2026-08-24, 08:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Så det är bara en tillfällighet att de tre offren har utländskt bakgrund?

Det har nog mer med statistisk sannolikhet att göra.
Citera
2026-08-24, 08:24
Medlem
PeterNosters avatar
Liam ville ha tillgång till media från häktet. Fick fulla restriktioner.
Citera
2026-08-24, 08:30
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är omöjligt att veta i dagsläget. Enligt honom själv så ville han döda fler. Han ” tog första bästa”. Var det en slump att det blev tjejen han sägs haft ett förhållande med? Och en av killarna han skadade sägs vara hennes nya pojkvän?
Jo jag är medveten om att inget i nuläget är säkert när det gäller motivet. Jag är mer intresserad av ett eventuellt relationsproblem som alternativ till allt annat politiskt tjafs.
Citera
2026-08-24, 08:35
Medlem
Gm måste ha mått fruktansvärt dåligt och utan att ha fått någon adekvat hjälp av vuxenvärlden. Skolan har definitivt ett ansvar här. Är man lika dåliga fortfarande som förr på att upptäcka och ta itu med mobbning? Föräldrarna kanske inte visste eller stod maktlösa. Mobbare är i mitt tycke de som bär ansvaret, förutom de vuxna runtomkring gm. Mobbning förstör liv. De flesta mobboffer förblir tysta, utvecklar självskadebeteenden osv. Varför såg ingen signalerna? Nu har gm förstört både sitt eget liv och andras (jag hoppas dock att både pojken/gm och offren får den hjälp de behöver och det är ofattbart sorgligt att en ung flicka mist livet). Glöm inte att även gm är ett offer i detta fall.
Citera
2026-08-24, 08:38
Medlem
PeterNosters avatar
Det där tiktokeriet som svenskar använder är det den kinesiska eller amerikanska? Europeiska?

Citat:
För att uppfylla amerikanska lagkrav om att sälja eller förbjuda appen, separerades den amerikanska verksamheten den 22 januari 2026 till ett nytt joint venture, TikTok USDS. Detta bolag ägs till 80,1 % av amerikanska och internationella investerare (där Oracle, Silver Lake och MGX är största enskilda ägare med 15 % vardera), medan ByteDance behåller en minoritetsandel på 19,9 %.
Citera
2026-08-24, 08:38
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Liam ville ha tillgång till media från häktet. Fick fulla restriktioner.

Bra, som de ska vara ingen Flashback heller.
Citera
2026-08-24, 08:41
Medlem
Citat:
Det är omöjligt att veta i dagsläget. Enligt honom själv så ville han döda fler. Han ” tog första bästa”. Var det en slump att det blev tjejen han sägs haft ett förhållande med? Och en av killarna han skadade sägs vara hennes nya pojkvän?

Själv så tror jag inte på första bästa.
Citera
2026-08-24, 08:41
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jo jag är medveten om att inget i nuläget är säkert när det gäller motivet. Jag är mer intresserad av ett eventuellt relationsproblem som alternativ till allt annat politiskt tjafs.

Jag håller med dig! Eventuell mobbing och relationsproblem är bra många gånger fler vanliga motiv vid mord.
Senast redigerad av Combival 2026-08-24 kl. 08:52.
Citera
2026-08-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
De fiskar uppmärksamhet och gillningar på sin döda vän, innan liket ens hunnit kallna. Det är en obegriplig reaktion efter att ha förlorat sin vän, helt klart.
Ja, dagens ungdomar.. Men jag vill veta mer om psykpappan! Han som bär skulden för detta.
Citera
2026-08-24, 08:53
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Själv så tror jag inte på första bästa.

Inte jag heller. Det beror på vad han menar med första bästa? Det behöver inte betyda den första han ser. Kan betyda den första av dem han ville döda.
Citera
2026-08-24, 08:58
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Ja, dagens ungdomar.. Men jag vill veta mer om psykpappan! Han som bär skulden för detta.

Ska vi inte avvakta lite innan vi kastar skulden på någon annan person än gm? Jag har svårt att döma någon innan jag vet mer.
Senast redigerad av Combival 2026-08-24 kl. 09:02.
Citera
2026-08-24, 09:00
Medlem
Vid vansinnesdåd så blir ofta valet fysiskt svaga personer när det kommer till knivdåd eller något att slå med. T.ex. vid dubbelmordet i Linköpings så erkände väl han t.o.m. att han valde någon som inte kunde göra motstånd.
Så visst kan det vara vissa val under attacken.
Citat:
Inte jag heller. Det beror på vad han menar med första bästa? Det behöver inte betyda den första han ser. Kan betyda den första av dem han ville döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in