2026-08-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Russelianarna som sedan blev "Bibelforskarna" blev utvalda av Herren 1919 som den "trogne och omdömesgille slaven". Bibelforskarna finns kvar som samfund idag som flera olika oberoende sällskap. Dom finns fortfarande kvar!!!

Undrar hur många JV som tänker på det idag?

Vår JV-kändis frågade lite om det i en annan tråd. Så, nu känner han i a f till dessa. Inte för att jag tror att det gör någon skillnad.
Citera
2026-08-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Konstigt nog, så kommer jag inte åt den hemsidan.

Från början berodde det väl på att det fanns personer i min omgivning som är vittnen. Folk i skolan, grannar etc. De brukade inte vilja prata om religionen. Det var lättare att småprata om annat. Så jag blev nyfiken och började ta reda på saker själv. Men när jag hade fått reda på sådant jag ville veta, så tappade jag i princip intresset. Ingen av dessa personer finns kvar i min omgivning idag heller.

Sedan började jag lära känna en person som hade vuxit upp inom Jehovas vittnen. Valde att inte döpa sig, och förlorade kontakten med alla ändå. Är fortfarande påverkad av uppväxten. Firar tex inte jul och födelsedagar pga det. Inte ens när barnen var små och ville fira det för att andra gjorde det. Det var väl ungefär då jag började bli intresserad på riktigt. Av någon anledning.

Sedan har det funnits en period som jag var rätt spirituell och andligt sökande. Då jag även har varit nyfiken på andra trossamfund. För att se hur det skiljer sig från svenska kyrkan. Besökte deras lokaler (när det var öppet, så att man tex kunde be, tända ljus, eller bara sitta ner en stund). Även gått på en del gudstjänster och liknande.

Har haft lite tankar på att försöka ge Jehovas vittnen samma chans. Men att först försöka besöka Rikets Sal först, och senare kanske ett möte. Inte för att jag tror att jag kommer bli ett vittne, men av nyfikenhet. Men av olika anledningar så har det inte blivit av. Annat för att ett vittne sa att det var något ovanligt att göra så, så de ville ringa till närmaste Rikets sal för att förvarna om att jag skulle komma. Blev osäker och fundersam, så jag avstod.

Hos andra trossamfund har det aldrig varit några problem. Men då har jag ändå försökt passa in, och anpassa mig. Jag vet tex att jag inte får ta nattvarden hos katolska kyrkan. Och jag har tänkt på klädsel överallt. Etc.

Vet inte om det är särskilt logiskt eller så.

Hade jag inte kommit i kontakt med vittnen i någon form (eller en som var uppväxt inom JV men valde att ej döpa sig och lämna helt), så kanske jag aldrig hade haft något större intresse överhuvudtaget. Detta med mitt andliga sökande och spiritualitet har inte fått mig att uppsöka alla möjliga kristna samfund tex. Bara en del.

Om vi håller oss till sanningen så:

Jag skrev i meddelandet till dig, för att du tänkte ringa till en Rikets sal för att komma å titta på icke mötestid.

Jag skrev: "Just det, jag kom på en sak.
Om du berättar vilken församling, du tänkt ringa, så kan jag ringa först och förvarna vederbörande, för det är nog lite ovanligt att någon bara vill komma och titta, i alla fall hos oss.
Det borde ändå inte vara något problem, men utifall."

Ledsen att du missförstod mig.

På mötestid är det ju bara att gå till en Rikets sal.
Citera
2026-08-22, 19:54
Medlem
Citat:
Har haft lite tankar på att försöka ge Jehovas vittnen samma chans. Men att först försöka besöka Rikets Sal först, och senare kanske ett möte. Inte för att jag tror att jag kommer bli ett vittne, men av nyfikenhet. Men av olika anledningar så har det inte blivit av. Annat för att ett vittne sa att det var något ovanligt att göra så, så de ville ringa till närmaste Rikets sal för att förvarna om att jag skulle komma. Blev osäker och fundersam, så jag avstod.

Det låter konstigt att dom skulle "förvarna". Mötena är öppna för allmänheten, vem som helst kan komma.

Jag skulle föreslå att du bara går dit vid tiden för mötet. Du kan hitta en församling nära dig och tider för mötet i den här länken via knappen "Hitta en plats nära dig":

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/m%C3%B6ten/

Citat:
Kommer boken om blodtransfusioner på engelska, så blir det inget problem. Ser att man kan beställa Wilsons bok på engelska på några olika hemsidor. Vilket funkar för mig. Svensk text är inget krav.

