2026-08-21, 13:54
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
För att slippa läsa en text med för många ord så får du en sammanfattning längst ned.

Ja, jag är för ett rättssamhälle där vi alla bedöms lika inför lagen. Eftersom du är emot detta så måste det innebära att du är för godtycklighet där även enskilda människor har rätten att straffa andra.
Ditt problem kommer inte nu utan den dagen opinionen svängt och du riskerar att hängas ut helt godtyckligt för något du gjort.
Jag förstår att du inte kan förstå hur ett rättssystem ska fungera eftersom du tittar på enbart ett brott.
Du och jag har exakt samma syn på det enda brottet du klarar att diskutera men det som skiljer oss åt är att jag klarar att se en helhet medan du bara klarar symbolpolitik.

Du är för dum för att förstå hur lagar hänger ihop.

Personangrepp betyder inte att man vinner en argumentation. Det är ett tecken på låg intelligens. Jag är för ett samhälle där folk medvetet skadat barn ska straffas och jag skulle mer än gärna vilja veta om min granne är en som kommer våldta min dotter när jag inte är hemma. Men du kan försvara pedofiler hur mycket du vill. Vi är fler som ogillar pedofiler än gillar dem.
Citera
2026-08-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Personangrepp betyder inte att man vinner en argumentation. Det är ett tecken på låg intelligens. Jag är för ett samhälle där folk medvetet skadat barn ska straffas och jag skulle mer än gärna vilja veta om min granne är en som kommer våldta min dotter när jag inte är hemma. Men du kan försvara pedofiler hur mycket du vill. Vi är fler som ogillar pedofiler än gillar dem.
Kan du citera där jag försvarar pedofiler eller ska jag behöva anmäla DINA personangrepp?
Om du inte gillar personangrepp så kan du sluta klistra etiketter på andra.
Jag vet att du har hakat upp dig på pedofiler och vi vet att det funnits några i riksdagshuset.
Men du pratar om brott och ditt trams hör hemma i brott och brottsbekämpning. Detta är politik-inrikes så fokus bör ligga på politiken.
Men visst, var rädd att din dotter ska bli våldtagen i ditt hem. Det är en rädsla jag förstår att du har. Varför du har den kan jag förstå men då är vi inne på psykologiforum.
Själv är jag mer rädd att mina älskade ska bli påkörda eller råka ut för våld i relation. Att någon ska bryta sig in i min dotters hem för att våldta henne är inget jag oroat mig för.

Nu över till min poäng jag försökt lyfta fram.
Här skriver du direkt utan omsvävningar att du ogillar pedofiler och då kan vi komma någonstans med mina argument. DU ogillar och då är det OK att förtala dem. Det är med andra ord en godtycklig lagstiftning du söker och då en lagstiftning som inte tar hänsyn till juridik eller befolkningen i stort utan bara DU.
Nästa steg blir då: Alseno är en gris. Han slår kvinnor och sprider rykten.
Än så länge är det förtal.
Men så lägger jag till att jag såg när Alseno pillade på ett barn.
Ja, det är en lögn. Allt är en lögn men i en godtycklig rättsbedömning så har jag rätt att förtala dig.
Citera
2026-08-21, 16:30
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Kan du citera där jag försvarar pedofiler eller ska jag behöva anmäla DINA personangrepp?
Om du inte gillar personangrepp så kan du sluta klistra etiketter på andra.
Jag vet att du har hakat upp dig på pedofiler och vi vet att det funnits några i riksdagshuset.
Men du pratar om brott och ditt trams hör hemma i brott och brottsbekämpning. Detta är politik-inrikes så fokus bör ligga på politiken.
Men visst, var rädd att din dotter ska bli våldtagen i ditt hem. Det är en rädsla jag förstår att du har. Varför du har den kan jag förstå men då är vi inne på psykologiforum.
Själv är jag mer rädd att mina älskade ska bli påkörda eller råka ut för våld i relation. Att någon ska bryta sig in i min dotters hem för att våldta henne är inget jag oroat mig för.

Nu över till min poäng jag försökt lyfta fram.
Här skriver du direkt utan omsvävningar att du ogillar pedofiler och då kan vi komma någonstans med mina argument. DU ogillar och då är det OK att förtala dem. Det är med andra ord en godtycklig lagstiftning du söker och då en lagstiftning som inte tar hänsyn till juridik eller befolkningen i stort utan bara DU.
Nästa steg blir då: Alseno är en gris. Han slår kvinnor och sprider rykten.
Än så länge är det förtal.
Men så lägger jag till att jag såg när Alseno pillade på ett barn.
Ja, det är en lögn. Allt är en lögn men i en godtycklig rättsbedömning så har jag rätt att förtala dig.

