2026-08-22, 13:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Är det inte ganska uppenbart att psykisk ohälsa ligger bakom? Det förefaller inte troligt att dessa dåd försvinner med hårdare straff. En sådan person som har tappat det helt får det kanske lite bättre i ett fängelse och då fungerar inte det som prevention.
Citera
2026-08-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Jag tror GM räddade valet för Högern

Media vinklar det fortfarande som att det va en svensk som gjorde det så tveksamt om högern vinner så mycket på det här.
Citera
2026-08-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Är det inte ganska uppenbart att psykisk ohälsa ligger bakom? Det förefaller inte troligt att dessa dåd försvinner med hårdare straff. En sådan person som har tappat det helt får det kanske lite bättre i ett fängelse och då fungerar inte det som prevention.

Hade man låst in han 10 år om man insåg att han va ett hot så hade tjejen levt idag.
Citera
2026-08-22, 13:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Hade man låst in han 10 år om man insåg att han va ett hot så hade tjejen levt idag.
Kanske. Men vore det inte bättre om galningarna fångades upp preventivt så att brottet aldrig hände?
Citera
2026-08-22, 13:53
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Kanske. Men vore det inte bättre om galningarna fångades upp preventivt så att brottet aldrig hände?
Precis, samt att vi behöver bekämpa propagandan och hjärntvätten som används för att vilseleda befolkningen.
Citera
2026-08-22, 13:55
Medlem
50-Cents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi kan ju diskutera "hjärntvätt" t.ex och jag påstår att någon som skriver

"Högerextremismens våld har sopats under mattan av den blåbruna regeringen, troligen med hänsyn för SDs smutsiga historia. Det är mest tjafs om islamism, det rasistiska våldet beaktas inte.
Mycket tyder på samma typ av dåd som i Trollhättan, Malmö och Örebro, incel, missanpassad med högerextrema intressen."

har en agenda som intränats utifrån via politiska grupper = "hjärntvätt". Användandet av ordet "incel" "blåbrun" "SDs smutsiga historia" är t.ex inte normalt hos oss vanliga politiskt intresserade svenskar utan kommer från starkt indoktrinerade minimala grupper utan makt som vill välta samhället.

Vad tror du?

Tillhör du kanske samma grupp?

Min bäste herre
Jag har ingenting till övers för extremister
Varken bruna röda eller gröna

Den du kallar hjärntvättad ovan har dock en poäng. Utöya skämtar man inte bort. Inte heller det som hände i Örebro. Ensamma män som inspirerats av Wagner och andra muntergökar.
Vad ska behöva hända för att en lirare som du ska ens överväga idén om att ett samhällsklimat färgas av hur våra företrädare utrycker sig om muslimer tex? Var Breivik bara en psykiskt sjuk galning? Vad tror du?
Citera
2026-08-22, 13:55
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Jo visst men även när du har eliminerat det problemet kommer det att finnas andra galningar som vill mörda av andra anledningar.

Givetvis, och det bör vi försöka bekämpa så mycket vi kan med. Jag vill att Sverige ska vara ett tryggt och stabilt land. Att både etniska svenskar och invandrare är trygga och har det bra. Att även sjuka, svaga och utstötta får bra stöd och omtanke.
Jag älskar Sverige och det är den största anledningen till varför jag blivit politiskt intresserad.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-08-22 kl. 13:58.
Citera
2026-08-22, 13:58
Medlem
Citat:

Hade vi inte varit slappa och curlande så hade tjejen levt just nu, det här får vi ta på oss!
Citera
2026-08-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Precis som när vänstersidan brukar säga att man inte skall göra politik av dåd och att man inte ska fokusera på hudfärg, grupptillhörighet och ursprung - för att sedan plötsligt göra exakt detta... Så kanske är folks ståndpunkter hyffsat flytande beroende på situation?

Sedan kan väl invandringskritiska svenskar gilla ett lands politik utan att nödvändigtvis vilja ha hit deras medborgare?
En del tycker att det är skillnad på världsdel och färg. Jag kommenterade att det var "typiskt invandrare".
Citera
2026-08-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Vänsterns våld är det rätt tyst om också.
Tror du detta var ett vänstervåld?
Senast redigerad av IngridBe 2026-08-22 kl. 14:27.
Citera
2026-08-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Tror du detta var eet vänstervåld?

Mycket möjligt att han hatade svenskar!
Citera
2026-08-22, 14:09
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Hårdare straff gör att våldsamma psykopater får mindre barn därav mindre våldsbrott. Inte svårare än så, det går att avla bort. Men toksvensken tror på att förmildrande straff är lösningen, och att låta de avla av sig.

Hela konceptet av fängelse är en avelsåtgärd.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-08-22 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in