2026-08-21, 07:22
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och du tror att judarna skulle ge dem en rättvis och opartisk rättegång..?

Och så är det diskrimineringen. Om en judisk man får fnatt och skjuter ihjäl sina kollegor t.ex., så kan han inte straffas med döden. Man kan inte ha olika lagar för olika folkgrupper. Tänk om VI skulle återinföra dödsstraff för vissa brott - men bara för judar!
Men har du någon bättre idé hur man ska lösa problemet med gisslan tagning och fångutvexling?

Detta är en av de största anledningarna med lagen.

I israel kan man bli dömd till livstid och få flera. Men är man Palestinier som sitter inne för terrorbrott med dödlig utgång är det bara livstid till nästa gisslan tagning. Att hålla dessa personer levande är en fara för civila i Israel eftersom det lockar till gisslan tagning.

Man började diskutera öppet i Israel en lösning på detta problem när det stod klart att Sinwar låg bakom 7 oktober. Han satt inne i Israel men blev frigiven under en fångutvexling med gisslan.

Att man inte avrättade Sinwar ledde till viss del till 7 oktober samt civila blev tagna som gisslan för att frige honom.

Jag gillar inte heller dödstraff. Men hur kan lösningen annars se ut? Kan palestinier sluta ta gisslan behövs inte dödstraff men det kommer inte ske, eftersom det fungerar. Samt Israel klarar inte heller av att säga nej till fångutvexling och låta 200 tagna civila Israeler avrättas framför allas ögon.

Kritisera gärna lagen men kom också med en bättre lösning?
Citera
2026-08-21, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Buhuuu vart var dina tårar när massakern 7 oktober skedde? Klart att pallarna som terroriserar Israel ska hängas som straff och avskräckning.

Jag tyckte att massakern den 7 oktober var fruktansvärd.

Och den var ett ohyggligt misstag av Hamas. Jämför palestiniernas situation före och efter den 7 oktober.
Citera
2026-08-21, 07:26
Avslutad
Citat:
Ja men den är inte baserad på nationalitet eller etnicitet eller religion. Svenska killar som ingår i gängen döms lika hårt. Nu var det DU som var korkad!

Visa lagtexten då som bara gäller etnicitet? Jag har själv läst att lagen gäller terrorrelaterade brott. I nuläget så är det primärt pallarna som terroriserar men du ska nog räkna med att även iranier kan dömas enligt denna lag. Och libaneser/ hizbollah såklart. M.fl.
Citera
2026-08-21, 07:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men har du någon bättre idé hur man ska lösa problemet med gisslan tagning och fångutvexling?

Detta är en av de största anledningarna med lagen.

I israel kan man bli dömd till livstid och få flera. Men är man Palestinier som sitter inne för terrorbrott med dödlig utgång är det bara livstid till nästa gisslan tagning. Att hålla dessa personer levande är en fara för civila i Israel eftersom det lockar till gisslan tagning.

Man började diskutera öppet i Israel en lösning på detta problem när det stod klart att Sinwar låg bakom 7 oktober. Han satt inne i Israel men blev frigiven under en fångutvexling med gisslan.

Att man inte avrättade Sinwar ledde till viss del till 7 oktober samt civila blev tagna som gisslan för att frige honom.

Jag gillar inte heller dödstraff. Men hur kan lösningen annars se ut? Kan palestinier sluta ta gisslan behövs inte dödstraff men det kommer inte ske, eftersom det fungerar. Samt Israel klarar inte heller av att säga nej till fångutvexling och låta 200 tagna civila Israeler avrättas framför allas ögon.

Kritisera gärna lagen men kom också med en bättre lösning?

Jag tror att om judarna verkligen börjar genomföra de här avrättningarna, så kommer muslimerna att hämnas med olika typer av terrordåd i stället. Och då blir våldsspiralen ännu värre.

