Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Men problemet med sådana som dig är att ni drömmer fram något utifrån vad ni tror er se idag, du har säkert rätt i att om i någon framtid det kommer finnas självlärande system som har någon som helst förståelse av verkligheten kommer de säkert kallas "ai-agent" också.
Men det som kallas ai-agenter idag är inte vad det ser ut som, det är datorvärldens motsvarighet till macgyvers uppfinningar, en massa spackel, silvertejp och fixerade banor som tvingar en statistisk motor på en viss väg.
Det ser ut som magi för den som inte vet hur eller var den ska titta, det lurar folk- speciellt folk med mer pengar än intelligens att vilja ha, investera och predika om vad de tror sig ha sett.
Man brukar säga historien upprepar sig, och det är sant för det är the mechanical turk "all over" igen, med skillnaden att det inte sitter en person i längre utan en total "hjärndöd" statistisk model.
Såna som mig? Vidareutveckla gärna.
Jag är imponerad av kod-agenter, de uppvisar en mycket hög grad av förståelse för avancerade datorprogram fungerar, vad som är fel med dem och hur de ska optimeras. Programmering tillhör den högsta nivån av logisk problemlösning som en människa kan göra.
Jag har börjat få lite nytta av Microsoft copilot för att redigera t.ex. formler i excelark (det är den bra på), skapa powerpoint-filer och förbättra mina mejl. Men jag hittills inte fått nytta av andra ai-agenter. Kanske pga det du säger. Har någon här gjort det?
Testade just en svensk prisbelönt "lärandeagent" som heter klar (
https://klarlabs.ai/). Den är skapad med hjälp av den svenska kodagenten Lovable, och kan hjälpa vem som helst att lära sig innehållet i en pdf-fil eller förstå sin egen programkod. Men allt det kan man göra med en vanlig chatbot lika väl. Dessutom säger Klar snabbt att man har förbrukat sin testperiod som testanvändare, så jag hann inte testa den tillräckligt för att bilda mig en uppfattning av om jag skulle kunna ha användning för den.