Citat:
Jag håller med om att det inte var ett allvarligt menat dödshot. Likväl var det ett mycket hotfullt uttalande som hade postats offentligt.
Ska det vara tillåtet att polisanmäla ett offentligt hotfullt uttalande från en "halv-offentlig" person mot en högst offentlig person, även om det finns all anledning att tro att det uttalade hotet inte kommer att verkställas?
Mitt svar på frågan är ja. Nej, vi har ingen anledning att tro att Valley Ghanem faktiskt planerade att döda Simona Mohamsson. Men hon uttryckte offentligt en önskan att Mohamsson skulle dö, kanske rent av dödas.
"Alla" vet vem Simona Mohamsson är. Många är arga på henne. Om någon relativt offentlig person skriver på sociala medier att en av våra mest framträdande politiker borde dö eller dödas, så kan detta inspirera någon annan, som kanske bestämmer sig för att försöka göra det som Valley Ghanem önskade sig.
Är den risken stor? Det kan jag inte avgöra. Finns risken över huvud taget? Ja, det anser jag. Bör Valley Ghanems hot polisanmälas, därför att det ökar hotet mot Mohamsson?
Ja, det tycker jag. Men ska polisen betrakta Valley Ghanems uttalande som stämpling till mord?
Nej, det vore ju väldigt överdrivet.
Ska det vara tillåtet att polisanmäla ett offentligt hotfullt uttalande från en "halv-offentlig" person mot en högst offentlig person, även om det finns all anledning att tro att det uttalade hotet inte kommer att verkställas?
Mitt svar på frågan är ja. Nej, vi har ingen anledning att tro att Valley Ghanem faktiskt planerade att döda Simona Mohamsson. Men hon uttryckte offentligt en önskan att Mohamsson skulle dö, kanske rent av dödas.
"Alla" vet vem Simona Mohamsson är. Många är arga på henne. Om någon relativt offentlig person skriver på sociala medier att en av våra mest framträdande politiker borde dö eller dödas, så kan detta inspirera någon annan, som kanske bestämmer sig för att försöka göra det som Valley Ghanem önskade sig.
Är den risken stor? Det kan jag inte avgöra. Finns risken över huvud taget? Ja, det anser jag. Bör Valley Ghanems hot polisanmälas, därför att det ökar hotet mot Mohamsson?
Ja, det tycker jag. Men ska polisen betrakta Valley Ghanems uttalande som stämpling till mord?
Nej, det vore ju väldigt överdrivet.
Blir inte fortfarande det att låtsas att hotet är allvarligt menat trots att man vet att det med all sannolikhet inte är det?
Jag menar att det är så och att det är fel att använda en människa som medel på det sättet och att tolka allt till det värsta istället för att sträva efter en så objektiv tolkning som möjligt. Även om människan ifråga skulle vara otrevlig eller obehaglig. Jag tycker inte det någonsin är rätt sätt att behandla andra människor att regelmässigt och av något slags princip tolka in det värsta i vad de säger.
Jag anser vidare inte att uttalandet ger Mohamsson anledning att känna allvarlig rädsla och att jag inte vid en objektiv bedömning av hotnivån i uttalandet och en objektiv bedömning av hennes agerande kan se att hon känner någon större rädsla inför kritiken.