Nej jag har ingen bättre lösning, för orsaken till allt detta är ju hela Palestinakonflikten, och den har ingen lyckats lösa på 80 år, så jag kan inte spotta ur mig en lösning bara såhär till morgonkaffet. Sorry.
Citera
2026-08-21, 07:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag tyckte att massakern den 7 oktober var fruktansvärd.

Och den var ett ohyggligt misstag av Hamas. Jämför palestiniernas situation före och efter den 7 oktober.

Då är vi överens om att galgen har sitt existensberättigande, bra!
Citera
2026-08-21, 07:28
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Visa lagtexten då som bara gäller etnicitet? Jag har själv läst att lagen gäller terrorrelaterade brott. I nuläget så är det primärt pallarna som terroriserar men du ska nog räkna med att även iranier kan dömas enligt denna lag. Och libaneser/ hizbollah såklart. M.fl.

Det är ju Israel som bestämmer vad som ska räknas som terrorbrott, och de kommer aldrig att erkänna att en jude har begått terrorbrott. I så fall kommer brottet att skrivas om med en annan beteckning.
Citera
2026-08-21, 07:29
Medlem
Citat:
Då är vi överens om att galgen har sitt existensberättigande, bra!

Jag borde inte behöva svara dig. Men att göra avrättningar till ett folknöje är en så vidrig praktik att jag saknar ord.
Citera
2026-08-21, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om det här tilltaget?
Vilka länder tillämpar offentliga avrättningar 2026?

https://www.tv4.se/artikel/78t8FpF42nygZu2gOgb3Ah/israel-bygger-galge-foer-att-haenga-terrordoemda-palestinier

Hemsk, Israel visar med all önskvärd tydlighet att man inte är bättre än Iran...
Citera
2026-08-21, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hamashororna som mördade, våldtog och kidnappade kvinnor och barn är terrorister och mördare.

Och nu tänker Israeliska staten inte vara bättre.
Citera
2026-08-21, 07:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag borde inte behöva svara dig. Men att göra avrättningar till ett folknöje är en så vidrig praktik att jag saknar ord.

Nja, nu är det väl bara anhöriga som bereds tillfälle att bevittna påföljden? Som i USA tex.
Citera
2026-08-21, 07:36
Avslutad
Citat:
Det är ju Israel som bestämmer vad som ska räknas som terrorbrott, och de kommer aldrig att erkänna att en jude har begått terrorbrott. I så fall kommer brottet att skrivas om med en annan beteckning.

Du får styrka ditt svammel med trovärdiga källor? Du verkar vara känslostyrd antisemit?
Citera
2026-08-21, 07:42
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag tror att om judarna verkligen börjar genomföra de här avrättningarna, så kommer muslimerna att hämnas med olika typer av terrordåd i stället. Och då blir våldsspiralen ännu värre.

Nej jag har ingen bättre lösning, för orsaken till allt detta är ju hela Palestinakonflikten, och den har ingen lyckats lösa på 80 år, så jag kan inte spotta ur mig en lösning bara såhär till morgonkaffet. Sorry.
Så kan det bli att detta får en större negativ effekt med mer våld och död. Jag håller med dig absolut inte otänkbart.

Men det är också möjligt att gisslantagning och våldet minskar. Eftersom anledningen minskar att ta gisslan samt att fånga livstidsdömda slutar att friges efter fångutvexling och att de då inte kan begå nya brott.

Men det är anmärkningsvärt att anledningen till lagen inte finns i diskussionen, bara kritiken mot den.

Många vill även få åskådarplatser för anhöriga till offren, för det är vad det handlar om, till att bli offentliga avrättningar eller med publik. Offentlig fanns ju även med i rubriken innan, men eftersom det var falskt är det borttaget.

Lika mycket som flera undviker anledningen till lagen undviker man och nämns vilka som ska ges möjlighet att bevittna händelse. För mig visar det skillnaden om man bara vill hata eller om man vill diskutera och se verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in