Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag sa att jag ville besöka Rikets sal först, senare kanske ett möte.
Jo jag förstod det efteråt, jag läste för snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
För det är så jag har gjort hos andra trossamfund när de har öppna kyrkor. Känner mig mer bekväm med att göra så först, och sen kanske gå på gudstjänst. Eller möte efter ett inledande besök hos Rikets sal. Det kanske inte var tydligt nog.
Vi har inte öppet på det sättet, problemet är att det inte alltid finns folk där, det är låst. Men som
Jahman5 menade, så är det inget problem att avtala en tid så att någon öppnar och du kan titta runt. Det var det han menade med "så kan jag ringa först och förvarna vederbörande".
Men en annan lösning vore kanske att du skulle kunna komma till mötet tidigare, och sedan gå innan mötet börjar? Om du kommer tidigt så är det inte mycket folk, kanske t.o.m. bara han som öppnar.
Här är en direktlänk till kartan där du kan se församlingar och mötestider:
https://hub.jw.org/meetings/sv?q=%7B%22meetingType%22:%22meetings%22,%22locati on%22:%22%22%7D
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Visst, jag kan gå på ett möte. Jag skrev en gång i en annan tråd:
”Just nu är jag intresserad av att besöka rikets sal, men vill nog inte att min första erfarenhet blir ett möte. Bland annat för att jag inte riktigt vet vad som förväntas.
Det förväntas ingenting, bara en normal social situation som t.ex. ett möte på jobbet, men kanske mer hälsande, pratande och gladare miner. Men om du inte ens vill det, så kan du bara gå och sätta dig någonstans och visa att du inte vill prata, det är inget problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Bör jag tex sätta mig längst bak?
Nej, du kan sätta dig var du vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Sedan blir det tex ”frågestund” där man troligen bör ha läst igenom visst material i förväg.
Nej, det behöver man inte, man behöver inte svara eller interagera med någon på något sätt. Du måste inte heller ställa dig upp och sjunga när det blir sång, och om vill ställa dig upp men inte sjunga, så går det också bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Åtminstone om man vill kunna svara på frågor. Vet inte om även icke vittnen åtminstone bör ha läst det innan mötet, men avstå från att prata och svara på frågor. Och det känns fel att spontant dyka upp vid annat tillfälle.”
Du får svara om du vill, men inte att någon ställer frågor till dig, eller konfronterar dig. Du behöver inte ha någon interaktion överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Känner likadant. Har en massa frågor om besök. Visserligen kan jag kontakta församlingen innan och fråga. Hos andra trossamfund har det inte varit några problem med att dyka upp i vardagliga kläder och sitta och sitta var jag vill.
Mina första möten, innan jag blev ett Jv, så hade jag arbetskläderna på, för jag kom direkt från jobbet. Det var inget problem, ingen anmärkte det eller tittade snett på en.
Och du får sitta var du vill.