2026-08-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför försvann GM:s mamma ur bilden?

Det finns olika uppgifter om henne. Vad vet vi egentligen. Ena säger hon va pundare och hemlös den andra att hon levde i skyddat boende (mest troligt)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
"Gigantiskt svärd"?
Överdriver du?

Hur långt, brett och tungt var det "gigantiska" svärdet? Hur stor var den unge mannen som hejvilt svingade ett "gigantiskt svärd"?

Ett svärd är "gigantiskt" i min värld, ligger så klart i betraktarens öga. Av bilden att döma, var det ingen liten nätt sabel utan ett större svärd, av det snitt som AL använde sig av i Trollhättan 2015.

Resterande uppgifter du söker är mig veterligen inte känt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
"Gigantiskt svärd"?
Överdriver du?

Hur långt, brett och tungt var det "gigantiska" svärdet? Hur stor var den unge mannen som hejvilt svingade ett "gigantiskt svärd"?

De bilder GM själv lagt upp föreställer snarare ett medeltida broadsword än exempelvis en machete.
Citera
2026-08-22, 11:34
Medlem
Jävla daltande i media om allt prat och fokus på psykisk ohälsa, han mådde dåligt osv. Att det alltid ska vara så jävla synd om förövaren.
Citera
2026-08-22, 11:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKanyl
De bilder GM själv lagt upp föreställer snarare ett medeltida broadsword än exempelvis en machete.
Kommer inte ihåg bilden men var väl 3 blankvapen han hade med sig?
Citera
2026-08-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaedet
Är det inte märkligt att flera ”fankonton” på tiktok visste tidigt att _bara_ en va död?

Riktigt märkligt och ännu märkligare att man tar bilder därinne att det på socialamedier fanns fler svar än de som sen framkom i pressträff. Läste långt innan de gick ut med att nån va död att de faktiskt va så
Citera
2026-08-22, 11:37
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigminkamrat
Skärmdumpar från den misstänkta gärningspersonens TikTok-konto, för er som missat detta. Se länk nedan.

https://postimg.cc/gallery/0DpQVHR

Vilka är de på bilderna?
Ska han vart klädd som han i Trollhättan ?
profilbilden ser ut som den där Darth Vader stilen upp mot en trappa till himlen
Förresten ser han väldigt nördtöntig i de där 50 talsglasögonen
Citera
2026-08-22, 11:38
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/18-aring-fran-vasternorrland-misstankt-for-skolattacken-i-fagersta
Citat:
Den 18-åring som misstänks för våldsdådet på en gymnasieskola i Fagersta kommer från en kommun i Västernorrland. Han placerades i ett familjehem efter att socialtjänsten i hemkommunen konstaterat allvarliga brister i hemmiljön
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Den här killen hade inga vettiga föräldrar.
Kanske staten borde införa "god man" för liknande unga vuxna?

"God man" är väl främst till för att sköta folks ekonomi? Men jag kan ha fel. Men unga personer med hans historik borde ju självfallet ha någon form av kontaktperson eller rent av variant av boendestödjare, som håller koll på deras vardag och mående, som i sin tur har kontakt med socialtjänst, psykiatri och föräldrar.

Ja av vad som framkommit nu senaste timmen verkar hans biologiska föräldrar ha brustit. Fosterföräldrarna verkar väl ha fått honom på någorlunda rätt köl? Dock berättar hu misshandelsdomen någonting annat. Men visst kan man förstå att det finns/fanns inneboende ilska och hat i GM med tanke på uppväxt och placering i fosterhem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKanyl

Vi får tacka gudarna att killen var efterbliven och hade sett för mycket på Star Wars och Arn. Hade han valt ett effektivare mordvapen och undvikit att klä ut sig till nån slags seriefigur så hade förmodligen betydligt fler dött.
Citera
Medlem
Om man köper svärd och hjälm och annat är man mycket medveten om vad man håller på med. Bokstavskombinationer eller inte. Taskig uppväxt eller inte.

Det fanns elever när jag gick i skolan som jag inte hade fällt en tår över om de fick ett svärd i sig. Tyvärr är gärningsmännen aldrig modiga nog att döda de som förtjänar det. I det här fallet en snäll och tystlåten 17-årig flicka.

Det finns inga lärdomar man kan dra av den här händelsen som man inte redan visste. Bara misär och tragedi.
Citera
2026-08-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seahawk09
De e väll fakta du kan jue va både våldsutsatt prostituread och ha skyddad identitet....

Men som jag skrev innan vist skev uppväxt med trash men man kan jue undra om fosterhemet var bättre, borde jue finnas varningssignaler, någorlunda bra uppväxt etc men klart fosterhems pappan ska ju vara typ same same but different har jag hört

Nästan alltid väljer socialtjänsten att stå bredvid förövare och mot offer. I detta fall moder och barn, barn som gått från att vara offer till förövare.

Det är socialtjänstens fel från A till Ö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in