2026-08-21, 10:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Det är 40 år sedan jag besökte Kaknästornet och dess restaurang.
Vad jag minns så var maten bra, jag åt Wallenbergare och drack coca-cola ur glasflaska.
Farsan åt någon fisk tror jag.
Citera
2026-08-21, 10:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Åt lunch där en gång. Kristallkronorna gungade i taket vilket var lite läskigt. Hela tornet rörde sig i vinden.
Citera
2026-08-21, 10:57
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Anledningen var ändrade EU-regler för vad som är skyddsobjekt och man får inte passera delar som är skyddsobjekt. Det gjorde att cafeer etc på vattentorn och uppe i tv/radio-torn inte längre fick finnas eftersom det skall vara avspärrat vid marknivå med visiteringskrav för besökare.

Hade man från början byggt kaknästornet med kontorsdel på nedre delen så hade man kunna ha det fortsatt öppet eftersom då blir bara övre delen skyddsobjekt.

Vilken EU direktiv pratar vi om då? Finland verkar skita i denna direktiv.
I Nordens nästhögsta TV-torn kan man fortfarande smörja kråset.
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4sinneula
Citera
2026-08-21, 11:15
Medlem
Onanikrems avatar
Helt ok, men rätt dyrt. Väl 40 år sedan jag åt där. Var ju liksom en engångsgrej, inte så man skulle åkt dit igen för den fantastiska maten.
Citera
2026-08-21, 11:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polititi
Var det inte så att de hade en ganska omfattande "lunchverksamhet"?

Där en lunch kostade 50% över normalpris utan att vara nånting speciell.

Kvällstid var det väl mer fine-dining och då kan jag tänka mig att priserna ansågs hutlösa för gemene man. Eller som det beskrivs i tråden anordnas studentevent, företagsevent etc. etc.

Jag tänker typ som även Gondolen hade. Lunchpriserna var väl en liten bit över medel och maten var helt okej. Men sen kvällstid anses vara "lyx-restaurang".

Eller om det berodde på besökarna. Både Gondolen och Kaknästornet var väl mer att ses som lugna restauranger med någorlunda diskrektion. Alltså vanligt bordskick om man vill ha lugn och ro till skillnad från om man skulle kunnat förvänta sig på Café Opera eller somliga stureplanskrogar.
Vet inte, var bara där en gång.
Citera
2026-08-21, 11:27
Medlem
Jag var där på ett svinbra julbord. Hade det länge som referensbord när jag jämförde med andra julbord vi var på med jobbet.
Citera
2026-08-21, 11:40
Medlem
Glansdagar? Asså sextiotalet? Om du menar de sista tjugo åren innan stängning turistfälla dvd skit. Varför är Kaknästornet fortfarande stängt? Om jag fattade det rätt var det pga säkerhetsskäl/terrorhot, det mumlades i skägget om orsak, men det borde väl gå att ordna på något djävla sätt med typ säkerhetskontroll som flygplats?
Citera
2026-08-21, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av moffet
Finns det någon här som minns hur restaurangen i Kaknästornet var i sina glansdagar? Hur var maten, vilket klientel, ryktet osv?

Det var rätt bra mat och då är jag en kräsen Foodie.
Men absolut inte top-top.

Var mer en fin-lunch-ställe än sunkigt som jämförelse (mer Stureplan än Södermalm på stället, personal och service).

Sen svajjar det rätt bra när det blåser så har man lätt för åksjuka osv fick man problem halvvägs i lunchen.

Lägg till att det låg avsides även för alla som jobbade på Gärdet då sommaren kunde man gå dit med en liten promenad genom skogsdungarna.
Men vintern inte alls så enkelt.

Så att det klappade igen var skrivet i himlen innan de ens startade.

Men man förstår varför någon startar upp det mellan varven i tron att utsikten i sig skulle fylla lunchplatserna.
Citera
2026-08-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Johodu

Jag vill minnas att man vart lite påverkad redan i den snabba hissen så det skulle ju kunnat bidra till "gunget". Men å andra sidan, varför skulle inte Kaknästornet gunga med i vindarna som de flesta andra höghöjds-byggnader.

Blåste det rejält kan jag tänka mig att det borde var lite skrämmande för de flesta. Men det fanns säkert kunder som absolut ville äta middag eller lunch även stormiga dagar.
Citera
2026-08-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango

Man kan ju titta på övriga torn i Europa, oavsett om man kan äta i dom är dom ju ändå öppna för besökare att komma upp i för utsiktens skull, trots att de även tjänar som en riktigt viktig mast.

Kaknästornet kanske har byggts om till ett jättelikt vakttorn? Eller att man bedriver omfattande signalspaning därifrån osv nu när myndigheter inte behöver har brottsmisstanke för att "avlyssna" oss.

Har för mig att det var något fall för något år sedan då en person åkte dit för narkotika brott. Polisen hade enligt dom själva då gått igenom sms-trafik för att undersöka om det fanns nån "hotbild" mot vederbörande. Men "råkat" hitta sms som styrkte drogköp.
Citera
2026-08-21, 12:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango

Det handlar om vad som räknas som skyddsobjekt och tillträde till dem.

Näsinneula är ett utsiktstorn i en nöjespark och mer att jämföra med Lisebergstornet. Det är bara området ovanför restaurangen som räknas som skyddsobjekt dvs delen med radioantenn.

Lisebergstornet å andra sidan har ingen antenn utan bara en säskild åskledare som skall förhindra åsknedslag längre ner i tornet.
Citera
2026-08-21, 12:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polititi
Jag vill minnas att man vart lite påverkad redan i den snabba hissen så det skulle ju kunnat bidra till "gunget". Men å andra sidan, varför skulle inte Kaknästornet gunga med i vindarna som de flesta andra höghöjds-byggnader.

Blåste det rejält kan jag tänka mig att det borde var lite skrämmande för de flesta. Men det fanns säkert kunder som absolut ville äta middag eller lunch även stormiga dagar.

Hade ingenting med hissen att göra utan tornet svajjade i vinden och det syntes på kristallkronan i taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in