2026-08-22, 12:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouhgaylord
Du är barnlös och helt oresonlig men ska ha en åsikt i något du inte vet något om.
Citat:
Det är bara antaganden att hon ens hade dropp
Citat:
Sitter du på allvar och delar läkarjournaler här. Du borde bli av med din legitimation
Du vet inget om mig och behöver inte veta det heller. Dina enda ”argument” är alltså ett helt grundlöst personangrepp och nonsens. Om vi återgår till det fiktiva LVU-ärendet: Är det rimligt att låta föräldrar som bara har sådana argument ha ansvar för ett barn som behöver hjälp och stöd?
Citera
2026-08-22, 12:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
[...]
Kan detta ha varit vårdens fel? Fanns det en annan väg utan att koppla in soc? Fråga 1, absolut. Fråga 2, mycket tveksamt utifrån hur långt det hade gått och att försök att upprätta en allians hade misslyckats.
Återigen tack. Om alla diskussioner kring detta ska fortsätta att omöjliggöras av kurt-sune och Ajogen anser jag att frågan om KFK behöver lyftas till forumets admin.
Citera
2026-08-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du vet inget om mig och behöver inte veta det heller. Dina enda ”argument” är alltså ett helt grundlöst personangrepp och nonsens. Om vi återgår till det fiktiva LVU-ärendet: Är det rimligt att låta föräldrar som bara har sådana argument ha ansvar för ett barn som behöver hjälp och stöd?

Vad snackar du om som vanligt helt oresonlig.
Biologiska föräldrar är i 99,9% alltid bäst för sina egna barn. Två engagerade föräldrar som prioriterar sitt eget barn före sig själv är bäst för barnet.
Citera
2026-08-22, 12:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad snackar du om som vanligt helt oresonlig.
Biologiska föräldrar är i 99,9% alltid bäst för sina egna barn. Två engagerade föräldrar som prioriterar sitt eget barn före sig själv är bäst för barnet.
Jag ”snackar” om föräldrar som agerar på ett sätt som är skadligt för barnen. Jag vill hålla mina inlägg inom trådens ämne så i Elsas fall handlar det om att föräldrarna som också var avlönade personliga assistenter på heltid ansågs rapportera information som inte hade motsvarighet i vad vården kunde observera.

Är det verkligen svårt att förstå vad jag ”snackar” om för dig och på vilket sätt menar du att det är ”oresonligt”? Kan du svara sakligt på det så kan vi komma vidare.
Citera
2026-08-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Hon hade stomi innan ingripandet. Denna är vad som har framkommit ryktesvägen, möjligen avvecklad.

Eh va det hade hon inte alls, hon har haft det tidigare. Men hon hade inte det vid tillfället hon blev omhändertaget.
Citera
2026-08-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Den info som kommit ut i form av domar . Droppet kunde avvecklas inom några månader efter placering samt att det inte behövts mediciner ,trots att självrapportering som vården fått under åren sagt att det varit svåra problem med mående , smärta, mycket begränsat ätande, mängden mat under skoltid hade varit några skedar youghurt och några chips .

Källa på att hon bara ätit chips och yougurt varje dag, menar du sedan födseln då?

Ja flickan hade antagligen smärta eftersom hon har en sjukdom? Tror du att smärtan är påhittad ? Varför tror du flickan har stomi Adina ?

Hur skulle du själv känna för att äta om du hade en tarm som inte fungerade och hade smärta, du skulle säkert försöka äta, men det kanske inte är så gott att äta om du har stopp, eller om du har ont eller mår illa.
Citera
2026-08-22, 13:21
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Källa på att hon bara ätit chips och yougurt varje dag, menar du sedan födseln då?

Ja flickan hade antagligen smärta eftersom hon har en sjukdom? Tror du att smärtan är påhittad ? Varför tror du flickan har stomi Adina ?

Hur skulle du själv känna för att äta om du hade en tarm som inte fungerade och hade smärta, du skulle säkert försöka äta, men det kanske inte är så gott att äta om du har stopp, eller om du har ont eller mår illa.
Det där är vad hon åt under själva skoldagen. Hemma åt hon klart bättre.

Adina försöker framställa det som de bara rapporterat in lite chips och havreyoghurt,
Citera
2026-08-22, 13:21
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Du är den som sitter fast i att journaler skulle visa på något eftersom journaler innan placering skulle ha visat till stor del på de inrapporterade problem som var många och utifrån detta skulle aldrig vården kommit fram till att ens överväga att E hade förmåga att äta och att det inte fanns behov av dropp

Om flickan hade stopp i tarmen så kanske hon hade svårt att äta. Nu när hon har stomi kanske smärtan inte går ner till den tarm del där det gör ont, vilket inte leder till stopp i tarmen, därför kanske hon mår bättre nu? Har fröken Adina tänkt på detta?
Citera
2026-08-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det där är vad hon åt under själva skoldagen. Hemma åt hon klart bättre.

Adina försöker framställa det som de bara rapporterat in lite chips och havreyoghurt,

Ja, jag har sett på Instagram och de verkar sitta och äta som helt vanliga familjer, jag har svårt att tänka mig något annat. Sen om barnet äter 5 tuggor eller 20 tuggor, kan faktiskt spela mindre roll för att ett barn ska växa.
Citera
2026-08-22, 13:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Eh va det hade hon inte alls, hon har haft det tidigare. Men hon hade inte det vid tillfället hon blev omhändertaget.
Men snälla, varför skriver du om sådant som du inte har en aning om? Stomin har funnits hela tiden och var fortfarande kvar i april (vad som hänt sedan har inte framkommit):
Joacim knackar på bilrutan och ber om ursäkt. Han måste dra.

– Elsa är hos några kompisar och plattan till stomipåsen har lossat, så jag måste åka och byta den. Jag är tillbaka om 45 minuter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PddWd0/elsa-ar-hemma-igen-men-foraldrarna-lever-med-standig-oro

Citat:
Källa på [...]
Källorna är allt som framkommit.
Citera
2026-08-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är flera olika orosanmälningar, men det som ledde till det akuta LVU berodde på en skrivbordsläkares oro som satt och fantiserade om att mamman skulle kunna föra in farliga ämnen via infarterna.

Allt detta kan man läsa innantill om i den externa utredningen från Ensolution som finns på föräldrarnas Instagramkonto.

Någon som kan sammanfatta vad varje läkare gjort orosanmälan för ? Och vilken läkare det gäller?
Citera
2026-08-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men snälla, varför skriver du om sådant som du inte har en aning om? Stomin har funnits hela tiden och var fortfarande kvar i april (vad som hänt sedan har inte framkommit):
Joacim knackar på bilrutan och ber om ursäkt. Han måste dra.

– Elsa är hos några kompisar och plattan till stomipåsen har lossat, så jag måste åka och byta den. Jag är tillbaka om 45 minuter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PddWd0/elsa-ar-hemma-igen-men-foraldrarna-lever-med-standig-oro

Källorna är allt som framkommit.

Vad jag förstår det som har hon tidigare haft stomi men inte vid omhändertagandet, att hon endast hade dropp då. Att de istället åkt in och tömt tarmen vid behov när det var stopp.

Jag förstår inte vad du vill säga med dina källor, det var ju den förändringen vården verkar ha gjort att operera in en stomi och ta bort droppet?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-08-22 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in