Citat:
Ursprungligen postat av
SYSTEMexe
Jag har inte påstått något, jag har endast ställt frågor och har försökt slutleda dina resonemang. Jag har aldrig påstått att det finns någon idévärld eller att ditt eller datt existerar objektivt.
Jag blir oförstående när du i ena inlägget påstår att det inte finns någonting osynligt när du hädanefter inte kan skicka en bild på något som vi diskuterar.
Vidare blir jag även oförstående när du nu senast sa att triangularitet finns, men i nästa inlägg säger du att det inte existerar, utan bara är ett namn. Så enligt vad du sagt så både finns och existerar inte triangularitet.
Du blandar bara ihop ontologiska kategorier (vad någonting är). Du hävdade ursprungligen att det finns saker som är osynliga
och utom denna värld.
Att säga att någonting "finns" kan betyda två helt olika saker:
1) Fysisk existens. Saker som har massa, position och kan fotograferas (t.ex. en specifik triangel ritad på ett papper, eller en bil).
2) Relationell/konceptuell existens. Alltså beskrivningar av hur fysiska saker är arrangerade (t.ex. "triangularitet" eller "hastighet").
Att man inte kan skicka en bild på "triangularitet" beror på exakt samma orsak som att man inte kan skicka en bild på "hastighet": man kan fotografera en bil som kör i 100 km/h, men man kan inte fotografera själva hastigheten som ett fristående, osynligt objekt vid sidan av bilen. Hastighet utan något objekt i rörelse är omöjligt eftersom hastighet mäts baserat på mängden förflyttning av ett objekt under en viss tid, så hastighet kan inte existera utan något objekt i rörelse.
Betyder det att "hastighet" är något mystiskt, osynligt väsen som kräver en egen metafysisk värld? Nej, det betyder bara att "hastighet" är en egenskap som vi människor har tillskrivit ett föremål i rörelse, inte en självständig entitet.
På samma sätt kan jag skicka en bild på en fysisk triangel. "Triangularitet" är den egenskap och relation som vi människor har hittat på råder mellan dess tre hörn. Detta existerar som ett begrepp för en form hos objektet, så det "finns" eftersom vi har ett namn för det, men det existerar inte som en självständig sak som kan stå för sig själv utan fysisk koppling till tre punkter och tre sidor.
Och gällande att du "bara ställer frågor": När du frågar hur materiella orsaker leder till "triangularitetens osynlighet", smyger du in premissen att triangularitet i sig är ett osynligt objekt. Om det nu inte var det du menade så har vi ju inga problem – då är det bara ett begrepp för en fysisk form, exakt så som jag skrivit, och då kan man ju undra vad du över huvud taget försöker argumentera om.
Så, att återknyta till att du sagt att det finns saker som är osynliga och utom denna värld, så anser jag att det du kallar för "osynligt" och "utom denna värld" varken egentligen är osynligt (eftersom det går att se) utom denna värld (eftersom det beskriver vad som finns inom världen).
Du försöker helt enkelt blanda ihop olika saker och hävda att om något är abstrakt så är det osynligt och därför av en annan värld, vilket är helt fel sätt att tänka. Abstrakta termer som skönhet, hastighet och triangularitet blir inte övernaturliga bara för att de är konceptuella.