2026-08-23, 20:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Du sitter nu och försvarar det fu sagt som "kritik" mot socialtjänsten men följer dom inte på något sätt? Det låter ju rimligt ändå, det visar ju ändå din nivå.

Snubben i Fagersta har ätit falukorv som barn, betyder det nu att alla som har ätit falukorv kör mot rött? Din analogi haltar när det finns en dussintals kopplingar till, LVU-placerad betyder saknar helt betydelse om det är det enda du pekar på och inte resten av omständigheterna, men det är ju vanligt för er i sekten, köp billiga poäng.

Du anser att "kritiken" dom lägger fram är korrekt, vilket består av hot och hat, meneftersom du inte följer eller lyssnat på dom så kan du ju inte veta vad det består av och du har tidigare inte fördömt när det kommit upp på tapeten flera gånger så jo, säger man inget håller man med.

Tveksamt att du kommit med något konkret kring socialtjänsten, har det handlat om lägga ner och fängsla alla?

Har du hört talas om fallet adam förresten

Men var har du fått "hat och hot" ifrån?! Det där är dina egna ord och hittepå-anklagelser, inte mina! Jag ägnar mig överhuvudtaget inte åt hat eller hot. Det jag ägnar mig åt är helt saklig och befogad kritik mot en myndighet som totalt har tappat kompassen och som river ner och krossar familjer i stället för att hjälpa dem!

Och ja, jag känner i högsta grad till Fallet Adam. Har du hör talas om det?! Det var fallet där socialtjänsten helt utan grund hittade på att ett sjuårigt barn och hans pappa var pedofiler för att sedan cyniskt mörka och gömma alla bevis som motbevisade lögnerna bakom sekretess, enbart för att skydda sin egen prestige och myndighetsrygg!

Det mönstret är så kusligt likt Fallet Elsa att man ryser. Har du överhuvudtaget satt dig in i det fallet heller? När myndigheter kan diktera egna lögner, undanhålla friande bevis och gömma sig bakom sekretesskynket, då handlar det inte om "desinformation" från kritikerna, det handlar om ett akut och livsfarligt rättssäkerhetshaveri i svensk statsförvaltning!
Citera
2026-08-23, 20:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som sagt: Det är den uppgift som Liam lämnat själv genom sitt juridiska ombud. Det är inte troligt att alla ljuger i domen.

Var är domen?
Citera
2026-08-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att det är en rad samverkande faktorer som i slutändan leder till något ödesdigert för alla inblandade och för barnen i synnerhet.

Vi har att göra med socialsekreterare som dessvärre sitter och blåljuger, vinklar och skarvar i sina utredningar. Och de kommer undan med det gång på gång. Frågan vi måste ställa oss är: Varför?

Och här är mina teorier om vad det kan bero på:

Noll tjänstemannaansvar: Tjänstepersoner kan skriva i princip vad som helst i en utredning utan att någonsin behöva ta konsekvenserna om de har fel. Blir det fel drabbas barnet och familjen och aldrig handläggaren.

Sekretessen som sköld: Sekretesslagstiftningen, som var tänkt att skydda barnen, har förvandlats till en bekväm mörkläggningssköld som effektivt stänger ute allsköns granskning och motbevisning.

Rättens blinda tro: Förvaltningsrätten bedriver ingen egen faktagranskning. De köper socialtjänstens skrivbordsprodukter rakt av och stämplar besluten utan källkritik.

Systemkollektivets prestige: Att erkänna att en utredning bygger på lögner skulle rasera hela nämndens, chefernas och myndighetens prestige. Därför håller hela kedjan tyst och skyddar varandra.

Ekonomiska incitament: Varje nytt barn ökar omsättningen med storleksordningningen miljoner för privata företag.
Jag har ett bra svar på varför...dom anser inte att dom gör nåt fel... Dom flesta socialsekreterare som jag känner att jobba på socialtjänsten har självs problematiska bakgrunder med sina barn... många är enl min erfarenhet missbrukare vilket gör att dom har svårt att resonera nyktert...hur lagstiftar man bort det??
Citera
2026-08-23, 20:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Jag har ett bra svar på varför...dom anser inte att dom gör nåt fel... Dom flesta socialsekreterare som jag känner att jobba på socialtjänsten har självs problematiska bakgrunder med sina barn... många är enl min erfarenhet missbrukare vilket gör att dom har svårt att resonera nyktert...hur lagstiftar man bort det??
Ja, och inte bara det! Hela det socionomiska arbetssättet är ju som som gjort för att ständigt skapa nya problem: problem som aldrig tar slut och som aldrig blir lösta permanent.

