2026-08-20, 20:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Jo det har du rätt i. De var ju någon klok person som skilde på ”the religion of Jesus” och ” the religion about Jesus”. Om man menar tro som att tro på Jesus budskap, behandla andra som man själv vill bli behandlad etc så är det ju annorlunda än att kräva att tro på Guds existens.
Jesus menar dessutom att tro är makt som man kan be om. Och evangelierna visar att lärjungar också kunde tvivla utan att bli fördömda.
Citera
2026-08-21, 04:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om nu Turinsvepningen och flygande Madonnan är sådana vattentäta bevis, varför använder sig då inte katolska kyrkan av dessa bevis?
Dom gör ju faktiskt det.
Citera
Igår, 01:33
Medlem
Länge leve Bamse
Citera
Igår, 01:42
Medlem
Ingen människa kan välja vad han ska tro och inte tro på. Antingen råkar man finna en teori övertygande eller så gör man inte det.

För mig är kristendomen lika långsökt och löjlig som t.ex. antikens grekiska gudar. Att tro att Jesus existerar som Guds son finner jag lika verklighetsfrånvänt som att tro att Herkules existerar som Zeus son.
Citera
Igår, 15:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ingen människa kan välja vad han ska tro och inte tro på. Antingen råkar man finna en teori övertygande eller så gör man inte det.

För mig är kristendomen lika långsökt och löjlig som t.ex. antikens grekiska gudar. Att tro att Jesus existerar som Guds son finner jag lika verklighetsfrånvänt som att tro att Herkules existerar som Zeus son.
Nu vill inte jag förespråka kristendom eller någon annan religion, men jag tror på vad Jesus ska ha sagt och gjort. Det är skillnad på att någon ljuger och på att någon berättar om något långt utöver vad människor vet.

Vetenskap är att hitta kunskap som kan bekräftas av andra enligt vissa metoder, men om någon du har stort förtroende för berättar om något så kan du eventuellt tro på det utan bevis.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nu vill inte jag förespråka kristendom eller någon annan religion, men jag tror på vad Jesus ska ha sagt och gjort. Det är skillnad på att någon ljuger och på att någon berättar om något långt utöver vad människor vet.

Vetenskap är att hitta kunskap som kan bekräftas av andra enligt vissa metoder, men om någon du har stort förtroende för berättar om något så kan du eventuellt tro på det utan bevis.
Tro utan bevis är per definition önsketänkande. Om du tror på något utan bevis så tror du bara på det på grund av att du vill att det ska vara sant.
Citera
Igår, 16:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Tro utan bevis är per definition önsketänkande. Om du tror på något utan bevis så tror du bara på det på grund av att du vill att det ska vara sant.
Så om din bästa vän eller en anhörig berättade något för dig så skulle eventuellt kräva bevis?
Citera
Igår, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så om din bästa vän eller en anhörig berättade något för dig så skulle eventuellt kräva bevis?
Om det var någonting som krävde att jag tog ställning i en viktig fråga, självklart.

Även bästa vänner och anhöriga kan ha tagit miste. Även bästa vänner och anhöriga kan ljuga för en.

De som skrev om Jesus liv kan ha haft fel, eller rentav ljugit. Detta kan du inte utesluta, om du ska förhålla dig rationell.
Citera
Igår, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag kan inte godta den kristna etiken och alltså kan jag inte leva efter Guds ord, då det går emot min känsla av moraliskt ansvar. Jesus må vara herre, men jag måste gå min egen väg.

Många resonerar så.
Tror den första var Lucifer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in