2026-08-22, 19:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Okej, förlåt, jag är inte tillräckligt insatt i dessa saker så som blodflöden m.m. för att svara på detta på det sätt som du gör, men tyvärr känner jag någon som kan det. Han heter chatGPT. Jag vill inte att detta ska förvandlas till en AI kamp, men jag känner på mig lite att du använt AI så skitsamma, här får du:

Och, som jag skrev, är det invändningarna som verkligen visar att blodsflödena borde vara annorlunda, inte studien i sig. Studien visade att blodflöden i olika riktningar kräver att blodflödena skedde vid olika tillfällen, inget annat. Det som de angav som invändningar, korrekta eller ej, skulle istället ha lett till helt andra blodspår än de som faktiskt syns på svepningen.
Citera
2026-08-22, 19:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Heller och Adler (STURP) använde bland annat porfyrintestet (och flera andra mikrokemiska/spektroskopiska metoder) för att identifiera hemoglobin och blodkomponenter. Kritikerna, däribland Luigi Garlaschelli och andra, har påpekat att just porfyrintestet inte är specifikt för blod. Det kan ge positivt utslag även på vissa växtmaterial och andra organiska ämnen som innehåller porfyrin­liknande strukturer. Flera av de övriga testerna de använde har också kritiserats för bristande specificitet.

Så, nej, det är INTE blod, vilket McCrone redan visade i sin specifika studie. Därför gillar de inte honom.
Det är ganska etablerat att det är blod, grejen är att om du ska bestrida en sådan sak så är du oseriös, det är bara så det är. STURP kom fram till det.

Jag vet faktiskt inte hur mycket jag orkar, det står ju så!

https://www.shroud.com/78conclu.htm
"It is not the product of an artist. The blood stains are composed of hemoglobin and also give a positive test for serum albumin"
Detta var för 50 år sen, jag förstår verkligen inte hur du kan ta upp en person som blev motbevisad och utkastad för 50 år sen som stöd för dina påståenden medans du ignorerar allt annat, det är helt obegripligt. Det är som om du verkligen greppar efter halmstrån, hur kan man vara så verklighetsfrånvänd? Jag förstår verkligen inte.

Alltså McCrone var inte ens relevant för 50 år sen, och har du någon aning om hur långt man har kommit sen dess?
Citera
2026-08-22, 19:51
Medlem
Citat:
Nej det är ateism som gett krig, folkmord och galenskap. Vi hade det bra tills ateisterna kom.

Ok, så du skulle hellre ha levat före upplysningstiden som var på 1700-talet?
Citera
2026-08-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Jag yttrade min inställning till en sådan här debatt min vän.

Intresseklubben anteckningar säkerligen.😁

Tycker du att du tillfört något av substans?
Citera
2026-08-22, 19:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och, som jag skrev, är det invändningarna som verkligen visar att blodsflödena borde vara annorlunda, inte studien i sig. Studien visade att blodflöden i olika riktningar kräver att blodflödena skedde vid olika tillfällen, inget annat. Det som de angav som invändningar, korrekta eller ej, skulle istället ha lett till helt andra blodspår än de som faktiskt syns på svepningen.
McCrone sa att bilden var målad. Även när han visste om att bilden har 3d information och fotonegativitet så fortsatte han hävda att den var målad är jag ganska säker på. Tydligen så fick han till och med frågan vid någon intervju: "men mccrone, varför fortsätter du hävda att den är målad när vi vet att den inte är det?"

För att vara helt ärlig, han verkar inte psykiskt stabil. Jag tror han helt enkelt lever i någon bitter fantasivärld av förnekelse, det är vad barrie schwortz påstod iaf i intervjun med honom jag såg och jag vet att andra i STURP gänget tyckte han var lite knäpp också. Barrie sa även något om att han kanske inte vill bli associerad med religiösa saker? I vilket fall så verkar det ganska tydligt att det är någonting psykologiskt som händer här.

Jag skulle verkligen inte ta någonting som han påstår om svepningen på allvar, jag vet att du kanske inte vill höra det, men han är bitter och lever i en fantasivärld. Kanske vill han bara inte acceptera verkligheten, för det skulle innebära att acceptera gud, jesus och sådant? Vissa kan vara så. Det kan vara en ganska stark motivation om man verkligen vill fortsätta vara ateist.
Citera
2026-08-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Återigen, varför. På Flashback skriver man väl inte i trådar som inte intresserar en.

Han kanske bara ville visa sin moraliska överlägsenhet....han beblandar sig minsann inte med sådant folk. 😎
Som vi tidigare talat om kan det finnas en betydande narcissism hos vissa troende.
Citera
2026-08-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Majoriteten av mänskligheten är religiös, då omkring 80–84 % av världens befolkning identifierar sig med en religion eller trosuppfattning.

Så hur det hade sett ut om ateisterna fått bestämma vet vi faktiskt inte. Vad vi vet är att de mest religiösa länderna är rena helveten; Iran, Somalia, Afghanistan, etc etc.

Och de minst religiösa länderna ligger i regel bäst till gällande allt som kan mätas om mänskligt välbefinnande.
Solklar korrelation.
Att det finns ett orsakssamband är också tydligt. Om kunskap och moral grundar sig på en påstådd allsmäktig, allvetande och allgod övernaturlig entitet som ingen får ifrågasätta, så säger det sig självt att man kommer få stora problem att utvecklas som samhälle.

