stamtavla.
Citera
2026-08-24, 09:43
Medlem
Såvitt jag vet 100% men det är klart någonstans långt tillbaka i tiden så finns det säkert inslag av annat. Inte gjort DNA test men viss släktforskning och till 1700-talets början eller liknande så är det enbart svenska äktenskap(på pappret iaf, kvinnor var såklart otrogna även förr så utan att testa kan jag såklart inte veta).
Senast redigerad av Periodic 2026-08-24 kl. 09:45.
Citera
2026-08-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Nej, och det finns knappt i Belgien. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vallonska

Det kanske blir nästa projekt bland valloner. AI kan ju återskapa döda eller utdöende språk. Västflamländska är ett annat exempel på språk som har trängts undan i Belgien. Folk tror att flamländska är en dialekt av nederländska, vilket i en modern kontext stämmer på samma sätt som skånska är en dialekt av rikssvenska. I västra Flandern och norra Frankrike är dock flamländska ett mer eller mindre standardiserat språk. https://en.wikipedia.org/wiki/West_Flemish

Vad händer om skåningar återskapar ett eget språk? Ska de klassas som Juden eller Muhammedanen som ska fördrivas ur riket? Och vad händer om folk börjar tala fornnordiska och lösa släktfejder med holmgång? Kommer de också hamna på Jimmies lista över undesirables som ska erbjudas 350 000 i bidrag för återvandring till Asgård?

Det här jag skriver är lite "intentionally ridiculous", men en språkkonflikt är ett betydligt mer sannolikt och logiskt framtidsscenario än en ras- eller religionskonflikt. För om det hade funnits en vallonsk Jimmie Åkesson så hade nog väldigt många personer i vallonska Belgien sagt sagt: jag vill tala franska. Jag är kosmopolit. Jag har ingenting med den där bonnlurkspolitikern att göra. Varför ska jag prata hans språk? Och om man inte vill att sin dotter ska dejta Romelu Lukaku och få ett barn eller barnbarn som ser ut som Youri Tielemans så är finns det bättre förutsättningar till självsegregation om man talar ett språk som skiljer sig från franska och standardiserad nederländska så mycket som möjligt.

Håller inte med i den här slutsatsen. Språkliga konflikter är mycket mer osannolikt nu när vi har ett stort globalt språk som engelskan som kan förena människor över hela jorden. AI kommer att göra detta ännu enklare med översättningar mellan olika språk framöver.

Religioner är något man kan konvertera till och från när man vill så det väger naturligtvis inte heller lika tungt som etnicitet, om nu inte din religion är så starkt förknippad med din etnicitet att det i princip är en och samma sak.

Nej konflikterna kommer absolut vara rasliga och baserade på etnicitet. Detta får snarare mer fokus nu när språket tar allt mindre plats i samhället.
Citera
2026-08-24, 09:56
Medlem
Stora delar av familjeträdet, den främsta koncentreringen i DNA-testet och kulturellt gör mig om något till en purskåning i sådana fall.
De övriga duttarna som finns följer sydvästra Sverige så även där kan man tänka sig dansk/norsk inblandning.

Inga tecken på något söder om Slesvig, vilket säger mig att jag inte heller har något från dagens Danmark att göra från renässansen och framåt då det kryllade av tyskar där.
Pur? Mja. Svensk? Njae. Det är inte många som är och det hjälper inte ens om du heter Gyllenstierna.

Hade jag fått ett fullständigt pursvenskt resultat hade jag börjat oroa mig för någon Game Of Thrones-liknande raslära.
Har läst att man uppskattade att innan erövringen av landskapen hade ca 5-10% av den svenska befolkningen mer eller mindre rötter utanför dagens Sverige/Skandinavien i form av skogsfinnar, holländare, tyskar och diverse brittiska folkslag. Lägger vi till norskar och danskar går vi upp mot 30%. Dessa har nog snabbt blivit en del av den svenska genpoolen. Detta med invandring är oerhört svenskt.

Bäst chans har du nog som statare eller annat lågt stående, oavsett vilken ribba vi lägger för pursvensk. Kan man hänvisa till något gammalt namn som folk känner igen är man nog lika svensk som familjen Bernadotte.
Senast redigerad av Kockumskranen 2026-08-24 kl. 10:41.
Citera
2026-08-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
50% Svensk
50% Amerikan

Så nej jag är inte en äkta svenne
Men 100% white trash
Citera
2026-08-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
100% svensk med anor från 1500 talet enlig släktforskning.

Släktforskning säger ju inte så mycket om din etnicitet utan mer om namn och var folk bodde.

Gör ett DNA-test från någon av de större företagen - kan bli kul "överraskningar".
Citera
2026-08-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
50% Svensk
50% Amerikan

Så nej jag är inte en äkta svenne

Vad menar du med "Amerikan"?
Citera
2026-08-24, 10:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Släktforskning säger ju inte så mycket om din etnicitet utan mer om namn och var folk bodde.

Gör ett DNA-test från någon av de större företagen - kan bli kul "överraskningar".

Det nevös inte. Mina 5 senaste generationer kan jag och det är hårt arbetande människor.
Det är så svenskt det kan bli.
Citera
2026-08-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad menar du med "Amerikan"?

Undrar jag med. Amerikan som i ursprungsbefolkningen? Eller amerikan som i européerna och afrikanerna som anlände efteråt?

Jag antar att personen syftar på europeiskt ursprung med "amerikan" för det var det man syftade på i Sverige tidigare, men det börjar bli väldigt luddigt nu när både USA och Europa bedriver massinvandring.

"Svensk" kommer gå samma öde till mötes som ordet "Amerikan". Betyder knappt något längre när afrikaner och araber säger att de är svenskar. Ordet svensk blir då helt meningslöst för att beskriva en person. Precis som ordet Amerikan nu i princip är.

Vi får börja lägga till arabisk-svensk eller afrikansk-svensk och sådant precis som jänkarna gör.
Citera
2026-08-24, 10:22
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Räknas jag som pursvensk om jag är en arier? Alltså från en överlägsen urras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in