Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Har du läst Carl Olof Jonssons böcker? Jag har inte det. Men, jag minns från min barndom att det skulle finnas en hemsk avfälling i Åmål.
Jag har läst hans böcker och Rud Persson är medförfattare i en bok. Deras böcker och deras artiklar på "kristen frihet" samt boken Samvetskris av Raymond Franz hjälpte mig att vakna!
Googlade runt på C-O Jonsson och hittade lite intressant information som jag lät Gemini sammanfatta:
När Sällskapet Vakttornets ledning i USA insåg att Carl Olof Jonssons forskning inte bara var ett privat tvivel, utan ett omfattande och välunderbyggt hot mot rörelsens viktigaste lära (profetian om 1914), reagerade organisationen snabbt och hårt. Detta ledde till en dramatisk process för Jonsson i Sverige under tidigt 1980-tal:
1. Det dolda förhöret. År1980 skickades representanter från Jehovas vittnens svenska avdelningskontor för att hålla ett formellt förhör (en så kallad dömande kommitté) med Jonsson. De var inte intresserade av att diskutera hans historiska bevis eller astronomiska data om Babylon. Fokus låg helt på en sak: Absolut lojalitet mot organisationen. Jonsson ombads att rita ett streck över sin forskning och lova att aldrig prata om sina upptäckter med andra medlemmar.
2. Uteslutningen 1982. Eftersom Jonsson vägrade att kompromissa med den historiska sanningen, blev han officiellt utesluten ur Jehovas vittnen år 1982 på grund av "avfällighet" (apostasi).
3. Den sociala utfrysningen. Uteslutningen fick enorma personliga konsekvenser. Jehovas vittnen tillämpar en strikt policy av total utfrysning (shunning). Det innebar att Jonsson från en dag till en annan förlorade nästan hela sitt sociala nätverk. Vänner han haft i decennier, och som han delat sin tro med, slutade att hälsa på honom på gatan och bröt all kontakt.
4. Från tystad medlem till internationell författare. Ledningens hopp om att uteslutningen skulle tysta Jonsson slog dock helt fel ut. Befriad från organisationens interna munkavle kunde han nu tala helt öppet. Det var efter uteslutningen som han, med hjälp av Raymond Franz i USA, formellt kunde publicera sitt livsverk: boken The Gentile Times Reconsidered (Slutade hedningarnas tider 1914?).Boken spreds över hela världen och blev den enskilt största orsaken till att tusentals Jehovas vittnen globalt började ifrågasätta rörelsen och valde att lämna den. Jonsson fortsatte att bo och verka i Göteborgsområdet fram till sin död 2023, respekterad världen över för sitt mod och sin kompromisslösa akademiska ärlighet.