2026-08-24, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Valloner skriver en del. Där jag växte upp så fanns det väl i huvudsak fyra grupper som var lite mer svartmuskiga vallonerättlingar, tattare, ziggar och judar. Där jag tror att många bara drog till med att vara valloner, lite som att många nordafrikaner kunde säga att de var italienare eller fransmän sen på typ 80-talet.
Helt riktigt. Som tattare var det nog lite finare att säga att man var vallon. när man invandrade till Sverige.
Citera
2026-08-24, 08:42
Medlem
En pursvensk har bott och avlats fram i sverige sedan sverige kom till. Hur fan ska någon kunna veta om man är det?
Citera
2026-08-24, 08:48
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Valloner skriver en del. Där jag växte upp så fanns det väl i huvudsak fyra grupper som var lite mer svartmuskiga vallonerättlingar, tattare, ziggar och judar. Där jag tror att många bara drog till med att vara valloner, lite som att många nordafrikaner kunde säga att de var italienare eller fransmän sen på typ 80-talet.
Tro vad du vill men vi är inga tattare, ziggisar eller judar.
Citera
2026-08-24, 08:49
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Enligt vissa kan det här betyda att du har 100% afrikanskt ursprung. Afrikaner kan ju vara både svenskar och amerikaner enligt dem.
Vilka är dom "vissa?"
Om det är så kan jag ändå inte göra nått åt saken
Citera
2026-08-24, 08:54
Medlem
guderis avatar
Vallonerna har precis som Hansa-Tyskarna assimilerats in i den svenska etniciteten sedan många, många, många generationer. Eller menar ni att det finns folk idag som fortfarande firar vallonska seder, eller pratar deras språk?
Citera
2026-08-24, 09:07
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk betyder en person som anses vara helt
och hållet svensk, ofta i etnisk eller kulturell mening.
Uttrycket används för att beskriva någon utan känd invandrarbakgrund.

Så, hur mycket "Pursvensk" är ni egentligen?

Hejsan drprice,
En svår fråga att resonera kring för mig.

Och när du beskriver din definition som att det är en person "utan känd invandrarbakgrund" så blir konsekvensen att den som är mest okunnig om sin härkomst troligen kommer att bli den som mest kan kalla sig för "pursvensk".

Det skulle i och för sig också betyda att den som uppfattar som som "helt och hållet svensk" går omkring med sina fantasier som grund för hur den ser på sin etniska och kulturella härkomst eller tillhörighet. Okunnig är pur. Låter lite som George Orwells 1984.

Eftersom Sverige, eller kanske bättre uttryck Skandinavien, låg under is fram till för dryga 10000 år sedan så består hela befolkningen i det vi kallar för Sverige idag av människor som har en invandrad bakgrund sedan jägar- och samlarstenåldern och framåt.
Citera
2026-08-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Vilka är dom "vissa?"
Om det är så kan jag ändå inte göra nått åt saken

De som tror att det som står på papperslapparna är din identitet. Enligt dessa kan det vara på det viset.

Så då blir väl frågan, är du en av dessa personer eller är du en människa som lever i den verkliga världen där en pappersbit inte är din identitet?
Citera
2026-08-24, 09:09
Medlem
Wajis avatar
100% svensk med anor från 1500 talet enlig släktforskning.
Citera
2026-08-24, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vallonerna har precis som Hansa-Tyskarna assimilerats in i den svenska etniciteten sedan många, många, många generationer. Eller menar ni att det finns folk idag som fortfarande firar vallonska seder, eller pratar deras språk?

Det är vanligtvis vänsterextrema som tar upp valloner som något slags "gotcha" med historisk invandring och att det alltid har funnits.

Enligt dessa personer är det fullt jämförbart med de tusentals vallonerna som vandrade hit som att importera hela afrika och mellanöstern in i Sverige de senaste 30-40 åren.
Citera
2026-08-24, 09:20
Medlem
Enda sättet att veta är väl att göra ett DNA-test. Har funderat på att beställa ett från MyHeritage eller Ancestry. Tvivlar dock på att jag är 100% skandinav.
Citera
2026-08-24, 09:22
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Är ättling till Stor-Hinrik vars släkt kan spåras till åtminstone 1645.

Väldigt svårt att hitta tillförlitliga källor ifrån längre bak i tiden.
Citera
2026-08-24, 09:27
Medlem
guderis avatar
Ni måste börja förstå skillnaden på etniskt ursprung och genetiskt ursprung, de allra flesta har ett hundra procentig etniskt ursprung, om man inte är uppvuxen inom flera olika etniska grupper, men det har ju varit väldigt ovanligt.

Jag skulle säga att ingen har ett hundraprocentigt genetiskt ursprung, då skulle man vara gravt inavlad, inte ens den genetiska grupp som de flesta i Sverige har sitt ursprung i, den germanska, har ett hundraprocentigt genetiskt ursprung utan kommer från andra tidigare folkgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in