Citat:
Ursprungligen postat av
SvetsLeffe
En polare ringde upp under lunchen och jag drog hela soppan för honom för att få lite input från någon i verkliga livet. Han tyckte att vi krånglar till det alldeles för mycket med fasta schabloner och överföringar, vilket bara låser fast henne i försvarsställning och skapar taggarna utåt.
Han kom med en idé som kanske är lite okonventionell, men betydligt mer praktisk: att vi skippar alla pengaöverföringar helt och istället kör totalt delat veckoansvar på maten.
Tanken är att sambon står för 100 % av all mathandling, planering och matlagning för oss alla tre de veckor grabben bor här. De barnfria veckorna kliver jag in och står för all handling och mat till oss två.
Enligt min polare slår det här bort nästan all friktion direkt. Inga pengar behöver flyttas mellan konton, ingen kan gnälla om att jag ”tar hyra av ett barn”, och hon får svart på vitt se vad ett växande barn faktiskt kostar när hon själv drar kortet i kassan. Samtidigt slipper jag bry mig det minsta om vad som finns i kylen eller vem som nallar mellanmål under hans veckor – det blir helt hennes budget och ansvar.
Först kändes det lite väl uppdelat för ett samboliv, men ju mer jag funderar på det desto smidigare låter det om man vill slippa miniräknaren och ändå hålla det rättvist.
Vad tror ni om ett sånt upplägg i verkligheten – är ett roterande veckoansvar en vettig kompromiss, eller bäddar det bara för nytt tjafs om vem som köpt vad?
En fundering grabben var 12 år? har han levt på luft i hela livet tror du? eller har hon nyss kommit ur ett långt förhållande, där han stod för allt.
Klart hon vet att det kostar annars.
För ert eget bästa, gör slut och skaffa dig en hushållerska som du betalar för i stället.
För ett förhållande verkar du inte vara mogen för.