2026-08-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Man blir bedrövad varje gång man följer svensk rättsskipning. Brottsplatsundersökningen, den efterföljande utredningen, analyserna, FUPen och förhandlingen i detta ärende är på sub-korpnivå. Jag hopppas JJ blir friad då man av princip inte skall kunna bli fälld av ett så uselt rättsväsende. Att tokan Barbro Öberg med flera tydligen satt och skrattade i rättssalen idag gör att dom heller inte förtjänar något annat utslag.
Vad har du för källor på att de ”tydligen satt och skrattade i rättssalen idag”!?!

En extrem anklagande som kräver klara bevis och källor.

Rapporteringen jag läste under förmiddagen sa inget sådant och inget jag har sett senare idag har gett mig den uppfattningen.
Citera
2026-08-21, 21:20
Medlem
Intressant. Han säger sig inte vilja bli "inblandad" i ett mord. Så istället drar han in en död Gerd i en lada blodig och allt samt gömmer henne glasögon,
.väska bara rakt av.

,
Citera
2026-08-21, 21:21
Medlem
Mycket kan säkert stämma, men jag tror Tor mest är nån random gubbe som skall dö "bara för att han känner för det" dock blir man lite imponerad av att han tränger sig in i en okänd byggnad? och begår mordet där.

Citat:
Ursprungligen postat av 3m1l3n
Efter dagens rapportering tror jag att den här JJ har asperger/autism, men det är aldrig någon som riktigt sagt det till honom, så han har aldrig fått någon förklaring till varför han är/känner sig annorlunda eller varför han blir avvisad av andra. För det är just det som jag tror händer:

-Han har hoppat av/misslyckats med utbildningen.
-Han blir av med jobbet.
-Han är pank.
-Han har säkert också blivit avvisad av den ”stora kärleken” (men egentligen är det han som aldrig förstått att hon aldrig varit intresserad på det sättet, utan bara svarat artigt på hans frågor: ni vet, någon som svarar ”Ja det kanske vi kan göra” på hans fråga om att det vore kul att ses någon gång och efter att ha skrivit en novell om mätteknik eller vilken utbildning det nu var han gick. Ungefär som bettysage spekulerar i).
-Känslan av ett misslyckande är ett faktum.

Han var vandrat förbi Tors och Gärds gård vid några tillfällen på sina långa promenader, kanske smugit runt tillsammans med sin kompis/kärlek tidigare, kanske har han eller de upptäckt att t.o.m en man som Tor får göka så det heter duga (kondomer bredvid sängen, par som ofta är där och ”dricker kaffe”, vem vet?).

Efter avvisningen eller vad det nu är som triggar honom och hans känsla av misslyckande, växer ett hat mot ffa Tor. Och där står Tor och hugger ved, något av det manligaste en man kan göra, och hatet får plötsligt inga gränser.

Så han lyckas med något, nämligen att dräpa två människor. Men det är något han bestämt sig för att aldrig erkänna, utan han ska behålla det han åstadkommit, det han faktiskt lyckats med, för sig själv, det har han lovat sig. För han vet om att andra skulle se det som ytterligare ett misslyckande om han erkände, och just därför kommer han aldrig att erkänna.

Efter det som rapporterats idag tror jag inte att det finns på kartan att han frikänns i tingsrätten ärligt talat.
Citera
2026-08-21, 21:23
Medlem
CARACs avatar
Gärningspersonen har vetskap om att Tor är ensam denna dag. Tor dödas och övertäcks mycket omsorgsfullt. Därefter sker genomsökningen i huset. Plötsligt anländer Gärd till huset och gärningspersonen blir påkommen och igenkänd varvid enda utvägen blir att även döda Gärd.
Citera
2026-08-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Vad har du för källor på att de ”tydligen satt och skrattade i rättssalen idag”!?!

Rapporteringen jag läste under förmiddagen sa inget sådant och inget jag har sett senare idag har gett mig den uppfattningen.
Du, liksom farbror_barbro och flera andra i tråden som har svårt att bedöma DNA-bevisning, verkar bara uppfatta det som passar er egen bild. I SVT:s direktrapportering framgår det tydligt att Barbro m.fl. skrattade när möjliga mordvapen diskuterades. Situationen framstår som ännu mer allvarlig med tanke på att Barbro "hittade" flertalet yxor i huset.

#FreeJJ
Citera
2026-08-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CARAC
Gärningspersonen har vetskap om att Tor är ensam denna dag. Tor dödas och övertäcks mycket omsorgsfullt. Därefter sker genomsökningen i huset. Plötsligt anländer Gärd till huset och gärningspersonen blir påkommen och igenkänd varvid enda utvägen blir att även döda Gärd.
Om din teori skall stämma har hon fel skor på sig.
Citera
2026-08-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wapocnn
Du, liksom farbror_barbro och flera andra i tråden som har svårt att bedöma DNA-bevisning, verkar bara uppfatta det som passar er egen bild. I SVT:s direktrapportering framgår det tydligt att Barbro m.fl. skrattade när möjliga mordvapen diskuterades. Situationen framstår som ännu mer allvarlig med tanke på att Barbro "hittade" flertalet yxor i huset.

#FreeJJ

En idiot som dig kanske tolkade det så men humorn låg väl i att någon skojade kring antal yxor som Tor ägde. Ett skämt som inte direkt rörde mordet.
Citera
2026-08-21, 21:41
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes

Det stod på SVTs live-rapportering. Det handlade om att Tor haft omkring trettio yxor.

Citat:
Försvaret fortsätter att fråga om föremålen som ska ha täckt mordoffren ”det är troligt att personen som har bragt Tor Öberg vid livet har hanterat kläderna som han hade över sig” säger vittnet.

Försvaret frågar även om mordvapnet som ska ha varit ett yxliknande föremål.

”Det finns uppgifter i förhör om att det skulle ha varit 30 yxor på plats” säger försvaret. Då börjar folk i hörssalen inklusive Barbro Öberg att skratta.
Senast redigerad av Joe Blow 2026-08-21 kl. 21:55.
Citera
2026-08-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
En idiot som dig kanske tolkade det så men humorn låg väl i att någon skojade kring antal yxor som Tor ägde. Ett skämt som inte direkt rörde mordet.
Min egen tolkning saknar betydelse i sammanhanget, eftersom StockholmHolmes antydde att Joe Blow ljög när h*n framförde det objektivt konstaterbara faktumet att det förekom skratt i rättssalen. Antalet yxor var för övrigt direkt kopplat till frågor om potentiella mordvapen, men det rör inte direkt mordet?
Citera
2026-08-21, 21:45
Medlem
Efter att ha läst FUP kan jag bara tycka synd om JJs mamma. Hon har alltid vetat att något var annorlunda med honom och var den enda som brydde sig om honom på riktigt. Vilket svek det var mot henne när hon fick reda på vad han var misstänkt för.
Citera
2026-08-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ok, men varför inte fler spår av de mindre skorna?
Famms ju en del.
Citera
2026-08-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Intressant. Han säger sig inte vilja bli "inblandad" i ett mord. Så istället drar han in en död Gerd i en lada blodig och allt samt gömmer henne glasögon,
.väska bara rakt av.

,

Ja och torkar bort blod...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in