Samvetskris var det flera år sedan som jag läste. Men ska läsa om den. Samt läsa Carl Olof Jonssons bok om blodfrågan. Samt en som heter ’Jehovas vittnen – förkunnare av Guds kungarike’ (släpptes på svenska 1994, ursprungligen engelska 1993. Så vitt jag vet). Det borde bli en bra start.

Du får tänka på att fokus ska vara bibeln, och vad som står i bibeln.

Fokus för det mesta, med alla(eller dom flesta) av dessa böcker av f.d. Jv, och fokus för f.d. Jv här i tråden är att ifrågasätta avsikten med olika saker. Dom målar ut att Jv har onda avsikter med olika saker.

Att dom fokuserar på människors avsikter är för att det är svårt att bevisa, och lätt att påstå. Ett exempel att äldste inte polisanmält brott eftersom avsikten var för att tysta så att Jehovas vitnnen inte får dåligt rykte, när det i själva verket handlar om att det inte är äldstes ansvar, utan den utsatta enskildas ansvar och t.o.m. rättighet att välja att polisanmäla eller inte. Om äldste skulle polisanmäla mot den utsattas vilja, så skulle det var ett ytterligare övergrepp.

Så här är inte fokus på vad bibeln säger, utan om anklagelser, vilket inte kommer att leda dig närmare Gud om du väljer att fokusera på det.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-22 kl. 20:05.
Citera
2026-08-22, 19:59
Medlem
Citat:
Citat:
Men att först försöka besöka Rikets Sal först, och senare kanske ett möte.
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5

Jag skrev i meddelandet till dig, för att du tänkte ringa till en Rikets sal för att komma å titta på icke mötestid.

Om du berättar vilken församling, du tänkt ringa, så kan jag ringa först och förvarna vederbörande, för det är nog lite ovanligt att någon bara vill komma och titta, i alla fall hos oss.

Ah ok, utanför mötestid. Ja det vore ovanligt, stor risk att ingen är där och man bara kan se byggnaden som man även kan se ute på gatan.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-22 kl. 20:03.
Citera
2026-08-22, 20:11
Medlem
Citat:
Konstigt nog, så kommer jag inte åt den hemsidan.
Förlåt. Det blev fel. Den här ska det vara: https://beroeans.net/

Tack för ditt svar om varför du är så intressad av JV. Kommenterar ev mer sedan...
Citera
2026-08-22, 20:15
Medlem
Citat:

Jag ljög väl inte, eftersom du sa att du skulle hålla dig till sanningen? Kanske skulle ha formulerat det på ett annat sätt dock.

Sedan vet jag att du nämnde biblioteket vid ett tillfälle, att det är bara att gå dit och titta. Att ni brukar fika där efter tjänsten. Jag är liksom intresserad av att gå dit och titta. Det vore mer intressant än ett möte faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det låter konstigt att dom skulle "förvarna". Mötena är öppna för allmänheten, vem som helst kan komma.

Jag skulle föreslå att du bara går dit vid tiden för mötet. Du kan hitta en församling nära dig och tider för mötet i den här länken via knappen "Hitta en plats nära dig":

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/m%C3%B6ten/

Jag sa att jag ville besöka Rikets sal först, senare kanske ett möte. För det är så jag har gjort hos andra trossamfund när de har öppna kyrkor. Känner mig mer bekväm med att göra så först, och sen kanske gå på gudstjänst. Eller möte efter ett inledande besök hos Rikets sal. Det kanske inte var tydligt nog.

Visst, jag kan gå på ett möte. Jag skrev en gång i en annan tråd:

”Just nu är jag intresserad av att besöka rikets sal, men vill nog inte att min första erfarenhet blir ett möte. Bland annat för att jag inte riktigt vet vad som förväntas. Bör jag tex sätta mig längst bak? Sedan blir det tex ”frågestund” där man troligen bör ha läst igenom visst material i förväg. Åtminstone om man vill kunna svara på frågor. Vet inte om även icke vittnen åtminstone bör ha läst det innan mötet, men avstå från att prata och svara på frågor. Och det känns fel att spontant dyka upp vid annat tillfälle.”

