2026-08-21, 19:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är som att du inte kan ha rätt.... måste vara genetiskt...

du har ju rätt till dina känslor och åsikter, men som du lär dig i varje inlägg, så är det ju inte mer än så..

verkar som de flesta länderna vägrar, antar att ICC enligt sedvanrätten därmed är menilöst och pase. trist...

suvärntitesprincipen (det är ju en demokrati, så det är ju guldstjärna, och nödvändigt, på att köra det genom knesset), och genevekonventionen.

Så en engång, objektivt visar israel världen hur man ska agera. medans de som är värdelösa och antisemiter, framstå som... ja getskändande kusinknullare.
Suveränitetsprincipen kan inskränkas enligt gällande internationell rätt.
Citera
2026-08-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du får gärna citera domstolen.

Så du erkänner inte att du har fel ens när chefsdomaren i domstolen pekar ut ditt citat som felaktigt?

Du skrev:
Citat:
ICJ valde att inleda en rättsprocess eftersom det fanns goda skäl att anta att folkmord begåtts av Israel.

Chefsdomaren förklarar:

Citat:
Domstolen beslutade att palestinierna hade en rimlig rätt att skyddas från folkmord [...] Det den inte beslutade – och här rättar jag vad som ofta sägs i media – var att själva anklagelsen om folkmord var rimlig.

Du har således så fel man kan ha, och det är chefsdomaren i den domstol du hänvisar till som rättar dig.
Citera
2026-08-21, 19:22
Medlem
Citat:
Du kan fortfarande stifta dig fram lagar som strider mot rättsstatliga principerna, det är därför det finns författningsdomstolar eller högsta domstolar.

Israel verkar göra skillnad på terrorism och terrorism. Det är väl det logiska felet. Det är ju lite ironiskt också med tanke på att Israel själva står anklagade för folkmord (det är väl nog värre än terrorism?).

Jag tror det handlar om att ta fram lagligt stöd för att kunna avrätta de som deltog den 7 oktober. De är förbannade för det och kommer inte behandla det som ”vanlig” brottslighet. Det var det väl inte heller.
Citera
2026-08-21, 19:23
Medlem
Citat:
Jag vet att man inte med ICJ:s domar kan gripa statschefer, har du inte läst inläggen slögubbe? Jag har ju upprepade gånger skrivit att ICJ utreder stater och ICC utreder individer.

Mm. så tyvärr, sverige kan inte arrestera bibi,

Citat:
The Court found that the issue and international circulation by Belgium of the arrest warrant of 11 April 2000 against Abdulaye Yerodia Ndombasi failed to respect the immunity from criminal jurisdiction and the inviolability which the incumbent Minister for Foreign Affairs of the Congo enjoyed under international law; and that Belgium must cancel the arrest warrant
Citera
2026-08-21, 19:23
Medlem
Citat:
Suveränitetsprincipen kan inskränkas enligt gällande internationell rätt.

Hur och vad måste till för att kränka suväritetsprincipen.
Citera
2026-08-21, 19:27
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Mm. så tyvärr, sverige kan inte arrestera bibi,
Jo, enligt ICC:s arresteringsorder.
Citera
2026-08-21, 19:30
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Hur och vad måste till för att kränka suväritetsprincipen.
Gubben, jag är inte din chatgpt. Men du kan fråga dig själv varför vi ingrep mot Libyens suveränitet 2011. Du har nått senilålder.
Citera
2026-08-21, 19:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Så du erkänner inte att du har fel ens när chefsdomaren i domstolen pekar ut ditt citat som felaktigt?

Du skrev:

Chefsdomaren förklarar:

Du har således så fel man kan ha, och det är chefsdomaren i den domstol du hänvisar till som rättar dig.
Jag sa inte att anklagelsen om folkmord var rimlig, utan jag ska att det fanns goda skäl att anta att folkmord begåtts, annars hade inte ICJ tagit upp stämningen och istället avfärdat den redan vid stämningsansökan.
Citera
2026-08-21, 19:33
Medlem
Citat:
Jo, enligt ICC:s arresteringsorder.

det är upp till.

