2026-08-21, 14:01
Medlem
Det bästa är om ingen röstar på L då blir heller inga röster bortkastade.
Citera
2026-08-21, 14:01
Medlem
Funderar på det också att stödrösta på dom men jag gillar inte ens dom så nej tack. Det får bli som det bilr, åker dom ut så får ett annat parti dyka fram istället. Det är dags att gamla partier försvinner.
Citera
2026-08-21, 14:03
Avslutad
Har något parti någonsin uppmanat sina väljare att rösta på ett annat parti än det egna i ett val?
Citera
2026-08-21, 14:10
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Ifall det inför valet ser ut att skilja ca 2-4 % mellan blocken och L har 3-4 % av rösterna, då är en stödröst på L ett klokt taktiskt drag för oss som verkligen, verkligen vill undvika en rödgrön regering.

Men ser det inte ut ganska exakt så, är en röst på L naturligtvis värdelös. Partiets enda vettiga funktion är som stödparti till SD/M. Hade varit en annan diskussion ifall det faktiskt varit ett liberalt parti som förvaltade det liberala idéarvet, men det är det ju inte.

Hela poängen med det Åkesson säger är att L är SD:s motpol vid förhandlingarna. SD-företrädare har under hela mandatperioden påpekat vilka svårigheter och hur frustrerande förhandlingarna med regeringen varit. L är SD:s ideologiska motpol i Riksdagen. Finns ingen anledning att två partier som är så långt ifrån varann ska tvingas till en så obekväm förhandling.

Bäst är om L åker ur, så att en vettig opposition kan bildas.
Citera
2026-08-21, 14:12
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Har något parti någonsin uppmanat sina väljare att rösta på ett annat parti än det egna i ett val?

Förra valet uppmanade Kristersson sina väljare att stödrösta på L.
Citera
2026-08-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Men...men...De kramades ju! Betydde det ingenting för Jimmie?
Man såg ju hur lite JÅ ville kramas. Motvilligt. Pinsamt.
Citera
2026-08-21, 15:09
Medlem
För måååånga år sen så röstade jag på Folkpartiet som dom hette då. Vill minnas att 0 ( noll) av det som dom dom hade på sina valaffischer genomfördes. Snarare tvärtom. Så nej kommer aldrig att hända igen. Då kan man lika gärna rösta på örebropartiet eller afs. Visst dom är små men dom kommer i varje fall försöka få igenom sitt. Är man helt djävla efterbliven röstar man på MP. Men vi har demokrati så man får rösta på vad man vill även om man är efterbliven.
Citera
2026-08-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det bästa är om ingen röstar på L då blir heller inga röster bortkastade.
Bra poäng
Citera
2026-08-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Railmaster
Det vore väl bra om vi kan få bort ett parti per val nu för att öppna upp i blockpolitiken.
Liberalerna har gjort sig onödiga. Förhoppningsvis så kan det ge en förskjutning av C till ett mer högerorienterat mittenparti. Som det är just nu så är båda partierna helt onödiga.

Jag skulle aldrig rösta på ett parti som jag inte stödjer. Det får väl bli kaos ett tag och eventuellt omval.
Bra analys. Håller helt med dig.
Citera
2026-08-21, 15:13
Medlem
EpicUsernames avatar
Intelligenta människor som inte är minihitlers och nazzar: rösta inte på SD eller Tidö!

Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Man såg ju hur lite JÅ ville kramas. Motvilligt. Pinsamt.
Hon är ju brun. Jimmie är livrädd för sådana. Hela partiet SD bygger på fördomar om minoriteter.
Citera
2026-08-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
SD och L kom överens (förhandlingen) om att driva folkomröstning inom Tidö på presskonferensen om plats i regeringen.
Det har jag missat. Vet att det varit diskussioner om e- krona dock. Vilket är något som jag är emot. Vill inte att det ska bli ett totalitärt EU som ett nytt Kina 2.0.
Citera
2026-08-21, 15:34
Medlem
KonungHonungs avatar
Ut med smutsen ur riksdagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in