Och oavsett hur orsakssambandet ser ut där, så finns det fortfarande inga rationella skäl till att tro på en gud.
Citera
2026-08-22, 21:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är ganska etablerat att det är blod, grejen är att om du ska bestrida en sådan sak så är du oseriös, det är bara så det är. STURP kom fram till det.

Jag vet faktiskt inte hur mycket jag orkar, det står ju så!

https://www.shroud.com/78conclu.htm
"It is not the product of an artist. The blood stains are composed of hemoglobin and also give a positive test for serum albumin"
Detta var för 50 år sen, jag förstår verkligen inte hur du kan ta upp en person som blev motbevisad och utkastad för 50 år sen som stöd för dina påståenden medans du ignorerar allt annat, det är helt obegripligt. Det är som om du verkligen greppar efter halmstrån, hur kan man vara så verklighetsfrånvänd? Jag förstår verkligen inte.

Alltså McCrone var inte ens relevant för 50 år sen, och har du någon aning om hur långt man har kommit sen dess?

Som sagt, de tester där de hävdar förekomst av blod utfördes med en typ av tester som inte är avsedda för test av förekomst av blod. Att det är blod är alltså deras slutsats baserat på en testmetod som kan ge positivt "blodsvar" från animaliska fetter och smuts. Det har påpekats och inga nyare tester har påvisat någon förekomst av faktiskt blod, eller serum heller för den delen.

De kemiska och spektroskopiska tester som STURP använde (exempelvis porfyrin- och fluorescenstester) är kända för att ge falska positiva utslag. Både animaliska fetter, bindeämnen och vissa organiska föroreningar kan ge liknande resultat, så nej, det är inte alls fastställt att det faktsiskt är blod, men STURP hävdar envist det, vilket gör dem till pseudoforskare i och med att fortsätter att hävda ett kraftigt ifrågasatt resultat snarare än att enkelt inte göra om proverna med korrekta tester.

Mikrokemisten Walter McCrone analyserade å sin sida tejpavdrag från duken och fann stora mängder järnoxid (rödkrita) och vermilion (kvicksilversulfid) bundet i ett proteinbaserat bindemedel. Han drog då slutsatsen att "blodet" egentligen var skapat av en konstnär med medeltida pigment. Det är också just detta proteinbaserade bindemedel som McCrone identifierade som kan ge falskt positivt resultat för blod och järnet från pigmenten misstogs för järnet i hemoglobin med den metod som Adler och Heller använde, så där har du felkällan.

Och McCrone hävdade inte bara att han fann pigment (järnoxid och vermilion), utan att mängden pigment var så stor att den helt förklarade fläckarnas optiska egenskaper.

Jag tror du börjar förstå varför STURP envisas med att smutskasta McCrone, men du vill ju inte titta efter. Du inser inte ens att STURP:s egna kritik mot undersökningarna stärker att det är en fejkad skapelse snarare än en faktisk svepning, så du är en typisk STURP-are. Du ser bara så långt näsan räcker, eller så långt du vill se, och har dessutom mage att kalla mig för verklighetsfrånvänd.

Jotack.
Citera
2026-08-22, 23:28
Medlem
Citat:
Det står ju i slutsatsen att upplevelserna är verkliga. Det menas inte att det är verkliga upplevelser, utan att de är VERKLIGA. Vad är det som är så svårt att förstå?
Precis. Upplevelserna är verkliga. Det betyder att de inte hittat på vad säger sig ha upplevt.
Citera
2026-08-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK, så du har kommit fram till att innehållet minst en ADH-hämmare?

Skämt åsido. Listan på tyggänget var i de flesta fall akademiker. Kanske dock inte fotografen.
Ville bara förklara hur det ganska ofta är när någon berättar något sensationellt. Då är det ofta toppforskare med mera inblandade. När man sedan synar dessa toppforskare så visar det sig att de för det mesta forskar inom något helt annat område eller inte ens är det vi normalt kallar forskare.

Vem som helst kan kalla sig forskare.

Att få fram att duken verkligen är en svepningsduk från tiden är en sak, sedan ska man bevisa att det är Jesus svepningsduk, därefter bevisa att Jesus är Guds son... Då räcker det inte med en fotograf och några kunniga inom bildteknik.
Citera
2026-08-23, 00:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ville bara förklara hur det ganska ofta är när någon berättar något sensationellt. Då är det ofta toppforskare med mera inblandade. När man sedan synar dessa toppforskare så visar det sig att de för det mesta forskar inom något helt annat område eller inte ens är det vi normalt kallar forskare.

Vem som helst kan kalla sig forskare.

Att få fram att duken verkligen är en svepningsduk från tiden är en sak, sedan ska man bevisa att det är Jesus svepningsduk, därefter bevisa att Jesus är Guds son... Då räcker det inte med en fotograf och några kunniga inom bildteknik.
Du godtog ju Occams takkniv, att om det inte är en förfalskning så blir det krångligt att svepeduken föreställer någon annan än Jesus.
Citera
2026-08-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du godtog ju Occams takkniv, att om det inte är en förfalskning så blir det krångligt att svepeduken föreställer någon annan än Jesus.
Haha. Du har verkligen missuppfattat "Occam's razor". Skitkul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in