2026-08-22, 22:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hur fel de än har har de ändå rätt
Jag tror dessutom inte en sekund på att han har varit så lugn och sansad som han påstår.
Citera
2026-08-22, 22:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror dessutom inte en sekund på att han har varit så lugn och sansad som han påstår.
TS kommer inte av som lugn å sansad nej.
Citera
2026-08-22, 22:48
Medlem
Du har tillgång till hennes kropp, som. jag ser det är det du som är skyldig henne.
Citera
2026-08-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Du har tillgång till hennes kropp, som. jag ser det är det du som är skyldig henne.
Prostitution är olagligt i Sverige. Det kan man tycka vad man vill om, men så är det.
Citera
2026-08-22, 23:15
Medlem
Moscow99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe

...

Det behövs varken barndomstrauman, stränga pappor eller bittra erfarenheter från något ex för att förstå värdet av pengar.

När man kliver upp tidigt varje morgon, gör sina timmar på jobbet och sliter ihop sin egen lön så kastar man inte bort resurser hur som helst, och man låter inte andra glida på ens bekostnad. Det kallas arbetsmoral, ekonomisk disciplin och sunt förnuft – inte "besatthet".

Verkligheten är betydligt enklare än så: jag jobbar för mina pengar, hon jobbar för sina, och föräldrar har försörjningsplikt för sina egna ungar. Att det enkla konceptet provocerar er så enormt mycket säger betydligt mer om er egen syn på andras pengar än om min uppväxt.

Kan tänka mig att du har ett sexsiffrigt belopp på sparkontot. Pengars värde är en väldigt viktig princip att lära sig. Än mer viktigt är att som vuxen inte dra in ett barn i försörjningsplikt. Du har rätt i att du inte behöver betala för ett bonusbarn. Du har rätt i att det är hans föräldrars ansvar. Ekonomiskt såväl som socialt. Å andra sidan: du valde att leva med en kvinna som har barn sedan tidigare. Det är möjligt att du kommer undan med ditt beteende rent straffrättsligt. Som medmänniska, som hans mammas pojkvän, får du inte ens icke godkänt. Vad tror du grabben tycker och tänker om dig?
Citera
2026-08-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt för dålig uppdatering, men det har varit ett rent helvete här hemma.

Samtalet med sambon och grabben gick inte bra. Inte bra alls. Det blev en total härdsmälta och fullständigt kaos.

Jag försökte sätta mig ner och ta det lugnt och sakligt, men så fort ämnet kom upp blev det tårar, drama och en stämning som gick rakt ner i botten. Grabben blev såklart indragen och satt med och tjurade, och istället för att vi två kunde ha en sansad vuxendialog eskalerade allt på två sekunder.

Som om inte det vore nog: inom loppet av en timme var både svärmor och ungens biologiska pappa inkopplade i soppan.

Svärmor ringde upp i ren affekt och stod och gormade i högtalartelefon om hur känslokall och rubbad jag är, och kort därefter hörde biofarsan av sig och började ifrågasätta mitt upplägg och hur saker sköts i mitt eget hem. Det är helt absurt – karln som knappt betalar ett öre extra själv kliver alltså in och ska läxa upp mig om hushållsekonomi.

Plötsligt sitter man alltså med en hel släktkommitté plus ett ex som ska ha åsikter och lägga sig i hur vi delar på kostnaderna under mitt eget tak.

Jag är så jävla trött på det här cirkusen nu. Vad gör man ens när en partner vägrar ta en diskussion på tu man hand och istället mobiliserar hela släkten och sitt ex mot en?
Skaffa en rejäl kvinna som kan stå på egna ben. De finns, tro mig.
Citera
2026-08-23, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Du är jättebajshjärnan här riksmegaidiot. Underhåll betalas av den som inte har barnet din ultrajubelidiot. 2223kr får man betala om man inte har en 14 åring. FÖR ATT MAN INTE HAR DEN PÅ HALVTID. DEN SOM HAR BARNET PÅ HALVTID FÖRVÄNTAS OCKSÅ BIDRA MED 2223kr.

Fan här sitter sådana korkade missfoster att man blir totalt mörkrädd för sveriges framtid.