Det beror på att hela deras yrkesroll går ut på att leta fel och problem. När de sedan kliver in och jobbar med helt felaktiga metoder, orsakar de nya trauman och djupare kriser. Dessa nya problem måste de i nästa steg "lösa" med ännu fler ingripanden!

LVU är ett klockrent exempel på detta haveri. Det är ett totalt självspelande piano och en perfekt cirkelekonomi för socionomer, som gör att de aldrig riskerar att bli arbetslösa.

LVU-placeringarna i sig orsakar så svåra sociala och psykiska skador att problemen går i arv vilket gör att nästa generations barn också måste placeras... Ja, du fattar ju vilket destruktivt ekorrhjul det här är!

Källa: Aktuell forskning: https://www.sns.se/fler-dodsfall-och-valdsbrott-ny-studie-belyser-allvarliga-konsekvenser-av-lvu
Citera
2026-08-23, 20:49
Medlem
Citat:
Men var har du fått "hat och hot" ifrån?! Det där är dina egna ord och hittepå-anklagelser, inte mina! Jag ägnar mig överhuvudtaget inte åt hat eller hot. Det jag ägnar mig åt är helt saklig och befogad kritik mot en myndighet som totalt har tappat kompassen och som river ner och krossar familjer i stället för att hjälpa dem!

Och ja, jag känner i högsta grad till Fallet Adam. Har du hör talas om det?! Det var fallet där socialtjänsten helt utan grund hittade på att ett sjuårigt barn och hans pappa var pedofiler för att sedan cyniskt mörka och gömma alla bevis som motbevisade lögnerna bakom sekretess, enbart för att skydda sin egen prestige och myndighetsrygg!

Det mönstret är så kusligt likt Fallet Elsa att man ryser. Har du överhuvudtaget satt dig in i det fallet heller? När myndigheter kan diktera egna lögner, undanhålla friande bevis och gömma sig bakom sekretesskynket, då handlar det inte om "desinformation" från kritikerna, det handlar om ett akut och livsfarligt rättssäkerhetshaveri i svensk statsförvaltning!

FU kommer med saklig och skäligen kritik enligt dig som inte heller följer vad dom säger, hot och hat spyr dom ut sig, saklig och skälig kritik.

Tillsammans med lvu-sekten sprider ni falskheter och desinformation, även när du får information som säger något annat så litar du heller inte på det.

Du upprepar bara samma gamla saker, många i diskussion vet stt socialtjänsten inte gör rätt varje gång och saklig kritik finns men du o din sekt har noll förtroende, kommer med noll saklig kritik och litar noll på rättskedjan.

Har du hört talas om Elsa och Adam fallet.
Citera
2026-08-23, 20:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5

Jag har faktiskt en väldigt enkel lösning på hela det här haveriet: Förbjud socionomer och politiker från att överhuvudtaget jobba med LVU! Ingen av dem har något där att göra.

Alla sådana här livsavgörande fall ska i stället skötas av oberoende, riktiga experter med legitimation personer som tvingas ta ett FULLT juridiskt och straffrättsligt ansvar för precis allt de skriver, påstår och föreslår!

Dessutom måste alla beslutsunderlag och handlingar automatiskt genomgå en oberoende faktagranskning, och samtliga vittnesförhör och källor dubbelkollas källkritiskt innan ett LVU ens kan övervägas att gå igenom. Det är först när vi ställer de kraven som vi får en verklig rättssäkerhet för barnen och familjerna!
Citera
2026-08-23, 20:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
FU kommer med saklig och skäligen kritik enligt dig som inte heller följer vad dom säger, hot och hat spyr dom ut sig, saklig och skälig kritik.

Tillsammans med lvu-sekten sprider ni falskheter och desinformation, även när du får information som säger något annat så litar du heller inte på det.

Du upprepar bara samma gamla saker, många i diskussion vet stt socialtjänsten inte gör rätt varje gång och saklig kritik finns men du o din sekt har noll förtroende, kommer med noll saklig kritik och litar noll på rättskedjan.

Har du hört talas om Elsa och Adam fallet.

Jaha, så vad exakt är det för "falska uppgifter" och "desinformation" som du påstår att jag sprider?! Har du överhuvudtaget inte hört talas om fallen Elsa och Adam? Det verkar sannerligen inte så!

