Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Jag gav ett exempel på när en person/tjej kan tänkas uppvisa ett passivt/livlöst tillstånd. Jag ställde också en fråga i samband med detta som jag gärna ser att du svarar på. Tycker DU att detta är samtyckande sex?
Hur skulle du beskriva en person som ligger totalt passiv med andra ord än passiv?
Och tjatsex är inte olagligt, men det är olagligt att ha sex med någon som inte gett sitt samtycke. Verbalt eller genom handling/inte deltar aktivt.
För att kunna svara på din fråga så måste det redas ut om samtycke är samma sak som frivillighet?
Men jag antar att det inte finns något klart svar på det heller utan det kan variera och bero på från fall till fall. Skapar otydlighet och godtyckliga bedömningar från fall till fall.
Om jag ställer frågan så här då? Låt säga att tjejen tjatar på killen om att hon vill ha sex. Till slut ger han med sig och säger uttryckligen OK då och så har de sex. Tjejen suger honom och rider honom när han ligger passiv på rygg.
Tycker du det är rimligt/OK att han efteråt anmäler henne för våldtäkt och att hon ska dömas till 3 års fängelse, högt skadestånd och stigma som våldtäktsman?
Grejen är ju att du/ni aldrig använder ordet passiv utan ni skriver alltid att de ligger stela av skräck, paralyserade, apatiska eller som helt döda sillar.
Jag frågar dig återigen är det rimligt att bli helt paralyserad av skräck om det inte förekommit något våld, inget hot eller utsatt situation?