Citat:
Ursprungligen postat av
erkki17
Det har jag också förklarat tidigare. Även om man kanske inte kan täppa till exakt varenda säkerhetshål kan man ändå minimera hur mycket access och kontroll en angripare kan få genom bl.a. air-gapping, nätverkssegregering, krav på fysiskt godkännande av kritiska åtgärder, etc.
Det är såklart en risk, men även den kan mitigeras med de åtgärder jag har argumenterat för.
Halmgubbe
Det du tar upp är redan kända saker. Trots det uppstår det buggar och andra brister som skapar säkerhetshål. Det är positivt att vija höja nivån. Men det är inte rimligt att lagstifta så att det blir förbjudet att göra fel. Det är inte politiskt gångbart. Ingen politiker kommer driva ett sådant förslag. Du gör nog bäst i att släppa din autistiska tanke att det inte får förekomma några fel någonstans. Det kommer inte att bli så.
Vi kan däremot undvika att bli hackade av Kriminella Neurala Nätverk om vi helt enkelt förbjuder kriminell AI. Förslagsvis får någon myndighet, eventuellt en ny myndighet, i uppdrag att säkerhetstesta och bannlysa kriminell AI.
I stället för att skylla på väldtäktsoffret agerar vi mot de kriminella nätverken/sällskapen.
De har ju redan börjat med ungefär det i USA. Vi har dock ingen insyn i det arbetet och vad jag vet inget motsvarande i Sverige. Men det borde vi ha. Vi kan nog inte stoppa någonting på global skala men vi kan föregå med gott exempel och visa hur man borde göra.
Det blir lite som med svensk klimatpolitik. Den har egentligen ingen praktisk betydelse jämte Kina och Indien men om vi kan visa hur man kan minska utsläppen då kan vi förhoppningsvis påverka andra länder i rätt riktning.