Känner likadant. Har en massa frågor om besök. Visserligen kan jag kontakta församlingen innan och fråga. Hos andra trossamfund har det inte varit några problem med att dyka upp i vardagliga kläder och sitta och sitta var jag vill.
Citera
2026-08-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det var väl inte bara riketssalarna som "stals", eller som det hette, skrevs över. Om jag minns rätt kunde det vara stora delar av vissa församlingars banktillgodohavanden som också skulle skrivas över.
Dessutom, vill jag i a f minnas, var det strax efter detta som varje församlings förkunnare skull lämna in ett skriftligt besked om hur mycket de kunde donera varje månad. Huruvida denna donation var till den lokala församlingen, eller till organisationen, även om jag befarar det sistnämnda.
Att inte många församlingar reagerade mot detta......, men då hade väl kretsisen bara upplöst församlingen.
Obegripligt att inte fler vittnen inser att organisationen bara är ett företag som är intresserad av mer och mer pengar. Man tigger om pengar ständigt och jämt. T.o.m barn uppmanas att skicka glasspengar till Stepfen Lett. Russel sade nått i stil att den dagen vi börjar be om pengar har vi inte längre Guds välsignelse.
Citera
2026-08-22, 20:45
Medlem
Citat:
Jag sa att jag ville besöka Rikets sal först, senare kanske ett möte.

Jo jag förstod det efteråt, jag läste för snabbt.

Citat:
För det är så jag har gjort hos andra trossamfund när de har öppna kyrkor. Känner mig mer bekväm med att göra så först, och sen kanske gå på gudstjänst. Eller möte efter ett inledande besök hos Rikets sal. Det kanske inte var tydligt nog.

Vi har inte öppet på det sättet, problemet är att det inte alltid finns folk där, det är låst. Men som Jahman5 menade, så är det inget problem att avtala en tid så att någon öppnar och du kan titta runt. Det var det han menade med "så kan jag ringa först och förvarna vederbörande".

Men en annan lösning vore kanske att du skulle kunna komma till mötet tidigare, och sedan gå innan mötet börjar? Om du kommer tidigt så är det inte mycket folk, kanske t.o.m. bara han som öppnar.

Här är en direktlänk till kartan där du kan se församlingar och mötestider:

https://hub.jw.org/meetings/sv?q=%7B%22meetingType%22:%22meetings%22,%22locati on%22:%22%22%7D

Citat:
Visst, jag kan gå på ett möte. Jag skrev en gång i en annan tråd:

”Just nu är jag intresserad av att besöka rikets sal, men vill nog inte att min första erfarenhet blir ett möte. Bland annat för att jag inte riktigt vet vad som förväntas.

Det förväntas ingenting, bara en normal social situation som t.ex. ett möte på jobbet, men kanske mer hälsande, pratande och gladare miner. Men om du inte ens vill det, så kan du bara gå och sätta dig någonstans och visa att du inte vill prata, det är inget problem.

Citat:
Bör jag tex sätta mig längst bak?

Nej, du kan sätta dig var du vill.

Citat:
Sedan blir det tex ”frågestund” där man troligen bör ha läst igenom visst material i förväg.

Nej, det behöver man inte, man behöver inte svara eller interagera med någon på något sätt. Du måste inte heller ställa dig upp och sjunga när det blir sång, och om vill ställa dig upp men inte sjunga, så går det också bra.

Citat:
Åtminstone om man vill kunna svara på frågor. Vet inte om även icke vittnen åtminstone bör ha läst det innan mötet, men avstå från att prata och svara på frågor. Och det känns fel att spontant dyka upp vid annat tillfälle.”

Du får svara om du vill, men inte att någon ställer frågor till dig, eller konfronterar dig. Du behöver inte ha någon interaktion överhuvudtaget.

Citat:

Känner likadant. Har en massa frågor om besök. Visserligen kan jag kontakta församlingen innan och fråga. Hos andra trossamfund har det inte varit några problem med att dyka upp i vardagliga kläder och sitta och sitta var jag vill.

Mina första möten, innan jag blev ett Jv, så hade jag arbetskläderna på, för jag kom direkt från jobbet. Det var inget problem, ingen anmärkte det eller tittade snett på en.
Och du får sitta var du vill.
Citera
2026-08-22, 20:52
Medlem
Citat:
Obegripligt att inte fler vittnen inser att organisationen bara är ett företag som är intresserad av mer och mer pengar. Man tigger om pengar ständigt och jämt. T.o.m barn uppmanas att skicka glasspengar till Stepfen Lett. Russel sade nått i stil att den dagen vi börjar be om pengar har vi inte längre Guds välsignelse.

