2026-08-22, 14:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag håller med om att det inte var ett allvarligt menat dödshot. Likväl var det ett mycket hotfullt uttalande som hade postats offentligt.

Ska det vara tillåtet att polisanmäla ett offentligt hotfullt uttalande från en "halv-offentlig" person mot en högst offentlig person, även om det finns all anledning att tro att det uttalade hotet inte kommer att verkställas?

Mitt svar på frågan är ja. Nej, vi har ingen anledning att tro att Valley Ghanem faktiskt planerade att döda Simona Mohamsson. Men hon uttryckte offentligt en önskan att Mohamsson skulle dö, kanske rent av dödas.

"Alla" vet vem Simona Mohamsson är. Många är arga på henne. Om någon relativt offentlig person skriver på sociala medier att en av våra mest framträdande politiker borde dö eller dödas, så kan detta inspirera någon annan, som kanske bestämmer sig för att försöka göra det som Valley Ghanem önskade sig.

Är den risken stor? Det kan jag inte avgöra. Finns risken över huvud taget? Ja, det anser jag. Bör Valley Ghanems hot polisanmälas, därför att det ökar hotet mot Mohamsson?

Ja, det tycker jag. Men ska polisen betrakta Valley Ghanems uttalande som stämpling till mord?

Nej, det vore ju väldigt överdrivet.

Blir inte fortfarande det att låtsas att hotet är allvarligt menat trots att man vet att det med all sannolikhet inte är det?

Jag menar att det är så och att det är fel att använda en människa som medel på det sättet och att tolka allt till det värsta istället för att sträva efter en så objektiv tolkning som möjligt. Även om människan ifråga skulle vara otrevlig eller obehaglig. Jag tycker inte det någonsin är rätt sätt att behandla andra människor att regelmässigt och av något slags princip tolka in det värsta i vad de säger.

Jag anser vidare inte att uttalandet ger Mohamsson anledning att känna allvarlig rädsla och att jag inte vid en objektiv bedömning av hotnivån i uttalandet och en objektiv bedömning av hennes agerande kan se att hon känner någon större rädsla inför kritiken.
Citera
2026-08-22, 14:24
Medlem
JamesFs avatar
Sverige är infiltrerat av judehatare på alla nivåer
Citera
2026-08-22, 14:59
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Inavel och religion är ingen bra kombination.

Ja då blir det kaos.
Citera
2026-08-22, 15:21
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja då blir det kaos.

Man ska nog inte underskatta kusingiftens betydelse i hur folk beter sig i olika sammanhang och hur man uttrycker sig.

Som av en händelse så ligger Palestina på nästan 32% i avdelningen kusingifte.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/inbreeding-by-country

Eller snarare alla muslimska länder har en stor andel kusingiften.
Citera
2026-08-22, 15:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Låt mig se om jag har fattat dig rätt. Du menar att Simona Mohamsson gjorde sig skyldig till ett avskyvärt beteende och var drivande i ett drev? Med andra ord, du menar att Mohamssons enda egentliga syfte med att bära en liten Davidsstjärna som ett smycke var att hänga ut muslimer och få dem att se dåliga ut?

Nej, jag menar att genom att anmäla något som ett dödshot, när det objektivt sett inte är ett dödshot och man vet det, så gör man fel och gör sig drivande i ett drev mot den personen som står för yttrandet. Givet nu att det är Ghanem som är anmäld. Är det inte hon borde dock Mohamsson vara tydlig med det.

Citat:
Ja, men om åtminstone en muslim väljer att hugga på betet och svara på ett hotfullt, rasistiskt och troligen straffbart sätt - även om straffet inte kan bli mer än högst lite böter eller ett mycket litet skadestånd - ska man då se det som att det är Simona Mohamssons fel att muslimen bär sig åt på det sättet?

Du kan väl ändå inte mena att muslimer måste behandlas som autistiska barn i Sverige, och att de aldrig får ifrågasättas eller möta åsikter som är obehagliga för dem? Menar du att hela Sverige bör inrättas som ett "tryggt rum" där överkänsliga muslimer kan vistas?

