Citat:
Ursprungligen postat av
Katki
Missnöjet är här och nu, med senaste 4 åren och alla svek, misslyckanden och helomvändningar man gjort under dessa år. Det är 13 september det prövas skarpt i valet. Sd kommer minska, antagligen mer än folk tror. I eu-valet sa mätningarna 18%, det blev 13%. Kyrkovalet var ett tokfiasko.
Stockholms kommun: (jämförelse med 2022 inom parantes)
Sd 6,1% (-5,7)
Unga väljare:
Sd 11,5% (-9,3)
Varningsklockorna borde börja ringa. Det syns vart det här barkar. Minskning till 18,5 i mätningarna, sannolikt överskattade i dessa nu för tiden.
Man kan ju tolka siffrorna som "mission accomplished" också. Dvs man har fått det man ville med att rösta SD. Skärpta straff, färre skjutningar, återvandringsbidrag, lägre asylinvandring (ej inräknat anhöriginvandring).
Dvs, jag röstade på SD för att jag var missnöjd, nu har de gjort vad jag ville och uträttat vad jag var ute efter. Bra jobbat, så nu kan jag gå tillbaka till mitt "egentliga" parti.
Om målet är att maximera partiets storlek så kan man ju kalla det misslyckande, men om det handlar om att få igenom sakpolitik (vilket är det intressanta) så kan det ju tyda på att de har lyckats som gör att de krymper.