2026-08-22, 10:08
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Är fattigdom ett "flykting"-skäl?

Flyr man inte från krig och krigsbrott. Exempel Ukrainska fronten där brott begås mot civila.

Har läst trådstarten och det jag skriver relaterar till den.

"Flykting"-begreppet har inflation både i debatten i Sverige och nere vid Spanska kusten. Vem som är "flykting" och inte betyder lite olika saker på olika platser.

En fullvuxen ohotad man som lever i en ekonomiskt mindre lyckad zon kan betraktas som flykting. Ursrungsbetydelsen av begreppet är civilbefolkning som flyr direkt fara i krig.

Fine, Marockanerna flyr inte från ett krig men de flyr ifrån ett land som är hopplöst köört. De har varit skit i 200 år och de kommande 200 åren ser fan inte lovande ut.
Hade jag varit född i Marocko hade jag velat flytta också.
Har du varit där? Det är ju fan Kaos, ingen sjukvård, ingen möjlighet intill ett drägligt liv speciellt inte med kung Mohammed som på nåt sätt fortfarande styr landet. Freedom index är ju inte precis brilliant.

Det du missar med hela resonemanget är att jag har ingen lust att ha marockanska grannar, vill inte betala deras försörjningsstöd, vill inte att dom ska kaoza på våra sjukhus.
Därmot så förstår jag hopplösheten som simmarna/marokanerna känner och viljan av nåt bättre.

Skulle du vilja bo i Marocko?
Citera
2026-08-22, 10:22
Medlem
LKKINGENs avatar
Senast det var krig i Europa så strömmade det skjutande soldater över gränserna.
Nu kommer soldaterna först, lite som den där grekiska trähästen ni vet, sen när tiden är mogen behövs det inte mer än en påk, bil eller yxa för att gå i krig mot svenskarna eftersom vi varken har vapen eller ett krigslystet sinne.
Fast bara antalet skulle kunna räcka om dom har tålamod, när dom är tillräckligt många kan dom via valurnorna införa sharia på demokratisk väg och det var det sista valet i Swedistans historia.
Citera
2026-08-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Om jag bodde i ett shithole country, tänk dig ett Sverige som hade styrts av Nooshi och Co i 70 år.
Då hade det varit jäkligt attraktivt att flytta.
Attraktivt att fly från Sverige menar du?

Vi hade varit världens farligaste land, de sista slantarna utdelade för länge sedan
Citera
2026-08-22, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Om jag bodde i ett shithole country, tänk dig ett Sverige som hade styrts av Nooshi och Co i 70 år.
Då hade det varit jäkligt attraktivt att flytta.

Klart att det är attraktivt att flytta, men vi behöver ju inte ta emot dem.

Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Senast det var krig i Europa så strömmade det skjutande soldater över gränserna.
Nu kommer soldaterna först, lite som den där grekiska trähästen ni vet, sen när tiden är mogen behövs det inte mer än en påk, bil eller yxa för att gå i krig mot svenskarna eftersom vi varken har vapen eller ett krigslystet sinne.
Fast bara antalet skulle kunna räcka om dom har tålamod, när dom är tillräckligt många kan dom via valurnorna införa sharia på demokratisk väg och det var det sista valet i Swedistans historia.

Exakt. Och jag är övertygad om att både IS och Al-Qaida har sleeper cells här också i detta nu. Och ingen kan veta vilka dessa personer är - det kan vara närmaste grannen eller den unge mannen i livsmedelsbutiken. Detta slags terrorister lever sig nämligen in i samhällena där de bor, de drar mycket medvetet inte till sig myndigheternas intresse.
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-22 kl. 11:28.
Citera
2026-08-22, 11:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Lösningen för Sveriges del är att lämna EU.
Citera
2026-08-22, 11:57
Medlem
Mad monks avatar
Vem ska annars sno ditt jobb,din kvinna och din trygghet?
Citera
2026-08-22, 13:00
Medlem
Citat:
Fine, Marockanerna flyr inte från ett krig men de flyr ifrån ett land som är hopplöst köört. De har varit skit i 200 år och de kommande 200 åren ser fan inte lovande ut.
Har du varit där? Det är ju fan Kaos, ingen sjukvård, ingen möjlighet intill ett drägligt liv speciellt inte med kung Mohammed som på nåt sätt fortfarande styr landet. Freedom index är ju inte precis brilliant.

Det du missar med hela resonemanget är att jag har ingen lust att ha marockanska grannar, vill inte betala deras försörjningsstöd, vill inte att dom ska kaoza på våra sjukhus.
Därmot så förstår jag hopplösheten som simmarna/marokanerna känner och viljan av nåt bättre.