Du kanske till och med tycker att det är Mohamsson och inte muslimen som borde ställas inför rätta? För att Mohamsson har provocerat muslimen så fruktansvärt och närmast tvingat muslimen att bära sig illa åt?

Jag tycker ingen borde ställas inför rätta och jag tror inte heller Ghanem kommer att ställas inför rätta för vad hon sagt. Det jag sagt är tvärtom att Mohamsson får stå ut med att hennes handlade ses som ett stöd för Israel och att det därför är ok att kritisera henne för det, vilket inte innebär att jag håller med om kritiken och Ghanem. Jag tycker hon är minst sagt osaklig.

Citat:
Du svarar troligen nej på mina sista frågor, men oavsett vilket, så håller jag absolut inte med dig när du lägger ens en del av skulden för Valley Ghanems orimliga utbrott på Simona Mohamsson. Ifall muslimen väljer att ösa hat och uttala ett (rätt säkert inte bokstavligt menat) hot mot Mohamsson, så är det väl muslimens fel? I synnerhet om Mohamssons enda "brott" är att hon bar ett litet smycke i form
av en Davidsstjärna?

Som du ser ovan syftar jag alltså på Mohamssons egna handling att överdriva hotet, blanda ihop hot och hat och överdriva antisemitismen i responsen på vad hon gjort.

Citat:
Jag förstår mycket väl vreden och hatet mot staten Israel. Jag förstår över huvud taget inte vreden och hatet mot judar i Sverige. Och jag förstår över huvud taget inte varför en liten Davidsstjärna buren av en svensk politiker i Sverige ska ses som en uppbackning eller hyllning av den brutala ockupationsmakten Israel och inte som ett stöd till en mycket utsatt minoritet i Sverige.

Därför att davidsstjärnan finns som en framträdande symbol på Israels flagga. Därigenom är den alltid något mer än en symbol för judar allmänt.

Det är i sammanhanget också flagrant att borgerligheten i Sverige inklusive L är väldigt svaga i sin kritik av Israels krigföring och behandling av civilbefolkningen överhuvudtaget över tid och pigga på att hoppa på och understödja israelvännernas uppenbara agenda att istället för detta tala om antisemitismen.
Citera
2026-08-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesF
Sverige är infiltrerat av judehatare på alla nivåer
Ja, och Malmö återkommer ju hela tiden i dessa sammanhang.

Antisemitismen i Malmö har varit uppmärksammad sedan 2010, då stadens starke man, Ilmar Reepalu (S), i flera sammanhang uttryckte sig okänsligt om den judiska minoriteten.

https://judiskkronika.se/kan-malmo-raddas-2/

Studier, bland annat från Brottsförebyggande rådet (Brå) och tidigare forskningsrapporter, har visat att antisemitiska föreställningar förekommer inom grupper i Sverige med muslimsk bakgrund.

Andra partier kritiserar Vänsterpartiets hantering av extremism och antisemitiska yttringar i de egna leden.
Senast redigerad av lont 2026-08-22 kl. 16:34.
Citera
2026-08-22, 16:16
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Man ska nog inte underskatta kusingiftens betydelse i hur folk beter sig i olika sammanhang och hur man uttrycker sig.

Som av en händelse så ligger Palestina på nästan 32% i avdelningen kusingifte.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/inbreeding-by-country

Eller snarare alla muslimska länder har en stor andel kusingiften.

Shit vilken hög andel som har sex med släkten där. Man vill inte ha den inavlade shariapöbeln utanför sitt hus när man sitter med lördagsvinet och fläskfilén 😂😂
Citera
2026-08-22, 16:29
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Shit vilken hög andel som har sex med släkten där. Man vill inte ha den inavlade shariapöbeln utanför sitt hus när man sitter med lördagsvinet och fläskfilén 😂😂

Livet är alldeles för kort för att försöka följa något som en tomte skrev för 1400 år sedan.
Ägna sitt liv åt så mycket ilska och hat.
Citera
2026-08-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Blir inte fortfarande det att låtsas att hotet är allvarligt menat trots att man vet att det med all sannolikhet inte är det?

