2026-08-21, 18:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Klankultur o hederskultur ger inte automatiskt upphov till gängskjutningar. Fenomenet finns knappt i de länder som har denna majoritetskultur. Du måste ha fler ingredienser. Personer som är personlighetsstörda och (vilket jag tror är väldigt viktigt) inte kan den hantera kulturkrocken mot den svenska kulturen.

Det var väl mest det här jag undrade över? Vad menar du är dysfunktionellt med den svenska mentaliteten och svenska kulturen?

Citat:
Då ligger ju den dysfunktionella svenska mentaliteten och kulturen när till hands
Citera
2026-08-23, 21:55
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det var väl mest det här jag undrade över? Vad menar du är dysfunktionellt med den svenska mentaliteten och svenska kulturen?

Ok jag menar så här:

Konflikträdsla, konsensussträvan, samarbetsfokus, öppenhet, nyfikenhet, naivitet, jantelag och stark sekulär individualistisk livssyn är exempel på uttryck i den svenska kulturen eller om man så vill mentaliteten som tjänat oss väl då det gäller att bygga land, samhälle och välfärd. Det är alltså inte negativt i sig utan har tjänat oss väl. Det är när annan äldre och starkare kulturer med i princip motsatta kännetecken krockar mot vår svenska som problem uppstår.

Alltså om ovanstående ska stötas mot auktoritära, patriarkala klan- och hederskulturer inte sällan parat med konservativ kollektivistisk religiositet så uppstår något toxiskt. Det är där i mötet, i skärningspunkten som den svenska gängkriminaliteten, det svenska tillståndet mm uppstår. Det krävs förutom denna kulturkrock också att du har en personlighetsstörning i botten samt möjligen också de "rätta" socioekonomiska faktorerna.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2026-08-23 kl. 21:59.
Citera
Igår, 06:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ok jag menar så här:

Konflikträdsla, konsensussträvan, samarbetsfokus, öppenhet, nyfikenhet, naivitet, jantelag och stark sekulär individualistisk livssyn är exempel på uttryck i den svenska kulturen eller om man så vill mentaliteten som tjänat oss väl då det gäller att bygga land, samhälle och välfärd. Det är alltså inte negativt i sig utan har tjänat oss väl. Det är när annan äldre och starkare kulturer med i princip motsatta kännetecken krockar mot vår svenska som problem uppstår.

Alltså om ovanstående ska stötas mot auktoritära, patriarkala klan- och hederskulturer inte sällan parat med konservativ kollektivistisk religiositet så uppstår något toxiskt. Det är där i mötet, i skärningspunkten som den svenska gängkriminaliteten, det svenska tillståndet mm uppstår. Det krävs förutom denna kulturkrock också att du har en personlighetsstörning i botten samt möjligen också de "rätta" socioekonomiska faktorerna.

OK då förstår jag. Fick inte ihop ditt tänk på det sätt som du uttryckte dig. Tack för förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in