Det är du som började med personangrepp så anmäl dig själv istället. Tycker du också att någon som tortyrmördar ett litet barn förtjänar samma behandling som laglydiga? Om någon våldtar ett barn, en släkting till dig, kommer du acceptera att han/hon ska få en chans till? Du tycker uppenbarligen att alla, oavsett vilken grov brottslighet dom har begått, förtjänar en andra chans. Jag och många andra tycker inte så.
Citera
2026-08-21, 19:14
Medlem
Citat:
Det är du som började med personangrepp så anmäl dig själv istället. Tycker du också att någon som tortyrmördar ett litet barn förtjänar samma behandling som laglydiga? Om någon våldtar ett barn, en släkting till dig, kommer du acceptera att han/hon ska få en chans till? Du tycker uppenbarligen att alla, oavsett vilken grov brottslighet dom har begått, förtjänar en andra chans. Jag och många andra tycker inte så.
Vem har sagt något om en andra chans? Jo, just det. Det är du och Jimmie som vill. Det är du som försvarar att brottslingar ska gå fria. Jag och många andra tycker inte så.
Citera
2026-08-21, 20:41
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Vem har sagt något om en andra chans? Jo, just det. Det är du och Jimmie som vill. Det är du som försvarar att brottslingar ska gå fria. Jag och många andra tycker inte så.

Den där var nästan roligt. Det är du som vill ge brutala våldsbrottslingar en till chans. Att dom ska få en bra behandling och att deras fruktansvärda brott ska vara okända för alla. Det är därför du är så negativ angående bemötandet pedofilerna får.
Citera
2026-08-21, 22:15
Medlem
https://www.dn.se/insandare/det-ska-vara-straffbart-att-fortala-aven-pedofiler/
Citat:
INSÄNDARE. Moderaternas och Socialdemokraternas svar på SD:s förslag om att benåda dem som varnat för dömda profiler är ryggradslöst. Vi ska inte träda in på detta sluttande plan ens en millimeter, skriver Maximilian Härm.
Citera
2026-08-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.dn.se/insandare/det-ska-vara-straffbart-att-fortala-aven-pedofiler/

Lagar ska respekteras, speciellt av våra politiker. De är ju med och stiftar lagarna
Annars förtjänar de ingen respekt av folket. När de själva vill gå runt sina egna lagar
Då bor vi i djungeln och är ett politiskt u-land

Vi kan inte ha tillbaka medeltida skampålar i Sverige
I så fall vill jag se alla dömda brottslingar där, inte bara pedofiler. vi har redan Lexbase
Jag förstår att pedofiler väcker både oro och ilska.
Men man kan inte ha specialbehandling för vissa och inte alla andra brottslingar
Citera
2026-08-22, 00:39
Medlem
Citat:
Den där var nästan roligt. Det är du som vill ge brutala våldsbrottslingar en till chans. Att dom ska få en bra behandling och att deras fruktansvärda brott ska vara okända för alla. Det är därför du är så negativ angående bemötandet pedofilerna får.
Och där har du fel. Jag anser att alla brottslingar ska behandlas lika och dömas utifrån en fastställd skala. Och det oavsett om de begått sexualbrott eller förtal.
Politik handlar om precis detta.
Det du propagerar för är diktatur där känslor ska avgöra beslut.
Citera
2026-08-22, 07:48
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Och där har du fel. Jag anser att alla brottslingar ska behandlas lika och dömas utifrån en fastställd skala. Och det oavsett om de begått sexualbrott eller förtal.
Politik handlar om precis detta.
Det du propagerar för är diktatur där känslor ska avgöra beslut.

Jag anser att människor är inte lika värda beroende på vilka brott man begått. En ekonomisk brottsling vs en pedofil som våldtar och mördar barn ska behandlas helt olika. Det är så enkelt och bekvämt att vara en paragrafryttare när inget negativt har drabbat en själv, men om någon nära släkting skulle bli toryrmördad så kan jag lova dig att du inte skulle acceptera ett 5årigt fängelsestraff och sedan bemöta den personen med öppna armar efter avtjänat straff.
Citera
2026-08-22, 12:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Fast nu är pedofiler medvetet ute att skada, döda, våldta och tortera barn. Det andra du nämner är människor med dåligt omdöme. Extremt stor skillnad enligt mig.
Pedofili handlar väl huvudsakligen, och lite förenklat, om att vilja knulla barn? Och utövande pedofiler verkar generellt sett ha ett mycket sämre omdöme än fortkörare.
Citera
2026-08-22, 12:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Du verkar tycka att de ska få gå fria och därmed få en andra chans, eftersom du ser ett behov av att varna för dem.
Citera
2026-08-22, 13:04
Medlem
Som jag misstänkte vill Henrik Vinge även göra det lagligt att varna för våldtäktsmän som inte har blivit dömda eller ens åtalade i mindre chattgrupper. Det framgår av inslaget på Riks. Det räcker alltså inte med pedofiler, man vill montera ner stora delar av den nuvarande förtalslagstiftningen. Och enligt Vinge tycker alla som honom, men det är jag inte helt säker på.

Om man ska ta det på allvar så kan det leda till en katastrof om det omsätts i praktiken. Och den som blir utpekad är rättslös. Ingen kommer att ta en polisanmälan på allvar. Hon hade ju stöd i lagen och bevisbördan läggs på den som har blivit utpekad att bevisa sin oskuld. Sverigedemokrater är känslostyrda och inte mogna att ägna sig åt juridik.

Att en ung kvinna varnar sina väninnor via telefon eller samtal är helt okej. Men med den spridning som internet har får vi ett hotfullt samhälle där någon som kanske har gett en kvinna nobben eller betett sig i allmänhet illa mot henne blir en förövare. Män kan naturligtvis bete sig riktigt illa mot det motsatta könet utan att det är något brott. Precis som kvinnor kan göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in