Jag menar att det är så och att det är fel att använda en människa som medel på det sättet och att tolka allt till det värsta istället för att sträva efter en så objektiv tolkning som möjligt. Även om människan ifråga skulle vara otrevlig eller obehaglig. Jag tycker inte det någonsin är rätt sätt att behandla andra människor att regelmässigt och av något slags princip tolka in det värsta i vad de säger.

Jag anser vidare inte att uttalandet ger Mohamsson anledning att känna allvarlig rädsla och att jag inte vid en objektiv bedömning av hotnivån i uttalandet och en objektiv bedömning av hennes agerande kan se att hon känner någon större rädsla inför kritiken.

Antag att en person med någon sorts anknytning till SD hade skrivit under sitt eget namn på sociala medier om en kvinnlig partiledare för något av de rödgröna partierna, och sagt, "Hon borde skjutas."

Tror du att pressen hade ryckt på axlarna och sagt att, ja ja, det där var ju dumt sagt, men han menade det inte. Det var bara något han sa i affekt.

Det tror inte jag. Jag tror att pressen hade rört upp himmel och jord och ställt SD-aren mot väggen och krävt en ursäkt, och krävt att han skulle avgå. (Jo, han skulle säkert tvingas avgå, och troligen skulle han bli åtalad också.) Och pressen skulle inte glömma den här händelsen, utan de skulle ofta påminna folk om den.

Skillnaden när en halv-officiell muslim säger något liknande är att muslimen behandlas som ett barn. Ja ja, vi ska inte ta det så hårt det hon säger, hon menade det inte, nu glömmer vi och går vidare. För muslimer är visserligen precis lika bra som vi svenskar är, men vi kan ändå inte ställa samma krav på dem.

Så behandlas muslimer av pressen i Sverige, anser jag.
Citera
2026-08-22, 17:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad staten Israel gör är inte alla judars ansvar. Den distinktionen utgör inget problem.

Problemet handlar om att davidsstjärnan inte enbart är en symbol för det judiska folket utan också för staten Israel. Om någon kritiserar en icke-judes deklamatoriska bärande av davidsstjärna duger det alltså inte att påstå att den kritiken automatiskt utgör antisemitism och är ett påhopp på det judiska folket.

Om man påstår något sådant gör man sig själv skyldig till det man kritiserar, en ihopblandning av landet och folkgruppen.

Är inte islam en symbol för både moderata muslimer och islamister? Varför ska vi separera moderata muslimer och islamister när ni inte separerar olika judar?
Citera
2026-08-22, 17:25
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Problemet där är att du kopplar svenska judar till ett tänkt folkmord.

Det är ju orimligt.

Man måste kunna försvara svenska judars rätti9gheter... tycker du inte?

Som att skylla muslimer för islamismens alla brott... samma tankefigur gör både du och den har vissna existensen.

Nej, jag pratar inte om svenska judar överhuvud taget. De har ju inte genomfört nåt folkmord.
De är oskyldiga men får även de skulden för dåden. Så fungerar det tyvärr. Det är fel, men det kan varken du eller jag göra nåt åt. Sen finns det även ett fåtal judar som offentligt tar avstånd från Israels politik. De har ingen skuld till det inträffade utan kommer i stället av omvärlden att ses på med beundran och respekt. Det är de värda. Så fungerar det ju.
Senast redigerad av KABUN 2026-08-22 kl. 17:29.
Citera
2026-08-22, 17:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är inte islam en symbol för både moderata muslimer och islamister? Varför ska vi separera moderata muslimer och islamister när ni inte separerar olika judar?

Nu är du inte speciellt klar i vad du vill ha sagt. Islam är ingen symbol, utan en religion. Halvmånen och skäran är väl ofta sedd som en symbol för islam, även om det kan problematiseras. Den är också symbol för ett antal stater och kan då inte frikopplas från dessa.

Moderat islam har definitivt ett ansvar att distansera sig från islamism. Som Jomshof nyligen uppmärksammat är det svårt då många radikala och omoderna idéer finns inbyggda också i moderat islam.

Hur vill du koppla det till vad jag diskuterat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in