2026-07-21, 19:10
Medlem
engammalfisks avatar
Det räcker med att du är dum i huvudet och/eller fejkar som alla andra.
Ska nog gå vägen ska du se.
Citera
2026-07-21, 19:36
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
TS bör för fasiken sitta inne på livstid och inte senare få gå fritt på gator- och torg... Var nöjd med de "få" diagnoser du har, mer medicin lär du ändå inte få...

Varför bör undertecknad få ”sitta inne på livstid”? Om ingen annan person redan lärt Dig detta, så lär Dig det då nu; man skall aldrig nöja sig här i livet.
Citera
2026-07-21, 19:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvmordavpolis
Vad beror ADHD främst utav om inte svårigheter med koncentrationen?

Saker som är vanliga hos ADD: Försenad dygnsrytm, svårt att bedöma tid, svårt att organisera, svårt att starta, svårt med att upprätthålla aktivitet eller att man har svårt att sluta innan uppgiften är klar, tänker i många olika led som kan leda till mindre snabbtänkthet, låggradig depression och dålig ork, kan vara ouppmärksam på detaljer (men alla har inte det), antingen perfektionistisk ordning eller att saker står på ett rörigt sätt, tappat fokus om ointressanta saker, starkt fokus på intressanta saker, lätt att få ur balans emotionellt, känslighet för intryck (iallafall av något slag), dålig på saker som får vardagen att flyta på, svårt att bilda egna rutiner, svårt att få känslomässig belöning av sig själv när man är duktig, något område där man har dåligt minne.
Citera
2026-07-21, 19:45
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Det räcker med att du är dum i huvudet och/eller fejkar som alla andra.
Ska nog gå vägen ska du se.

Varför är jag dum i huvudet för? Jag fejkar verkligen ingenting, jag vill verkligen genuint få min ADHD-diagnos. Så att jag kan få behandling med ADHD-medicinering, för att underlätta med stor hjälp mitt liv och vardag.
Citera
2026-07-21, 19:57
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Saker som är vanliga hos ADD: Försenad dygnsrytm, svårt att bedöma tid, svårt att organisera, svårt att starta, svårt med att upprätthålla aktivitet eller att man har svårt att sluta innan uppgiften är klar, tänker i många olika led som kan leda till mindre snabbtänkthet, låggradig depression och dålig ork, kan vara ouppmärksam på detaljer (men alla har inte det), antingen perfektionistisk ordning eller att saker står på ett rörigt sätt, tappat fokus om ointressanta saker, starkt fokus på intressanta saker, lätt att få ur balans emotionellt, känslighet för intryck (iallafall av något slag), dålig på saker som får vardagen att flyta på, svårt att bilda egna rutiner, svårt att få känslomässig belöning av sig själv när man är duktig, något område där man har dåligt minne.

Tack för Din förklaring! Hög igenkänningsfaktor på Din text, det låter precis som jag! Däremot så har jag troligtvis inte problem med ouppmärksamhet kring detaljer då jag har autism. Vi fäster oss vid detaljer.
Citera
2026-07-23, 15:09
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgernagget
ADHD symptom och depression symptom går hand i hand och man kan ha bägge - däremot kan de bedömma att du bara är deprimerad och då får du ingen diagnos.

Är kronisk depression ett ADHD-relaterat problem? Jag har konstant nedstämdhet och depression.
Citera
2026-07-24, 08:46
Medlem
figgernaggets avatar
Citat:
Är kronisk depression ett ADHD-relaterat problem? Jag har konstant nedstämdhet och depression.

