2026-08-22, 09:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
"STURP menar att det antagligen …" är det allt du kan komma med som motbevis?
Ja alltså jag länkar till officiella forskningsslutsatser, jag har namn, kredentialer, allting. Du har "obenämnda forskare har kritiserat". Game over.
Citera
2026-08-22, 09:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du nämna några vid namn, och deras professurer och inom vilket ämne. Tack :-)

Eller gäller fortfarande,
https://www.shroud.com/78team.htm
Citera
2026-08-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja alltså jag länkar till officiella forskningsslutsatser, jag har namn, kredentialer, allting. Du har "obenämnda forskare har kritiserat". Game over.
Vad innebär "officiella forskningsslutsatser"? Är det att studierna har publicerats i ansedda peer-reviewade magasin? I så fall kan man hitta dem på Pubmed, har du direktlänkar till studierna? Eller anser du att en studie är bra för att den står i "Budbäraren"?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-22 kl. 10:01.
Citera
2026-08-22, 10:00
Medlem
Citat:
https://www.shroud.com/78team.htm
Du babblar på om samma gegga hela tiden, utan att svara på mina frågor.

Om du inte kan svara, sluta då att påstå saker. Vilken som helst vettig människa förstår det.

Inget blir mer sant för att du rabblar om samma sak hela tiden.
Citera
2026-08-22, 10:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jovisst, jag har sett dina länkar och jag har redan påpekat deras stora brister.
Du är helt enkelt bara inte intresserad.
Citera
2026-08-22, 10:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jovisst, jag har sett dina länkar och jag har redan påpekat deras stora brister.
Du är helt enkelt bara inte intresserad.
Men bara för att du skriver "forskare har kritiserat" så invaliderar det inte peer-reviewad forskning. Det kan ju vem som helst skriva, du kan ju inte ens bevisa att dessa forskare finns egentligen. Även om de nu skulle finnas så innebär kritik inte att det som kritiserats är ogiltigt.
Citera
2026-08-22, 10:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kriminaltekniska invändningar har också påpekat att "blodet" saknar DNA och det serummönster som förväntas. Alltså den typiska separationen av blodserum kring sårkanterna som sker vid riktiga koagulerade sår på en kropp
T.ex. detta. Jag har ju hört att detta är ett starkt bevis för autenticitet? Just serummönstrena, att de inte går att fejka och att svepningen har dom?

Jag kallar bullshit. Källa tack!
Citera
2026-08-22, 10:19
Medlem
Citat:
Men bara för att du skriver "forskare har kritiserat" så invaliderar det inte peer-reviewad forskning. Det kan ju vem som helst skriva, du kan ju inte ens bevisa att dessa forskare finns egentligen. Även om de nu skulle finnas så innebär kritik inte att det som kritiserats är ogiltigt.
Möjligt jag har missat, men har du någon peer-reviewad forskning som ger evidens för att Gud finns, eller för att svepningen var Jesus?
Citera
2026-08-22, 10:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Möjligt jag har missat, men har du någon peer-reviewad forskning som ger evidens för att Gud finns, eller för att svepningen var Jesus?
Ja, men jag orkar inte ta det med dig. Du kommer bara ta någon struntdetalj eller något trams ändå som jag måste svara på enligt dig. Svarar jag på det hittar du bara på något annat.

Nej, jag vet inte varför dom valde det typsnittet! Jag vet inte vad utgivarens förra chef hette! Jag vet inte vilket betyg alla deltagare fick i matte för 37 år sen! Sluta nu!
Citera
2026-08-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ja, men jag orkar inte ta det med dig. Du kommer bara ta någon struntdetalj eller något trams ändå som jag måste svara på enligt dig. Svarar jag på det hittar du bara på något annat.
Jo, men det är ju det som är vitsen, att försöka hitta fel, att falsifiera. Så fungerar det med forskning. Om du inte grejar det så förstår jag att det blir jobbigt för dig.
Citera
2026-08-22, 10:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
T.ex. detta. Jag har ju hört att detta är ett starkt bevis för autenticitet? Just serummönstrena, att de inte går att fejka och att svepningen har dom?

Jag kallar bullshit. Källa tack!

Jag har redan sagt att det inte alls är bevisat att det faktiskt finns serum på svepningen.

Rättsmediciningenjören Matteo Borrini och kemisten Luigi Garlaschelli publicerade en omfattande rättsmedicinsk studie i Journal of Forensic Sciences. Genom att använda riktigt blod och blodsubstitut på en levande försöksperson analyserade de hur blodströmmar faktiskt rinner från sår på handleder och bål.

De konstaterade att blodstänksmönstren på svepningen är helt orealistiska. Mönstren från de olika "såren" förutsätter att kroppen samtidigt befann sig i helt motstridiga ställningar (exempelvis stående och hängande i olika vinklar). Förfarna rättsmedicinare klassade därmed mönstren som konstgjorda.

Dessutom skulle en redan död kropp inte avge serum, utan det borde redan ha torkat vid den tidpunkt då kroppen lades i svepningen. Alltså helt bortsett från att den obligatoriska tvättningen av kroppen också borde ha avlägsnat alla spår av ej redan torkat serum och blod.

Hela scenariot med en massa blodspår är alltså en rekreation och inte något som faktiskt skett med en verklig kropp. Jag har ju redan påpekat att underarmarna och fingrarna är för långa för att det ska ha varit en verklig kropp. Det går inte att nå vänster ytterlår med fingrarna samtidigt som armbågen ligger mot underlaget vid sidan av kroppen, så bilden är uppenbart fejkad. Något som du kan kolla själv genom att låta någon ligga ner på golvet med höger armbåge längs sidan och se hur långt ut mot lårets utsida som fingrarna kan nå medan de sträcks över könet.

Men du envisas ändå med att det måste vara en verklig kropp. Det är att verkligen vara blint troende.
Citera
2026-08-22, 10:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, men det är ju det som är vitsen, att försöka hitta fel, att falsifiera. Så fungerar det med forskning. Om du inte grejar det så förstår jag att det blir jobbigt för dig.
Nej, detta är verkligen inte hur forskning fungera. Det du gör kallas moving the goalposts:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moving_the_goalposts
"Moving the goalposts is an informal fallacy in which evidence presented in response to a specific claim is dismissed and some other (often greater) evidence is demanded. That is, after an attempt has been made to score a goal, the goalposts are moved to exclude the attempt."
Så fort jag svarar på en fråga så hittar du på en ny. Det kräver mer energi att svara på en fråga än att hitta på en fråga, så du kan bara hålla på föralltid tills jag inte orkar längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in