Eller fallet Leo, där de tog barnet från stackars Malin i Örebro helt felaktigt i två års tid på direkt FALSKA grunder?

Det är för sjutton inte "hat och hot" att hålla sig till fakta och referera till faktiska fall som till och med public service äntligen har vågat granska och lyfta fram. Det var inte en dag för tidigt!

Det verkar snarare vara socialtjänsten som systematiskt sprider desinformation om föräldrarna i sina utredningar. Men i stället för att se den kalla verkligheten i vitögat ger ni er på de drabbade föräldrar som faktiskt berättar precis hur det går till.
Citera
2026-08-23, 21:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är för sjutton inte "hat och hot" att hålla sig till fakta och referera till faktiska fall som till och med public service äntligen har vågat granska och lyfta fram.
Men du håller dig inte till fakta – du upprepar ditt mantra om att socionomer ”klipper och klistrar” och att domstolarna köper allting. Du vräker ur dig hat mot socialtjänsten och vill straffa alla som inte gör som du vill.
Citera
2026-08-23, 21:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men du håller dig inte till fakta – du upprepar ditt mantra om att socionomer ”klipper och klistrar” och att domstolarna köper allting. Du vräker ur dig hat mot socialtjänsten och vill straffa alla som inte gör som du vill.

Ja, jag vidhåller absolut att det är exakt vad socionomer gör i sina beslutsunderlag: de klipper, klistrar och handplockar godtyckligt! Det är en glasklar och träffsäker beskrivning av vad som faktiskt försiggår bakom kulisserna.

Rapporten från Örebro kommun bevisar ju detta svart på vitt. Där ser vi exakt hur det går till när handläggarna sätter ihop ett underlag:

Man kopierar hypotetiska påståenden: Läkares lösa spekulationer och antaganden lyfts rakt av in i aktkappan och förvandlas magiskt till "sanningar" utan att nätverk eller källor dubbelkollas.

Man raderar bevis som talar emot: När polisutredningar läggs ner, när sjukvården ändrar sina uppgifter eller när barnet uttrycker längtan och mår bättre, så klipps de uppgifterna helt enkelt bort och lämnas utanför analysen.

Man klistrar på egna brottsrubriceringar: Handläggarna sitter och skriver att föräldrar gjort sig skyldiga till brott i utredningen, trots att ingen dom finns och förundersökningen nedlagts.

Så för alla systemförsvarare som hävdar att jag har fel: Förklara gärna hur en utredning sätts ihop om det inte handlar om att klippa och klistra!

Här är en sammanfattning av en extern granskning av ett LVU-ärende från Örebro kommun där utredaren gått igenom all rådata, och som visar svart på vitt vad som faktiskt försiggår bakom kulisserna:

Citat:
Den bifogade rapporten är en extern granskning av ett enskilt individärende inom individ- och familjeomsorgen (IFO) i Örebro kommun, utförd av konsulten Ann Törquist på uppdrag av verksamhetschefen.

Granskningen visar att socialtjänsten hade grund för att inleda en utredning utifrån orosanmälningarna, men att den efterföljande handläggningen präglades av allvarliga brister gällande rättssäkerhet, objektivitet, metodik och barnrättsperspektiv.

1. Brister vid orosanmälan och beslutet om omhändertagande
Okritisk analys:
Socialtjänsten analyserade inte orosanmälningarna från sjukvården källkritiskt, utan tog hypotetiska påståenden som faktum och försköt sjukvårdens eget ansvar till mamman.

Brist på proportionalitet och konsekvensanalys: Beslutet om omedelbart omhändertagande saknade dokumenterad proportionalitetsbedömning. Ingen analys gjordes av den psykiska skada som ingripandet orsakade barnet och familjen.

Traumatiserande genomförande: Omhändertagandet skedde i hemmet med polis utan förvarning. Barnet fick inte ens säga hejdå till sin mamma, och möjligheten att placera barnet hos pappan utforskades inte före ingripandet.

2. Metodologiska brister i utredningen (BBIC)
Saknade plan och nätverksanalys:
Det fanns ingen utredningsplan och nätverket (exempelvis morfar) kartlades eller intervjuades aldrig.

Ensidig föräldraförmågebedömning:
Utredningen fokuserade nästan enbart på misstankarna mot mamman. Pappans förmåga utreddes ytterst begränsat.

Avsteg från objektiviteten:
Utredningen påstod vid tre tillfällen att mamman gjort sig skyldig till "barnmisshandel genom sjukvårdande insatser", trots att polisutredning pågick och ingen dom fanns.

