Citat:
Halmgubbe.
Nja, jag tycker inte att det är helt naturligt att en entitet med ~130 i IQ begår brottet dataintrång "som sista utväg" för att svara på ett test. Varför tycker du att detta är helt OK? En rimligare slutsats hade varit att inte fuska och speciellt inte att fuska genom kriminalitet.
Det är ju precis det här som är problemet just nu. Att du och flera andra inte bryr sig om att AI:n blir kriminell. I stället vill du kriminalisera de som blir attackerade?
Varför vill du inte hellre ha en AI som följer lagar och regler? Det måste vi ha ganska snart när AI:n blir betydligt smartare på allt.
Det är ju precis det här som är problemet just nu. Att du och flera andra inte bryr sig om att AI:n blir kriminell. I stället vill du kriminalisera de som blir attackerade?
Varför vill du inte hellre ha en AI som följer lagar och regler? Det måste vi ha ganska snart när AI:n blir betydligt smartare på allt.
Jag sa uttryckligen att jag inte försvarar modellernas agerande. Vi måste försöka förstå varför de beter sig som de gör för att ha en chans att åtgärda det.
Då blir potentialen densamma för försvararen. Det går ju även att köra red-team på sitt system innan leverans av nya ändringar för att minimera risken för säkerhetshål.
Citat:
Den största orsaken till att vi inte har sett ett fullskaligt kärnvapenkrig är "mutual assured destruction". Hur kan man veta att ett datacenter används för att utveckla AGI och inte för helt legitima anledningar?
Jo, det kan jag. Vi har via FN rätt bra kontroll på vem som har kärnvapen och biologiska vapen. Det fungerar inte perfekt men det har fungerat tillräckligt bra för att undvika kärnvapenkrig. Det är rimligt att tro att man kan nå en liknande nivå på att kontrollera vem som har AGI. I värsta fall får vi börja bomba datacenter som inte vill samarbeta. Det är inte roligt men mycket bätte än att en ASI utrotar allt biologiskt liv.