Den som har diagnostiserad ADHD har många gånger har perioder av depression. Däremot kan ens depression vara just det - depression, utan en diagnos i bakgrunden.
Här var det nära att min utredning gick i stöpet.
Citera
2026-07-24, 14:38
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Sitter inte du på rättspsyk? Tro fan att du är deprimerad då. Skulle iaf jag vara , med eller utan adhd
Citera
2026-07-27, 16:17
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Sitter inte du på rättspsyk? Tro fan att du är deprimerad då. Skulle iaf jag vara , med eller utan adhd

Det stämmer. Tja, får allt ge Dig en god poäng… Men depression och nedstämdhet tycks ha varit ett genomgripande problem igenom hela mitt liv och uppväxt. Så kan nog mer vara min ADHD som ligger bakom snarare än min vistelse på rättspsyk.
Citera
2026-08-10, 01:42
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Det är helt riktigt. ADHD är inte en APS. (Allvarlig psykisk störning). Vilket är ett krav för att få kvalificera in på rättspsyk. Jag är diagnostiserad med paranoid schizofreni, autism, anti-socialpersonlighetsstörning, emotionell instabil personlighetsstörning m.m.

Jag saknar alltså min ADHD-diagnos.
Du kommer inte få centralstimulerande medicin även om du skulle få en adhd-diagnos pga först och främst din - paranoida schizofreni. Men vem vet. Om din medicin funkar mycket mycket bra mot din schizofreni och du är symptomfri kanske du skulle kunna få centralstimulerande-medel men jag tvivlar mycket starkt.

Barndomsanamnesen är av egentligen den enda vikt i Sverige för att få en Adhd-diagnos. Du skall uppfylla kriterierna innan 12-års ålder för adhd och det är dina föräldrar eller t ex andra i din omgivning t ex lärare från din skolgång som intervjuas. Givetvis får du också frågor men det MÅSTE till att omgivningen intervjuas av utredningspsykolog med slutna och öppna frågor hur du var innan 12-års ålder. Det är ett måste.

Jag har själv AUDHD och gjort en ADHD-utredning och en kompletteringsutredning som faställer ADHD.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-08-10 kl. 01:52.
Citera
2026-08-10, 01:52
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Usch jag har allt det där. Jag vill också ha ADHD-diagnos!

Citat:
Det stämmer. Tja, får allt ge Dig en god poäng… Men depression och nedstämdhet tycks ha varit ett genomgripande problem igenom hela mitt liv och uppväxt. Så kan nog mer vara min ADHD som ligger bakom snarare än min vistelse på rättspsyk.

Du har väl tillräckligt med diagnoser så det räcker och blir över..

Vad exakt är det för medicin du är ute efter? Även om du får din diagnos så kan du inte räkna med att få centralstimulerande. Du lär få gå igenom en massa verkningslöst skit innan du ens får Ritalin på recept och den är ju helt värdelös.
Citera
2026-08-22, 16:37
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Du kommer inte få centralstimulerande medicin även om du skulle få en adhd-diagnos pga först och främst din - paranoida schizofreni. Men vem vet. Om din medicin funkar mycket mycket bra mot din schizofreni och du är symptomfri kanske du skulle kunna få centralstimulerande-medel men jag tvivlar mycket starkt.

Barndomsanamnesen är av egentligen den enda vikt i Sverige för att få en Adhd-diagnos. Du skall uppfylla kriterierna innan 12-års ålder för adhd och det är dina föräldrar eller t ex andra i din omgivning t ex lärare från din skolgång som intervjuas. Givetvis får du också frågor men det MÅSTE till att omgivningen intervjuas av utredningspsykolog med slutna och öppna frågor hur du var innan 12-års ålder. Det är ett måste.

Jag har själv AUDHD och gjort en ADHD-utredning och en kompletteringsutredning som faställer ADHD.

Varför skulle jag inte få centralstimulerande? Det finns många personer här inne som går på centralstimulerande. Så det borde nog inte vara något problem. Vad jag förstod det som på min läkare så är det enda som står i vägen för medicinering avsaknaden utav ADHD-diagnosen. Så får jag bara den så torde det vara lugnt.

Jag vet inte av vilken vikt barndomsanamnesen är för utredningen. Det finns tillexempel en kille här som inte har några föräldrar kvar i livet, och som då heller inte kan intervjuas, men han fick sin ADHD-diagnos ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Vad exakt är det för medicin du är ute efter? Även om du får din diagnos så kan du inte räkna med att få centralstimulerande. Du lär få gå igenom en massa verkningslöst skit innan du ens får Ritalin på recept och den är ju helt värdelös.

Jag är ute efter att få Elvanse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in