Om sonen bor växelvis hos båda sina föräldrar står varje förälder för kostnaderna när sonen är hos dem.
Barnbidraget kan delas mellan föräldrarna eller de kommer överens vem som betalar det löpande och vem som betalar de större kostnaderna

Sluta nu och bete dig som en 10-åring, ärthjärna.
Citera
2026-08-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Prostitution är olagligt i Sverige. Det kan man tycka vad man vill om, men så är det.
Alla kvinnor prostituerar sig när de ligger med män. Oavsett konstellation. Alla kvinnor vet detta som varit länge i parskap.
Citera
2026-08-23, 07:53
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Skämt åsido nu är du seriös eller trollar du? Svenskar är snåla som in i helvete det är sen gammalt men det här är lite för grovt även för svenskar?
Citera
2026-08-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt för dålig uppdatering, men det har varit ett rent helvete här hemma.

Samtalet med sambon och grabben gick inte bra. Inte bra alls. Det blev en total härdsmälta och fullständigt kaos.

Jag försökte sätta mig ner och ta det lugnt och sakligt, men så fort ämnet kom upp blev det tårar, drama och en stämning som gick rakt ner i botten. Grabben blev såklart indragen och satt med och tjurade, och istället för att vi två kunde ha en sansad vuxendialog eskalerade allt på två sekunder.

Som om inte det vore nog: inom loppet av en timme var både svärmor och ungens biologiska pappa inkopplade i soppan.

Svärmor ringde upp i ren affekt och stod och gormade i högtalartelefon om hur känslokall och rubbad jag är, och kort därefter hörde biofarsan av sig och började ifrågasätta mitt upplägg och hur saker sköts i mitt eget hem. Det är helt absurt – karln som knappt betalar ett öre extra själv kliver alltså in och ska läxa upp mig om hushållsekonomi.

Plötsligt sitter man alltså med en hel släktkommitté plus ett ex som ska ha åsikter och lägga sig i hur vi delar på kostnaderna under mitt eget tak.

Jag är så jävla trött på det här cirkusen nu. Vad gör man ens när en partner vägrar ta en diskussion på tu man hand och istället mobiliserar hela släkten och sitt ex mot en?

Helt sjukt att hon gjorde så, väldigt dålig stil. Hon snackade så klart skit om dig och bölade som en liten unge åt alla dom, för att vinna sympati.
Detta för att hon inte ville känna sig underlägsen dig, för hon vet att du har rätt.

Dom är sluga små jävlar, har en förmåga att ruinera folks liv totalt. Vänta bara tills hon lämnat dig, då vet du vad hon gjort med ditt liv.
Citera
2026-08-23, 08:45
Medlem
Tranquility Bass avatar
Känns som det bästa för alla är om du och sambon "skiljer" er, säljer lägenheten och aldrig mer träffas. Känns inte som ert förhållande kommer hålla särskilt länge under dessa förhållanden och absolut inte de 10+ år det kommer ta innan ungen flyttar hemifrån.
Citera
2026-08-23, 09:12
Medlem
Jag förstår vad du menar i sak, men det måste få finnas gränser.
Att springa omkring och leta ören är bara snålt och moraliskt fel, kom ihåg att du själv valt att skapa ett samboförhållande med kvinnan som du lever med, då kan man inte bara välja ut godbitarna.
Hon har en son sedan tidigare och det får du acceptera, det handlar inte om att du ska ta en roll som en bonuspappa men du ska respektera honom och framförallt ska du respektera din sambo.

Att du inte ska vara med och betala för tex låt oss säga dyra teknikprylar, kläder och eventuella andra intressen som pojken har är inte upp till dig att lösa, det är din sambos samt hennes ex problem att lösa.

Men att skapa varsin hylla i kylskåpet och hålla koll på elförbrukningen samt vattenförbrukningen som sonen tar och dra av det i kronor och öre är ett riktigt lågvattenmärke och i ärlighetens namn tycker jag att du borde skämmas!

Vissa människor borde bara sitta ensamma livet ut och runka i en lägenhet, jag skulle gissa att du är en av dom!

Jag hoppas och ber till gudarna att din sambo tar sitt pick och pack och drar från dig, tids nog när du suttit där ensam kommer insikten att komma till dig att det är du som är problemet!

Glöm inte att ta kontakt med kronofogden om hon inte skulle betala dom 58 kronorna!

Stackars din sambo säger jag bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in