Citat:
Ursprungligen postat av
RomernasKung
Är fattigdom ett "flykting"-skäl?
Flyr man inte från krig och krigsbrott. Exempel Ukrainska fronten där brott begås mot civila.
Har läst trådstarten och det jag skriver relaterar till den.
"Flykting"-begreppet har inflation både i debatten i Sverige och nere vid Spanska kusten. Vem som är "flykting" och inte betyder lite olika saker på olika platser.
En fullvuxen ohotad man som lever i en ekonomiskt mindre lyckad zon kan betraktas som flykting. Ursrungsbetydelsen av begreppet är civilbefolkning som flyr direkt fara i krig.
Fine, Marockanerna flyr inte från ett krig men de flyr ifrån ett land som är hopplöst köört. De har varit skit i 200 år och de kommande 200 åren ser fan inte lovande ut.
Hade jag varit född i Marocko hade jag velat flytta också.
Har du varit där? Det är ju fan Kaos, ingen sjukvård, ingen möjlighet intill ett drägligt liv speciellt inte med kung Mohammed som på nåt sätt fortfarande styr landet. Freedom index är ju inte precis brilliant.
Det du missar med hela resonemanget är att jag har ingen lust att ha marockanska grannar, vill inte betala deras försörjningsstöd, vill inte att dom ska kaoza på våra sjukhus.
Därmot så förstår jag hopplösheten som simmarna/marokanerna känner och viljan av nåt bättre.
Skulle du vilja bo i Marocko?