2026-08-15, 23:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Paramilitärspåret är spännande, har kapaciteten och organisationen. Det tillhör dock ett i raden av förslag inom MOP som pekar bort ifrån Sveavägen och närområdet. Istället för mot Kurdistan, Sydafrika eller Östtyskland pekar man på Karlsborg, det är något närmare men principen är liknande. Frågan är också om det är ännu ett exempel på någon som pekar bort från något, snarare än mot något.

LN drack och hade betett sig märkligt med skjutvapen, det kan finnas andra orsaker till att någon önskade bort honom. Man ska heller inte underskatta hur långt vissa är beredda att gå för att själva avancera på en arbetsplats, ibland på någons bekostnad.

Och i allt detta så är det väl ändå tillbaka till mordplatsen? Revolver? Inga utkastade hylsor...
Kulorna, vilka några anser utplacerade....
Metal piercing..
O.s.v.

Fakta från mordplatsen behöver fortfarande lira ihop med "teorierna".
Citera
2026-08-16, 00:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
LN förekommer i den gamla kallakrigsklassikern Förebudet, där han och två andra kamrater agerar spetsnas och bl a likviderar två poliser i en hiss. I länken finns ett foto från inspelningen där LN (med skägg) står skjutberedd utanför hissen. Till vänster i bild står L-E P, officer från FJS. De tredje i trion syns inte på fotot men är officeren från K3 som nämnts. Det är den här trion som enligt uppgift deltog i en kuppövning 1985 där måltavlan var ÖB.
https://www.expressen.se/nyheter/forsvarets-blodiga-film-om-angrepp-pa-sverige-aktuell-idag/
Har man inte möjlighet eller intresse av att låsa upp artikeln kan man se fotot om man googlar kallakriget förebudet, välj bildläge.

Var det inte fyra personer med vid kuppövningen 1985, två poliser (CGÖ och POK) samt två officerare (LEN och en annan)? Vem var "en annan"? BS eller J-EP? Eller var båda med?
Citera
2026-08-16, 01:06
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Var det inte fyra personer med vid kuppövningen 1985, två poliser (CGÖ och POK) samt två officerare (LEN och en annan)? Vem var "en annan"? BS eller J-EP? Eller var båda med?

Den fjärde är okänd i nuläget såvitt jag vet. Jag har funderat på om det skulle kunna vara Ossian Sönnergren.
Citera
2026-08-16, 01:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Den fjärde är okänd i nuläget såvitt jag vet. Jag har funderat på om det skulle kunna vara Ossian Sönnergren.

Är det något speciellt som gör att du funderar på just honom?

Det borde i alla fall vara någon som står LEN nära, som att de två har jobbat ihop tidigare och "kan varandra", tänker jag.
Citera
2026-08-16, 07:00
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det har uppgetts fyra (poliserna utanför och militärerna inne) men vem den fjärde, militären var har jag inte sett nån uppgift om.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Citera
2026-08-16, 19:30
Medlem
badbollen3s avatar
Jag frågar igen: Provsköt man vapnen som redan fanns i polisens bevisförråd? (eller jämförde tidigare provskjutningsbilder etc. med palmekulorna?
Citera
2026-08-18, 22:31
Avstängd
TFX17s avatar
Är det någon som läst Lars Renvalls Mannen som inte fanns? Läsvärd?
Citera
2026-08-19, 13:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag frågar igen: Provsköt man vapnen som redan fanns i polisens bevisförråd? (eller jämförde tidigare provskjutningsbilder etc. med palmekulorna?

Är det beslagtagna vapen som avses?

Att provskjuta sådana som beslagtagits före 28/2 1986 har knappast ansetts meningsfullt.

Vapen av rätt typ som beslagtagits i olika ärenden efter februari 1986 har givetvis provskjutits.

Om man före 1986 skjutit med vapen för att utröna grad av likhet med kulor som använts vid ett brott, så jämförs inte spår med bilder. Utan det sker genom jämförande mikroskopi.

För övrigt är det så att beslagtaget material normalt skall förverkas efter viss tid, med undantag för material som kan användas som referens.
Citera
2026-08-19, 14:46
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är det beslagtagna vapen som avses?

Att provskjuta sådana som beslagtagits före 28/2 1986 har knappast ansetts meningsfullt.

Vapen av rätt typ som beslagtagits i olika ärenden efter februari 1986 har givetvis provskjutits.

Om man före 1986 skjutit med vapen för att utröna grad av likhet med kulor som använts vid ett brott, så jämförs inte spår med bilder. Utan det sker genom jämförande mikroskopi.

För övrigt är det så att beslagtaget material normalt skall förverkas efter viss tid, med undantag för material som kan användas som referens.

Att man tvingar alla medborgare inom ett område, att komma in med sina vapen av aktuell typ, för provskjutning gjorde man. Att de vill ha provskjutna kulor från den typen av vapen är logiskt och rimligt, där har jag inga invändningar. Det jag däremot har invändningar om, är att man satte begränsningar. Och det gjorde man trots att man inte hade spärrat av stan. Det finns inget som säger att mördaren inte kan ha varit på tjänsteresa till Stockholm och hade vapnet med, för att sedan ge sig av hem till Skåne eller Lappland.

Vi vet som bekant att vapnet inte har dykt upp. Och alla provskjutningar har lett till att man kunnat avskriva dem som mordvapnet. Men att man då på förhand har stängt dörren för att provskjuta vapen av aktuell typ, som fanns i polisens förvaring är ju urbota dumt. Det pratas om Palmehat hit och dit. Poliskåren var inte förskonad från det. Någon polis KAN ha gått in, tagit ut ett vapen, skjutit Palme och sen stoppat tillbaka det.