"Det är svenska rättsvårdande myndigheter som beslutar om ett eventuellt anhållande."
-Malmer Stenergard Utrikesminster
Citera
2026-08-21, 19:36
Medlem
Citat:
Gubben, jag är inte din chatgpt. Men du kan fråga dig själv varför vi ingrep mot Libyens suveränitet 2011. Du har nått senilålder.
rätt svar är altso:

Kapitel 7 UNSC resolutioner.

jag har en universtitesexamen i ämnet, vi pratar om internationell rätt på högstadienivå, jag antar jag ska försöka sänka mig till mellanstadienivå när jag försöker lära upp dig?
Citera
2026-08-21, 19:37
Medlem
Citat:
Jag sa inte att anklagelsen om folkmord var rimlig, utan jag ska att det fanns goda skäl att anta att folkmord begåtts, annars hade inte ICJ tagit upp stämningen och istället avfärdat den redan vid stämningsansökan.

Fast det stämmer inte. Att ICJ inte avfärdade fallet direkt betyder inte att de bedömde att det fanns "goda skäl att anta" att ett folkmord begåtts. Tröskeln för att ta upp en anmälan handlar i det här skedet i princip bara om formalia.

För att inleda en process kollar ICJ framförallt om de har jurisdiktion (att båda länderna har skrivit under konventionen) och om det finns en formell tvist. Är de kraven uppfyllda tas fallet upp. Domstolen gör ingen bevisvärdering alls i detta inledande skede.

ICJ avvisar bara fall vid dörren om de uppenbart saknar befogenhet att döma. Att stämningen togs upp är alltså bara ett kvitto på att domstolen formellt har rätt att pröva frågan, inte att de i förväg har utvärderat bevis eller dragit några slutsatser om skuld. Det är just den bevisprövningen som den riktiga rättegången ska göra nu.
Citera
2026-08-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det är tragikomiskt hur ni i er gemensamma ignorans vägrar fatta internationell rätt och historia, när all skuld för denna konflikt ligger hos de europeiska, jiddischtalande migranterna och deras kolonialprojekt.

inte konstigt att gaza är skit med "psyksjuka fantasi" människor som dig i sitt ringhörn mot judarna....

Citat:
Att du slö dreglar ur dig latinska fraser bekräftar bara din härdsmälta; den internationella humanitära rätten förbjuder uttryckligen en ockupationsmakt att tillämpa retroaktiv lagstiftning och bygga olagliga galgbackar för att avrätta ett ockuperat folk.

du glömnde länka lagrumet ifråga.

så mer fantasi?

Citat:
Att din polske idol Benjamin Mileikowsky inte har gripits än beror på att han gömmer sig bakom ockupationsarméns kjolar och flyger extrema omvägar eftersom han är livrädd för att fängslas av de 120+ länder som följer Romstadgan.

jo, omvägar över grekland, frankrike, till ungern, över kanada etc osv. jo han verkar livrädd. närsomhelst kommer de inavlade jihadisterna kliva av sina getter och segra, närsohelst nu.....

Citat:
ICC har fastställt välgrundade misstankar mot Mileikowsky och Yoav Gallant för storskaligt mördande och medveten svält och de är internationellt efterlysta förbrytare.

svårt att veta , de är ju hemliga, men ett minimum av bevis krävs ju för att få till ett åtal och arresteringsorder, får hoppas att det kommer mer information när den här våldtäktshistorien med åklagaren är över (han har ju fått sparken) och de kan komma vidare.

Citat:

Med vilken rätt anser sig kurden Ben Gvir ha behörighet att bygga olagliga galgbackar på ockuperad mark för att hänga det semitiska urfolket eller är den där statsbildningen helt enkelt den sista desperata platsen på jorden där dessa jiddischtalande européers efterlysta ledare kan gömma sig undan internationell rätt?

altså menar du Ben Gvir specefikt?
då hänger det nog ihop med att han är säkerhetsminster så han kan ju ha det yttersta ansvaret för att galgen kommer på plats och fungerar, det finns många terrorister att hänga och det är ytterst nödvändigt att nästa "sinwar" hängs och inte släpps ut. titta bara vad sinwars utrotnings, våldtäkts och tortyr krig mot israel resulterade i.... eller ja, du får titta på typ 1/4 av det, 3/4 är sprängt och månlandskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in