2026-08-22, 09:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouhgaylord
Socialtjänsten ljuger alltid i domstolen efter de tagit barn. Det är deras modus operandi att påstå att barnet mår bättre efter det placerats. Utan bevis, utan källa bara påståenden

ja men det är oftast mer sofistikerat än så. De ljuger inte alltid, men de vinklar beslutsunderlaget kraftigt och väljer aktivt bort information som talar emot en placering.

Precis så även i detta fall.

Källa: Visselblåsaren och den externa utredningen från Ensolution.
Citera
2026-08-22, 09:34
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här handlar om hårda, biologiska fakta. Att ryckas upp från sin familj och isoleras på uppenbart felaktiga grunder utsätter ett barn för toxisk stress. Det aktiverar kroppens ständiga stresspåslag, vilket i sin tur förändrar hjärnans struktur rent fysiologiskt.

Långvarig traumatisk separering och otrygghet skadar hippocampus området i hjärnan som styr minne och inlärning och överaktiverar amygdala, vilket försätter barnet i ett kroniskt alarmtillstånd. Det är dokumenterade, mätbara biologiska skador på utvecklingen som kan följa en människa resten av livet i form av ångest, depression och kronisk stressreaktivitet. Socialtjänstens "tryggande åtgärd" blir i praktiken ett biologiskt övergrepp.

Att Elsa till slut är hemma beror enbart på att hennes familj råkade ha ett helt osannolikt starkt nätverk, juridisk expertis och granskande media bakom sig.

Hade det i stället varit en resurssvag familj utan juridiska kunskaper, utan pengar och utan kontakter till granskande journalister hade myndigheten krossat dem i tysthet.

Då hade primärkällorna legat kvar bakom sekretessmuren, förvaltningsrätten hade stämplat soc papper och Elsa hade varit förlorad för alltid. Rättssäkerheten i Sverige har i praktiken blivit en ren klassfråga.

Återigen inget svar på grundfrågan.
Citera
2026-08-22, 09:35
Medlem
Citat:
ja men det är oftast mer sofistikerat än så. De ljuger inte alltid, men de vinklar beslutsunderlaget kraftigt och väljer aktivt bort information som talar emot en placering.

Precis så även i detta fall.

Källa: Visselblåsaren och den externa utredningen från Ensolution.

Du har helt rätt
Citera
2026-08-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Återigen inget svar på grundfrågan.

Han har svarat extremt grundligt
Citera
2026-08-22, 09:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Kolla historiken:

Allr är dimridåer för att skydda soc och vården.

Det.är mamman som ska granskas för att hon har mage att kritisera soc och vården.
Citera
2026-08-22, 09:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det du påstår har jag aldrig sett
Det är väldigt mycket av sånt från den användaren.
Citera
2026-08-22, 10:01
Medlem
Citat:
Kolla historiken:

Allr är dimridåer för att skydda soc och vården.

Det.är mamman som ska granskas för att hon har mage att kritisera soc och vården.

Den kallar sig själv läkare. Tänker den är inblandad
Citera
2026-08-22, 10:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Istället för att försöka förminska någon så får du gärna förklara exakt vad i primärkällorna som bevisade att oron var ogrundad.

Vi har etablerat här att det finns mycket oklarheter. Ord står mot ord mellan vården och vårdnadshavare samtidigt som det fastslås att det finns en diskrepans mellan förväntat näringsintag och tillväxt.

Du anklagar mig för att sprids rökridåer men går själv ut med en fastslagen bild om vad som måste ha hänt. Det finns en enda sanning och den är din!

Jag försöker inte skydda något system. Jag försöker att få en nyanserad bild av det.

Precis som Totius säger så skjuter du din egen sak i sank med ditt beteende här. Ingen kommer att ta din kritik på allvar om du är fastlåst i ditt tänkande såsom du är.

Nu lägger vi ner pajkastningen och tacksam om du kan presentera ett svar på min fråga. Tack.
Det var polisens egna utredning som kom fram till att anklagelserna saknade grund.
Citera
2026-08-22, 10:25
Medlem
Citat:

Nej. Han har inte förklarat vilken detalj i "primärkällorna" som skulle ha förändrat situationen.
Citera
2026-08-22, 10:26
Medlem
Citat:
Nej. Han har inte förklarat vilken detalj i "primärkällorna" som skulle ha förändrat situationen.

Primärkällorna är ju det soc förvränger det förklarar han ju tydligt.

Enligt kurt sune är det bara de orörda originaldokumenten som är primärkällor, exempelvis medicinska fakta och provsvar, direkta citat ur journaler, ursprungliga orosanmälan, eterna utredningar och Lex Sarah-anmälningar.
Senast redigerad av Nariiouhgaylord 2026-08-22 kl. 10:34.
Citera
2026-08-22, 10:28
Medlem
Citat:
Den kallar sig själv läkare. Tänker den är inblandad

Jag är självklart inte inblandad. Det vore extremt oetiskt att uttala sig då.

Däremot så är det provocerande när det sprids rena osanningar på forumet och alla försök till diskussion havererar pga dessa inlägg.

Jag har ingen specifik agena utöver detta. Jag tycker bara mycket fortsatt är oklart till skillnad från vissa andra.
Citera
2026-08-22, 10:35
Medlem
Citat:
Jag är självklart inte inblandad. Det vore extremt oetiskt att uttala sig då.

Däremot så är det provocerande när det sprids rena osanningar på forumet och alla försök till diskussion havererar pga dessa inlägg.

Jag har ingen specifik agena utöver detta. Jag tycker bara mycket fortsatt är oklart till skillnad från vissa andra.

Då undrar man om du själv varit inblandad i ett liknande fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in