3. Umgängesbegränsning och utebliven omprövning
Extremt strikt umgängesbegränsning:
Barnet fick endast skriftlig kontakt en gång i veckan under nästan ett halvår, utan att en individuell konsekvensanalys gjordes.

Ingen omprövning vid ändrade fakta: När polisutredningen lades ner, sjukvården tog tillbaka uppgifter och barnet snabbt tillfrisknade, ledde detta inte till någon ny samlad bedömning eller lättnad i restriktionerna.

4. Ingen återföreningsplan eller stöd till föräldrarnaUteblivet stöd:
Föräldrarna erbjöds inget reellt stöd för att komma till rätta med bristerna; vid förfrågan fick mamman bara ett telefonnummer till råd och stöd.

Otydliga krav:
Det framgick inte vad som krävdes av föräldrarna för att vård- och tvångsinsatserna skulle kunna upphöra.

Granskarens slutsats och rekommendationer
Granskningen slår fast att barnets bästa inte tillvaratogs utöver den rent medicinska oron. Konsulten rekommenderar bland annat:

Krav på oberoende faktagranskning ("second opinion") vid omedelbara omhändertaganden.
Tydliga gränser mellan oro, hypoteser och bevisade fakta.

Obligatoriska utredningsplaner och kontinuerlig omprövning av umgängesbegränsningar.

Tydliga krav på återföreningsplaner och stärkta insatser för föräldraförmågan.
Citera
2026-08-23, 23:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, jag vidhåller absolut att det är exakt vad socionomer gör i sina beslutsunderlag: de klipper, klistrar och handplockar godtyckligt! Det är en glasklar och träffsäker beskrivning av vad som faktiskt försiggår bakom kulisserna.

Rapporten från Örebro kommun bevisar ju detta svart på vitt. Där ser vi exakt hur det går till när handläggarna sätter ihop ett underlag:

Man kopierar hypotetiska påståenden: Läkares lösa spekulationer och antaganden lyfts rakt av in i aktkappan och förvandlas magiskt till "sanningar" utan att nätverk eller källor dubbelkollas.

Man raderar bevis som talar emot: När polisutredningar läggs ner, när sjukvården ändrar sina uppgifter eller när barnet uttrycker längtan och mår bättre, så klipps de uppgifterna helt enkelt bort och lämnas utanför analysen.

Man klistrar på egna brottsrubriceringar: Handläggarna sitter och skriver att föräldrar gjort sig skyldiga till brott i utredningen, trots att ingen dom finns och förundersökningen nedlagts.

Så för alla systemförsvarare som hävdar att jag har fel: Förklara gärna hur en utredning sätts ihop om det inte handlar om att klippa och klistra!

Här är en sammanfattning av en extern granskning av ett LVU-ärende från Örebro kommun där utredaren gått igenom all rådata, och som visar svart på vitt vad som faktiskt försiggår bakom kulisserna:
Detta är kärnan i din konspirationsteori och desinformation: Du reducerar socialtjänsten till att ”klippa och klistra” för att köra över föräldrar och lura domstolar att tvångsplacera barn. (Att du hänvisar till en rapport som du inte ens har förstått enligt vad du visat i Elsa-tråden ändrar inte på det.)
Citera
2026-08-24, 07:07
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Men nu är det faktiskt så här, doktorn: Har du överhuvudtaget pratat med ett placerat barn någon gång och faktiskt lyssnat på deras egna upplevelser?! Det har jag gjort och jag har hittills inte hört ett enda barn beskriva det som någon saga eller att det stämmer överens med myndigheternas polerade glansbild av vad det innebär att sitta på HVB, SiS eller i ett familjehem.

Du verkar helt ha glömt bort vad ett familjehem faktiskt är. Det behöver inte ens vara en hel familj! Ett "familjehem" kan vara allt från en ensam invandrarfarbror i Rinkeby utan egna barn, till en familj ute på landet. Men det gemensamma för alla är att det handlar om ett rent UPPDRAG och det är helt och hållet socialtjänsten som styr hur länge det pågår.

Myndigheten flyttar runt barnen som rena schackpjäser, och inget barn mår bra av att vara totalt rotlöst utan att veta var de ska sova nästa månad. Det i sig skapar djup psykisk ohälsa!

Lägg därtill alla vittnesmål om placerade barn som särbehandlas kraftigt gentemot familjernas biologiska barn: de får inte äta samma mat, de lämnas bort när familjen ska åka på semester och de slängs ut den dagen de fyller 18. Tror du på fullt allvar att den sortens Askunge-behandling är bra för ett barn?!

