2026-08-22, 11:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Om han är invandrare så kan det få marginell betydelse. Men i övrigt tror jag inte enstaka stollar kan påverka ett val om de inte ropar Allah akbar eller är medlemmar i ett specifikt politiskt parti.
Citera
2026-08-22, 11:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Mycket tyder på samma typ av dåd som i Trollhättan, Malmö och Örebro, incel, missanpassad med högerextrema intressen.
Mycket tyder på att du är hjärntvättad. Inget av de morden har politisk vinkling men det finns ett fåtal politiska mord (försök) i Sverige senaste 15 åren t.ex Drottninggatan och de har utförts av muslimska invandrare.
Citera
2026-08-22, 11:41
Medlem
det här har inget med kriminalitet att göra utan kultur. detta är moderateras assimilering.
total psykos utav blandade kulturer och utsatta områden. det här kommer bli vanligare med 8klöverns upplandade samhälle. både vita och invandrare kommer få psykbryt med tiden för att samhället inte är homogent.
Citera
2026-08-22, 11:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det här kommer rimligtvis att få politiska konsekvenser. Det är valår och kriminalpolitik, ungdomsvåld och samhällets förmåga att hantera unga personer som redan har begått våldsbrott kommer knappast att försvinna från debatten.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag kan inte se att det skulle få några politiska konsekvenser inför valet. Jag tänker INTE rösta på något annat parti bara för att en 18-åring genomfört en skolattack. Finns det någon här som tänker rösta på något annat parti i valet på grund av detta? Motivera gärna tack.
Citera
2026-08-22, 12:14
Avstängd
Verkar som att cyberkontroll, barn- å familjestöd har fallerat.
Inga grejer jag tycker man specifikt kan peka på att ett visst parti eller block sviker mer än de andra på.
Man får hoppas partierna kan samarbeta om att förbättra detta men sannolikt ryker ytterkanterna ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det här kommer rimligtvis att få politiska konsekvenser. Det är valår och kriminalpolitik, ungdomsvåld och samhällets förmåga att hantera unga personer som redan har begått våldsbrott kommer knappast att försvinna från debatten.

Den misstänkte är 18 år, tidigare elev på skolan och enligt uppgifter tidigare dömd för misshandel.

Så frågan blir: Hur går det för de partier som förespråkar en mjukare linje mot kriminalitet och kriminella när sådana här händelser inträffar?

Och vad säger förespråkarna för hårdare straff? Är hårdare straff en del av lösningen, eller ligger problemet snarare i att samhället inte lyckas fånga upp personer som redan har visat våldsproblematik?

Det är också värt att fråga sig om man ska vänta med att döma ut motivet.

Örebrodådet och Rickard Andersson är ett ganska bra exempel på varför. Efter attacken fanns det gott om spekulationer om politiska och rasistiska motiv. När polisens utredning senare blev klar fanns det inget stöd för ett politiskt eller främlingsfientligt motiv. I stället pekade utredningen på bland annat frustration och bitterhet kring hans livssituation.

Så innan Fagersta också görs till ännu ett bevis för den ena eller andra politiska berättelsen kanske man ska vänta på vad utredningen faktiskt kommer fram till.

Men den politiska frågan kvarstår:

Vad ska samhället göra när en 18-åring redan är dömd för våldsbrott och sedan misstänks för en ny, mycket allvarlig attack?

Och inför valet 2026: kommer Fagersta att stärka argumenten för en hårdare kriminalpolitik, eller kommer partierna som förespråkar mer förebyggande och rehabiliterande åtgärder att kunna visa att det är där lösningen finns?
Citera
2026-08-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Om inte valet var avgjort innan så är det avgjort nu. Nu är det väl enbart en formalitet för massmedia att hitta länkar till Breivik, Tarrant, Anton Lundin Pettersson och andra bruna attentatsmän. Sedan landar SD på 11% och Flashbackhögern emigrerar till sitt idealland Thailand.

Du är bara en i raden som ljuger för din sak.

Gärningsmannen är invandrare...
Citera
2026-08-22, 12:28
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag kan bara tala för mig själv, men jag kan inte se att det skulle få några politiska konsekvenser inför valet. Jag tänker INTE rösta på något annat parti bara för att en 18-åring genomfört en skolattack. Finns det någon här som tänker rösta på något annat parti i valet på grund av detta? Motivera gärna tack.
Nä, knappast att någon skulle byta åsikt endast för att något sådant här har hänt.
Citera
2026-08-22, 12:36
Medlem
Psykologiska problem är ett gemensamt mönster för alla skoldåd under senare tid. Det löser man bäst genom någon form av vård för sådana problem, längre fängelsestraff håller personen borta från gatan vilket också kan hindra nya dåd. Att korta ner straffen och helt strunta i rehabilitering kommer dock inte att fungera. Kriminalvården fokuserar idag mycket på just rehabilitering och vi har länge hört om problem med "korta straff" där myndigheten erkänner att de inte hinner rehabilitera personen innan de släpps på fri fot igen, således behövs mer tid på anstalt.

Media och vänsterfolk vill ju gärna få det att låta som att skoldåd begås av "högerextremister" som bara hatar utan anledning. Sen blir de frustrerade när högern gynnas av dessa dåd. Det är som att de inte förstå vad folket har förstått, d.v.s T.ex hårdare straff eller bättre psykvård för att minska risken för framtida dåd. I stället bedriver de en politik som bara gör problem värre.
Citera
2026-08-22, 12:40
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Högerextremismens våld har sopats under mattan av den blåbruna regeringen, troligen med hänsyn för SDs smutsiga historia. Det är mest tjafs om islamism, det rasistiska våldet beaktas inte.
Mycket tyder på samma typ av dåd som i Trollhättan, Malmö och Örebro, incel, missanpassad med högerextrema intressen.

Och sossarna har inte en smutsig historia?
Citera
2026-08-22, 13:25
Medlem
50-Cents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Mycket tyder på att du är hjärntvättad. Inget av de morden har politisk vinkling men det finns ett fåtal politiska mord (försök) i Sverige senaste 15 åren t.ex Drottninggatan och de har utförts av muslimska invandrare.

Mycket tyder på att DU är hjärntvättad då du polariserar med omvända förtecken.

Inga är så infekterade av sina egna narrativ som du och Elon Musk
Citera
2026-08-22, 13:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50-Cent
Mycket tyder på att DU är hjärntvättad då du polariserar med omvända förtecken.

Inga är så infekterade av sina egna narrativ som du och Elon Musk
Nu polariserade du själv. Utan att tillföra tråden något.
Citera
2026-08-22, 13:37
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Högerextremismens våld har sopats under mattan av den blåbruna regeringen, troligen med hänsyn för SDs smutsiga historia. Det är mest tjafs om islamism, det rasistiska våldet beaktas inte.

Det här är lusigt med vänstermänniskor. När vänstern begår brott, terrorism, sabotage mm. Då är det samhällets fel som inte lyckats fånga upp utsatta människor och hjälpa dom tillräckligt eller i tid. Oavsett vad som har gjorts för dom.

Men så fort ni tror eller hoppas att det är någon från den andra sidan så finns inga förmildrande omständigheter eller sociala faktorer förutom att dom är genuint onda pga att dom inte är vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in