Min känsla är att detta tiggeri började ungefär samtidigt som det började komma rättsfall om organisationens hantering av sexuella övergrepp mot minderåriga. Nu kan detta vara en ren slump......men...
Man har ju trots allt rationaliserat mycket. Det mesta som skrivs publiceras digitalt, så kostnaderna för tryck och distribution av litteratur borde ha minskat drastiskt. Dessutom ham man lagt ned ett antal avdelningskontor runt om i världen.
Blöder organisationen pengar, eller samlar de i ladorna? Eller med man stor skada i samband med Morgan bank vid kraschen 2008?
Vad jag har förstått är JP Morgan bank delägare organisationen.
Citera
2026-08-22, 20:54
Medlem
Citat:
Kan du berätta mer om C-O Jonsson och hans kontakter med Fred Franz? Träffades dom någon gång i verkliga livet eller var det bara brevledes, telefon? Var det ren slump att Franz jobbade med Aid boken och behandlade 607 fvt som Jonsson skickade in sitt material till huvudkontoret? Eller stämmer inte det heller? Inte så intressant fråga iofs. Berätta gärna om Jonsson och Perssons kontakter med Raymond Franz om det finns något där att berätta, tack.

Carl Olof Jonsson (inte Johnson!) kom tidigt i brevkontakt med Franz, innan datorerna blev viktiga, Också Rud kom i brevkontakt med Franz, vilket bl a ledde till Att Franz i sin andra bok behandlade Ruds erfarenheter i rörelsen för sitt medlemskap i Röda Korset. Både Carl Olof och Rud åkte ner till Karlsruhe i Tyskland hösten 2007 där de umgicks med Frans i flera dagar. Båda framhöll att Franz var lätt att ha att göra med och hade stor humor. Han kom inte på några höga hästar. Franz var i Karlsruhe med anledning av att hans andra bok då gavs ut på tyska. Detta var enda gången de umgicks personligen med Franz, men det ringdes ofta dem emellan förutom att långa brev skrevs.

Det var ingen slump att Ray jobbade med Aid-boken. Hans allmänna kunnighet var väl känd. Ray kom att inse problematiken angående 607 när han jobbade med Aid-boken. När Carl Olofs avhandling kom till huvudkontoret var det bara Ray och en till inom "kretsen" som läste den. De andra fick kopior av Ray av vissa delar men som Ray framhåller, kommenterade de andra aldrig avhandlingen.
Citera
2026-08-22, 21:10
Medlem
Citat:
Jag ljög väl inte, eftersom du sa att du skulle hålla dig till sanningen? Kanske skulle ha formulerat det på ett annat sätt dock.

Sedan vet jag att du nämnde biblioteket vid ett tillfälle, att det är bara att gå dit och titta. Att ni brukar fika där efter tjänsten. Jag är liksom intresserad av att gå dit och titta. Det vore mer intressant än ett möte faktiskt.

Jag sa att jag ville besöka Rikets sal först, senare kanske ett möte. För det är så jag har gjort hos andra trossamfund när de har öppna kyrkor. Känner mig mer bekväm med att göra så först, och sen kanske gå på gudstjänst. Eller möte efter ett inledande besök hos Rikets sal. Det kanske inte var tydligt nog.

Du skrev " de ville ringa till närmaste Rikets sal för att förvarna om att jag skulle komma."
Det var JAG, inte de, som erbjöd mig,inte ville, eftersom du behövde ringa till någon om du ville besöka RS, när ingen var där.

Det du skrev lät som om det var någonting negativt att jag erbjöd mig att hälpa dig att få en bra kontakt.

Menmen, vi är ofullkomliga och vi alla gör fel varje dag.
Vi glömmer det här nu.
La du märke till oss när vi hade sammankomst i stockholm då
Bästa vecka jag upplevt, eftersom jag å frugan var volontärer fick vi vara med om många trevliga saker
Citera
2026-08-22, 21:19
Medlem
Citat:
Du skrev " de ville ringa till närmaste Rikets sal för att förvarna om att jag skulle komma."
Det var JAG, inte de, som erbjöd mig,inte ville, eftersom du behövde ringa till någon om du ville besöka RS, när ingen var där.

Det du skrev lät som om det var någonting negativt att jag erbjöd mig att hälpa dig att få en bra kontakt.

Menmen, vi är ofullkomliga och vi alla gör fel varje dag.
Vi glömmer det här nu.
La du märke till oss när vi hade sammankomst i stockholm då
Bästa vecka jag upplevt, eftersom jag å frugan var volontärer fick vi vara med om många trevliga saker

Kanske jag som misstolkade det. Och jag kunde ha formulerat det annorlunda. Samtidigt var det inte tydligt att Rikets sal är stängd när det inte är möten.

Inte direkt negativt, bara det att jag inte riktigt förstod varför. Hade kunnat fråga i pm, eftersom vi hade kontakt där.

Hörde talas om sammankomsten. Fick även lite uppmärksamhet i media etc. Vad gör volontärer på en sammankomst? Får volontärer vara med om fler trevliga saker än vanliga personer som dyker upp? Det låter så. Oavsett vilket, så är det roligt att ni hade det trevligt.
Senast redigerad av Amberfly 2026-08-22 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in