Och hur ser det ut på HVB och SiS? Jo, där klumpas unga ihop med andra som har lika svåra eller ännu värre problem. Man skapar rena drivhusen för kriminella nätverk och spårar ur helt i miljöer som är extremt onaturliga för ett barn. Man blir som man umgås! Placerar du ett redan traumatiserat barn i ett jävla dårhus får du ut en person i total desperation som i värsta fall kan gå ut och begå vansinnesdåd.

Att du vägrar koppla ihop detta med skolattacken i Fagersta där förövaren bevisligen var ett LVU-barn är för mig helt obegripligt. Att du köper myndighetskulissen rakt av och försvarar den här misären gynnar varken samhället eller barnen. Det är en renodlat kontraproduktiv verksamhet som göder framtida kriminalitet och raserar unga människors liv.

Och en sak som gör det ännu värre och som många glömmer är att eftersom familjehemmet bara utför ett betalt UPPDRAG, så kan de när som helst säga upp det när de tröttnar. Och då måste socialtjänsten flytta på barnet igen!

På vilket sätt tror du egentligen att det där är bra eller sunt för ett skört barn? Att ena dagen bo i Skåne, för att i nästa helt plötsligt slitas upp och flyttas till Norrlands inland? Den sortens totala rotlöshet raserar ju varje tillstymmelse till trygghet!

Och vad händer med kontakten med den biologiska familjen? Föräldrarna och syskonen kanske bor kvar uppe i Norrland medan barnet har dumpats i Skåne. Soc beviljar kanske snålt nog en timmes umgänge i månaden vilket innebär att en förtvivlad förälder måste resa tvärs över hela landet bara för att få träffa sitt eget barn i två korta timmar under övervakning.

Det här är inget annat än ren, strukturell barnmisshandel i myndighetsregi. Att slita sönder alla familjeband, skapa geografisk isolering och flytta runt barn som förbrukningsvaror och det läker inga barn. Det bryter ner dem fullständigt.

Korrelation betyder inte att det finns kausalitet är min poäng. Precis som du har fått påpekat för dig och säkert egentligen förstår.

Barn placeras i LVU av en anledning, det betyder inte att det är LVUs fel att det sker våldsdåd.

Det hela är ett samhällsproblem som är eskalerande. Gängverksamhet, bristande föräldraskap och försämrat nätverk kring barnen försvårar givetvis att placera barn geografiskt nära (när det inte är nödvändigt stt byta miljö) och att hitta bra jourhem. Det är inget lätt uppdrag.

Sen håller jag helt med om SiS och HVB hem. Men där pågår en översyn.
Citera
2026-08-24, 07:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Detta är kärnan i din konspirationsteori och desinformation: Du reducerar socialtjänsten till att ”klippa och klistra” för att köra över föräldrar och lura domstolar att tvångsplacera barn. (Att du hänvisar till en rapport som du inte ens har förstått enligt vad du visat i Elsa-tråden ändrar inte på det.)

Ska vi gissa att om jag frågar dig vad ett beslutsunderlag är rent tekniskt, så kommer du att svara med ett cirkelresonemang, eller vad lagen säger att ett beslutsunderlag bör innehålla? Jag visade dig precis hur det fungerar i den verkliga världen, noga belagt i svarta på vitt-rapporter.

Elsa-fallet är tyvärr inget unikt undantag, utan blottlägger exakt samma typer av systemfel och metodbrister i beslutsunderlagen som återfinns vid mer eller mindre alla LVU-ärenden. Du verkar helt förväxla teori med praktik.

I teorin ska ett beslutsunderlag vara en objektiv, allsidig och källkritisk sammanställning. I praktiken när oberoende granskare faktiskt går igenom rådatan och akterna visar det sig gång på gång handla om selektivt urval:

Man klipper in läkares och handläggares hypotetiska gissningar och gör dem till "fakta". Man klistrar på egna slutsatser om skuld utan domstolsbeslut.

Man rensar bort nedlagda polisutredningar, ändrade läkarintyg och anhörigas vittnesmål som talar mot placeringen. Att kalla det för "konspirationsteori" när det är exakt detta som slås fast i externa myndighetsgranskningar (som Ensolution-rapporten) är bara ett desperat sätt för dig att fly från verkligheten.

Det är inte jag som inte förstått rapporten utan det är snarare du som vägrar ta in vad den faktiskt avslöjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in