2026-08-22, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
det var precis det jag gjorde! Skickade ju svaret till dej! Att du bryr dej om olika vätskor har ju stor betydelse för landet....

Sociologi är inte Kemi, ditt flane.
Citera
2026-08-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UschKlisterssonIII
Sociologi är inte Kemi, ditt flane.
Men det var ju precis det du hänvisade till! Googla gärna...
Citera
2026-08-22, 00:23
Avslutad
Citat:
Men det var ju precis det du hänvisade till! Googla gärna...

Det var du som hänvisade till den kemiska definitionen.
Citera
2026-08-22, 00:34
Medlem
Citat:
Det var du som hänvisade till den kemiska definitionen.
Men det var du som skrev "Atomisering", verkar vara ett ord du inte vet vad det betyder pucko!
Citera
2026-08-22, 00:37
Avslutad
Citat:
Men det var du som skrev "Atomisering", verkar vara ett ord du inte vet vad det betyder pucko!

Men jag vet vad det betyder. Det är ett ord med många betydelser och definitioner. Jag syftade på den sociologiska definitionen. Du bajspostar om den kemiska. Du visste uppenbarligen inte att ordet har en sociologisk innebörd också. Det är du som uppenbarligen inte har koll och inte vad ord med olika betydelser i olika sammanhang betyder. Trots att det du copy pasteade flikar in att ordet har en sociologisk innebörd också.

Clown.
Citera
2026-08-22, 00:57
Medlem
Citat:
Men jag vet vad det betyder. Det är ett ord med många betydelser och definitioner. Jag syftade på den sociologiska definitionen. Du bajspostar om den kemiska. Du visste uppenbarligen inte att ordet har en sociologisk innebörd också. Det är du som uppenbarligen inte har koll och inte vad ord med olika betydelser i olika sammanhang betyder. Trots att det du copy pasteade flikar in att ordet har en sociologisk innebörd också.

Clown.
Frågade AI och fick detta svar:
vad betyder "Atomisering"
Kort svar: Atomisering betyder att något delas upp i mycket små delar – ofta till droppar, partiklar eller enskilda atomer.

🧪 Vad ordet betyder i praktiken
Inom kemi/fysik: Att omvandla ett ämne till fria, gasformiga atomer eller mycket små partiklar.
Exempel: När en vätska finfördelas till en dimma eller spray.

Inom industri/metallurgi: Att bryta ned smält metall till små droppar som stelnar till metallpulver.
Detta görs med gas, vatten, ultraljud eller tryckluft.

Allmän betydelse: Att finfördela eller pulverisera något till mycket små delar

Så du kanske kan beskriva mer vad du menar....
Citera
2026-08-22, 01:01
Avslutad
Citat:
Frågade AI och fick detta svar:
vad betyder "Atomisering"
Kort svar: Atomisering betyder att något delas upp i mycket små delar – ofta till droppar, partiklar eller enskilda atomer.

🧪 Vad ordet betyder i praktiken
Inom kemi/fysik: Att omvandla ett ämne till fria, gasformiga atomer eller mycket små partiklar.
Exempel: När en vätska finfördelas till en dimma eller spray.

Inom industri/metallurgi: Att bryta ned smält metall till små droppar som stelnar till metallpulver.
Detta görs med gas, vatten, ultraljud eller tryckluft.

Allmän betydelse: Att finfördela eller pulverisera något till mycket små delar

Så du kanske kan beskriva mer vad du menar....

Och du skiter så klart i att ta med den sociologiska innebörden.

Citat:
I sociologin innebär social atomisering att ett samhälle bryts ner till isolerade, självständiga "atomer" (individer) där gemenskap, familjeband och mellanliggande grupper tynar bort. Människor lever nära varandra men känner ensamhet, alienation och brist på fasta sociala normer.

Orsaker till atomisering

Individualism och liberalism: Starkt fokus på egen vinning, frihet och oberoende framför gemensamt ansvar.

Urbanisering och modernisering: Stora städer och rörlighet bryter upp äldre, fasta grannskaps- och familjestrukturer.

Digitalisering: Sociala medier och teknik skapar ytliga kontakter och ersätter fysiska möten med isolerat skärmanvändande.

Konsekvenser för samhället

Ökad ensamhet: Människor tappar djupt känslomässigt stöd och drabbas av isolering.

Anomi: Normlöshet uppstår när gemensamma värderingar och traditioner tappar kraft.

Politisk sårbarhet: Lösa kollektiv utan fasta nätverk kan bli svårare att organisera, men gör samtidigt massorna lätta att manipulera eller kontrollera uppifrån.

Vill du veta mer om hur teknologin driver på detta, eller vill du diskutera skillnaden mellan atomisering och holism i sociologisk teori?

Jag kan också vara en lat jävel och fråga AI. Inte för att jag vill egentligen. Få mig aldrig att citera AI någonsin igen tack.
Senast redigerad av UschKlisterssonIII 2026-08-22 kl. 01:13.
Citera
2026-08-22, 01:19
Medlem
Citat:
Och du skiter så klart i att ta med den sociologiska innebörden.

Jag kan också vara en lat jävel och fråga AI. Inte för att jag vill egentligen. Få mig aldrig att citera AI någonsin igen tack.
Och på vilket sätt menar du att Tidö skulle gjort det? Och vad vill du att man ska göra?
Citera
2026-08-22, 01:23
Avslutad
Citat:
Och på vilket sätt menar du att Tidö skulle gjort det? Och vad vill du att man ska göra?

Har det blivit mindre socialt atomiserat under Tidö menar du? Nu när Palantir snart vet när du gick och sket senast? Nu när barnfödadandet är nere på bottenlåga 1,43? Det är vad som skett under Tidö. En fortsatt atomiserad nattväktarstat som bara kokat böckerna angående invandringen. Det är vad som skett under Tidö.
Citera
2026-08-22, 01:44
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Inte av de anledningar vänsterns känslosås vill göra gällande. Utan för att korkade, korrupta moderatjävlar som bara bryr sig om att sänka skatter egentligen bara ger bränsle och ammo åt vänsterns känslosås. Och nu med Tidö så kan vänstern köra känslosås om både ekonomin och att det har blivit för "inhuman" invandringspolitik (i själva verket har Tidö bara kokat böckerna och försökt projicera handlingskraft som fått vänstern att gå i taket och mena att det gått för långt nu med tonårsutvisningar och dylika snyfthistorier och känslosås media harvat men det är en annan femma). Så nu i September blir det en rejäl bajsmacka och demoralisering för högern. Och det är högerns egna fel. Vänstern drar bara fördel utav högerns kontraproduktivitet, korruption och inkompetens.

Högern har för liten väljarbas. Det är för få som lider av de höga marginalskatterna.
Vänstern har en stor väljarbas. Det är väldigt många som vill ha bidrag och/eller fria samhällstjänster.
Citera
2026-08-22, 01:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Högern har för liten väljarbas. Det är för få som lider av de höga marginalskatterna.
Vänstern har en stor väljarbas. Det är väldigt många som vill ha bidrag och/eller fria samhällstjänster.

Hej, Timbro.

De som "lider" av marginalskatterna har ändå en massa kryphål och skatteparadis att manövrera med.
Citera
2026-08-22, 01:56
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Hej, Timbro.

De som "lider" av marginalskatterna har ändå en massa kryphål och skatteparadis att manövrera med.

Hej Tiden.

De som lever på bidrag och/eller skattefinansierade tjänster är fenomenala på att missbruka systemet. Bidragsfusket beräknas årligen till ca 15-20 miljarder kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in