Pratade med ett par andra generationens invandrare från Marocko senast igår. De tyckte tvärtom att Marocko är ett fantastiskt land där man behandlar varandra med värme och respekt. Ett kulturellt och etniskt homogent land där ingen någonsin behöver gå hungrig eller vara utanför för där hjälper man sina medmänniskor. Även den som har lite bjuder alltid en främling.

De tyckte att Sverige och stora delar av Europa är förlorat något de skyllde mångkulturen på, ett misslyckat experiment som gör att folk inte känner någon samhörighet med varandra.

De ville båda återvandra till Marocko och tyckte att de som flyr begår ett stort misstag, de har helt enkelt en felaktig bild av Europa.

Det var för övrigt lite kul att höra vad de hade att säga om bla homosexuella, Pride och alkohol men det hör väl inte hit.
Citera
2026-08-22, 13:28
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:

Jo håller med om detta. Jag har otaliga gånger gnällt på invandringskritiker som angriper invandrare istället för de som öppnar dörren. Det är som att gnälla på en bärsärkande dobberman utan att bry sig om ägaren som släpper lös den.

I Spanien är det stora problemet med stort P Sanchez och i Sverige är det socialdemokratin. Självklart kommer Marockanerna försöka ta sig in i Europa.
Citera
2026-08-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched

Ekonomin här i Europa på många ställen är inte bättre än i Marocko.

BNP/Capita PPP Marocko 11 500–12 300 US-dollar EU 51 000–55 000 US-dollar
Citera
2026-08-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Pratade med ett par andra generationens invandrare från Marocko senast igår. De tyckte tvärtom att Marocko är ett fantastiskt land där man behandlar varandra med värme och respekt. Ett kulturellt och etniskt homogent land där ingen någonsin behöver gå hungrig eller vara utanför för där hjälper man sina medmänniskor. Även den som har lite bjuder alltid en främling.

De tyckte att Sverige och stora delar av Europa är förlorat något de skyllde mångkulturen på, ett misslyckat experiment som gör att folk inte känner någon samhörighet med varandra.

De ville båda återvandra till Marocko och tyckte att de som flyr begår ett stort misstag, de har helt enkelt en felaktig bild av Europa.

Det var för övrigt lite kul att höra vad de hade att säga om bla homosexuella, Pride och alkohol men det hör väl inte hit.

Marocko är fantastiskt tycker de. De vill återvandra. Ändå är de kvar här. Också ett bevis på att Sverige aldrig kan bli deras naturliga hemland oavsett hur många generationer de befinner sig här.

De är dessutom en del av mångkulturen de kritiserar som gör att Sverige nu inte längre känns som Sverige.

Eller tänker dessa "nej det är alla andra som har kommit hit som är problemet, vi sköter ju oss." Alla som inte hör hemma här bidrar till att göra Sverige till något annat än just Sverige.

Bara svenskar kan göra Sverige till Sverige. Andra folk återskapar sina hemländer. Det är så världen fungerar.
Citera
2026-08-22, 20:54
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman

50.000 människor som riskerade livet för att simma till Europa säger ju en del om hur poppis Marocko är.

Såklart är det nice att vara rik i Marocko men de fattiga har de antagligen jobbigt
Citera
2026-08-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Marocko är fantastiskt tycker de. De vill återvandra. Ändå är de kvar här. Också ett bevis på att Sverige aldrig kan bli deras naturliga hemland oavsett hur många generationer de befinner sig här.

De är dessutom en del av mångkulturen de kritiserar som gör att Sverige nu inte längre känns som Sverige.

Eller tänker dessa "nej det är alla andra som har kommit hit som är problemet, vi sköter ju oss." Alla som inte hör hemma här bidrar till att göra Sverige till något annat än just Sverige.

Bara svenskar kan göra Sverige till Sverige. Andra folk återskapar sina hemländer. Det är så världen fungerar.
Ja precis, de höll med dig om vartenda ord. Den ena tycktes ha kommit relativt långt i sina planer på att flytta, den andra kan eventuellt mest ha hållit med sin polare.

Jag är knappast förvånad över att höra dessa åsikter från MENA, är uppväxt i ett område med många perser och de flesta av mina iranska vänners pappor var tydliga med att de tyckte att Sverige skulle stänga gränsen redan runt millennieskiftet.

Finns många invandrare som sympatiserar med SD’s politik men färre som röstar på dem. Här har SD något att lära av Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in