Jag säger inte att det har gått till på det sättet, jag säger att det KAN ha gått till på det sättet. I och med att man inte har jämfört dem med Palmekulorna så är det ju omöjligt att bevisa/motbevisa. Men det hade ju varit ett väldigt smart sätt utav mördaren i så fall, för han behövde inte oroa sig särskilt länge, då arbetsgivaren skulle förstöra vapnet inom kort.

Jag vet att man jämför med mikroskop. Men jag trodde att man brukade fota typ 3-4 bilder och ha dem arkiverade. Men så kanske det inte gick till...
Citera
2026-08-19, 16:20
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Vi vet som bekant att vapnet inte har dykt upp. Och alla provskjutningar har lett till att man kunnat avskriva dem som mordvapnet. Men att man då på förhand har stängt dörren för att provskjuta vapen av aktuell typ, som fanns i polisens förvaring är ju urbota dumt. Det pratas om Palmehat hit och dit. Poliskåren var inte förskonad från det. Någon polis KAN ha gått in, tagit ut ett vapen, skjutit Palme och sen stoppat tillbaka det.

Det finns uppgifter om att vissa spanare, på eget bevåg, beväpnade sig med grovkalibriga revolvrar då man inte litade på att den mjäkiga Walther PPK skulle göra jobbet i skarpt läge.

Specifikt .357 Magnum var särskilt populär och ansågs legendarisk i vissa kretsar, till följd av känslan och säkerligen den amerikanska historien. Vapnen kom från tillslag i undre världen eller "lånades" från militära förråd med oklart återlämningsdatum (här är StayBehind och liknande verksamheter relevanta). Chefer såg mellan fingrarna, stöttade initiativet eller var ovetandes och spanarna själva hade alla incitament att dölja sin faktiska beväpning så skarvandet kunde fortsätta. Man hade PPK:n på sig officiellt, sen hade man ett extra vapen gömt under kläderna vid yttre tjänst eller gömt i exempelvis fordon och medtogs vid vissa tillfällen.

Om en polis eller militär är GM i MOP och mordet inte var sanktionerat på absolut högsta ort så kommer man behöva skjuta med ett skräpvapen man kan slänga i efterhand utan att frågor börjar ställas. Vapenvalet har i så fall också en oavsiktlig fördel i att det är generellt och inte säger någonting om GM överhuvudtaget, alltifrån Christer Pettersson till PKK skulle kunna använda en .357 Magnum.

Ponera att man skulle göra en genomlysning av dessa eventuellt "svarta" vapeninnehav bland spanare som var i området under kvällen och plötsligt hitta ett saknat vapen? Ponera att ägaren vore 38 år, 185 centimeter lång, vältränad och kraftig över axlar och rygg, samt funnits i extremistiska sammanhang.

Plötsligt har vi en bättre version av Christer A. En person som kan se OP utanför Grand under "Dödens kvart", en person som kan området och en person som har två timmar på sig att hämta ett vapen och tänka ut vad han ska göra. Kanske var ursprungsplanen att följa efter på långt avstånd och slå till i Gamla stan, men som en skicklig spanare anpassade sig GM efter förutsättningarna, utnyttjade överraskningsmomentet och slog till med full kraft utan att tveka när läget var rätt.

Vore det inte ödets ironi om mordvapnet faktiskt var Sucksdorffsvapnet som kan ha flutit runt planlöst i området kring Träsket, men med twisten att det inte var Christer Pettersson som höll i det?
Citera
2026-08-19, 17:00
Medlem
TFX du är insatt.
Tror att L-E N och J-E P är gärningsman/medhjälpare/hjärnorna i MOP.
Citera
2026-08-19, 17:25
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
TFX du är insatt.
Tror att L-E N och J-E P är gärningsman/medhjälpare/hjärnorna i MOP.

Nej.

Jag tror att tanken är god men i slutändan fel. Tittar man på MOP som helhet är det uppenbart att det uppstår legender i slutna kretsar om hur mordet gick till och som sen sprids, Sydafrika, Stegspåret, Ulf Lingärde med flera är alla varianter. Spekulationer blir till teorier, någon vill framstå initierad och nämner en personlig "källa" för att bättra på det lite och plötsligt får det ett eget liv. Legenden om L-E-N är bättre och mer substantiell, men i grunden misstänkt likt vad sydafrikanska källor sagt om Anthony White också.

Mytbildning om illustra befäl inom militären ska heller inte underskattas, känns nog igen av alla som gjort lumpen inte minst aktuell miljö.

Samtidigt kommer också något scenario vara det rätta så man får inte avfärda allt av slentrian. Jag tror på någonting mer lokalt, exempelvis narkotikaspan eller en övervakning som slog fel. En övning är inte nödvändig.

En relevant liknelse skulle kunna vara Nordstream-attentatet. En samling patrioter på marknivå bestämmer sig spontant för att göra något hej-dundrande för fosterlandet utan att det är sanktionerat på högre nivå, där beslutet aldrig tillåtits. Problemet är att gjort är gjort, schack-pjäsen är flyttad vilket tvingar den övre delen att hoppa på tåget.

Här tror jag att Lars Borgnäs uppgift kan vara på rätt spår: "Bakgrunden var en felrekrytering i den ansvariga gruppen".
Senast redigerad av TFX17 2026-08-19 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in