2026-08-21, 03:33
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
En fråga som jag är tudelad mot, nämligen ifall man "ska" vara okej med att en partner har vänner av motsatt kön och de ska behandlas som vilka vänner som helst? Det jag funderar på är ifall man har en flick -eller pojkvän och ens partner har vänner från motsatta könet som kanske vill komma hälsa på, eller partnern ifråga vill själv åka och hälsa på, är det isåfall en naturlig sak att vara okej med?

Vi tar ett scenario: Lasse träffar Lisa, de båda bor i Helsingborg, de blir kära och allt känns bra. En dag säger Lisa att nej, hon behöver komma hemifrån lite och har snackat med en polare i Göteborg vid namn Patrik. De har känt varann ett tag och de har hängt innan. Enligt Lisa har inget sexuellt nånsin inträffat och de är bara vänner. Han råkar bara ha en penis och hon inte ha det. Hon planerar att stanna nån vecka, sova på hans soffa och bara allmänt hänga med honom några dagar. Enligt Lisa har Lasse verkligen inget att oroa sig för.

Hur skulle ni ha tänkt? Är det ett absolut nej eller är det mer att ja, gör din grej. Jag litar på dig eller något mittemellan?

Lång och onödigt invecklad fråga? Jag tycker att om man lever tillsammans så ska man vara ärliga och öppna mot varandra. Jag vill min partner bara har sex med mig, för mig är det en central fråga. En partner som inte delar dessa värderingar med mig kan dra.
Citera
2026-08-21, 03:41
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit

Därutöver är det sant att möjligheten till ligg kan ske när som helst och var som helst, det kan man inte förhindra. Men man kan göra vad man kan som att inte hinka vin med en annan kvinna in på småtimmarna och utsätta sig för en frestelse som kanske i stunden blir övermäktig.

Jo. Det är ju ofta så att "tillfället gör tjuven". Detta har jag för övrigt bevittnat själv på konferenshotell och konferenser på finlandsbåtar. Kollegor som man aldrig har märkt tidigare att de skulle ha haft något erotiskt intresse för varandra, hamnar plötsligt i säng bara för att de är fulla, och för att det går så lätt när hotellrummen/hytterna är så nära. Jag tänker nu på män och kvinnor som inte ens var attraktiva - inte på något sätt - det var så uppenbart att de bara såg sig om efter vem som helst av det andra könet, som plötsligt verkade godtagbart attraktiv i stunden med tillräcklig alkoholprocent i blodet - och när tillfället borta från makens/makans vakande öga uppstod.

Om det inte hade varit för den där konferensen skulle det aldrig ha hänt; de skulle aldrig ha kommit så nära varandra på arbetsplatsen, att de hade gjort upp om att hyra ett hotellrum tillsammans och flexa ut tidigt en eftermiddag. Och det hade aldrig behövt bli skilsmässa, barnen hade fått ha kvar sin trygghet och inte behövt flytta till en skola i ett sämre område, o.s.v..

Det bästa är att se till att TILLFÄLLET aldrig uppstår, och detta är i andra länder en självklarhet. Det är bara här vi ska låtsas att vi är så civiliserade och har kontroll över våra drifter jämnt, även efter ett antal paraplydrinkar, och känslan av att vara borta från vardagen och verkligheten i det softa, lummiga ruset.
Citera
2026-08-21, 04:45
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Min fru får ha så många manliga vänner hon vill, det enda jag motsätter mig är om hon har vänskapsrelationer med gamla ex och kk's där är det en big no no.

Varför skulle frugan vara otrogen bara för att hon sover över hos en killkompis , om hon nu är ute efter det så kan hon lika gärna vara otrogen när jag är på jobbet eller när jag är ute på promenad eller åkt till affären eller om hon är på kurs med jobbet osv.

Jag tänker så här om frugan nu skulle vara så jävla tänd på sin killkompis och han på henne så varför är dom inte ihop då, varför valde hon mig och inte honom om hon nu är så sugen på hans kuk.
Citera
2026-08-21, 05:35
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Min fru får ha så många manliga vänner hon vill, det enda jag motsätter mig är om hon har vänskapsrelationer med gamla ex och kk's där är det en big no no.

Varför skulle frugan vara otrogen bara för att hon sover över hos en killkompis , om hon nu är ute efter det så kan hon lika gärna vara otrogen när jag är på jobbet eller när jag är ute på promenad eller åkt till affären eller om hon är på kurs med jobbet osv.

Jag tänker så här om frugan nu skulle vara så jävla tänd på sin killkompis och han på henne så varför är dom inte ihop då, varför valde hon mig och inte honom om hon nu är så sugen på hans kuk.

Läs mitt inlägg ovanför ditt. Det behöver inte vara så att de planerar det, utan det kan bara hända också när de är ensamma tillsammans och tillfället uppstår. SÄRSKILT om de delar en vinflaska eller två.

Jag har som sagt sett sådant hända på typ konferenser, eller när ett par ledare (föräldrar till scoutbarn - inte SAMMA scoutbarn...) skulle dela tält. De hade aldrig visat något intresse för varandra tidigare, och varken mannen eller kvinnan var attraktiv objektivt sett. Ändå hände detta bara för att de var borta från vardagens rutiner, och de hade en person av det andra könet där när de blev k*ta och tillfället gavs.

I andra kulturer fattar man att man inte får skapa sådana situationer, för rätt som det är är två familjer förstörda helt i onödan, med möjliga negativa konsekvenser för flera generationer framåt...
Citera
2026-08-21, 05:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo. Det är ju ofta så att "tillfället gör tjuven". Detta har jag för övrigt bevittnat själv på konferenshotell och konferenser på finlandsbåtar. Kollegor som man aldrig har märkt tidigare att de skulle ha haft något erotiskt intresse för varandra, hamnar plötsligt i säng bara för att de är fulla, och för att det går så lätt när hotellrummen/hytterna är så nära. Jag tänker nu på män och kvinnor som inte ens var attraktiva - inte på något sätt - det var så uppenbart att de bara såg sig om efter vem som helst av det andra könet, som plötsligt verkade godtagbart attraktiv i stunden med tillräcklig alkoholprocent i blodet - och när tillfället borta från makens/makans vakande öga uppstod.

Om det inte hade varit för den där konferensen skulle det aldrig ha hänt; de skulle aldrig ha kommit så nära varandra på arbetsplatsen, att de hade gjort upp om att hyra ett hotellrum tillsammans och flexa ut tidigt en eftermiddag. Och det hade aldrig behövt bli skilsmässa, barnen hade fått ha kvar sin trygghet och inte behövt flytta till en skola i ett sämre område, o.s.v..

Det bästa är att se till att TILLFÄLLET aldrig uppstår, och detta är i andra länder en självklarhet. Det är bara här vi ska låtsas att vi är så civiliserade och har kontroll över våra drifter jämnt, även efter ett antal paraplydrinkar, och känslan av att vara borta från vardagen och verkligheten i det softa, lummiga ruset.

Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler

Tror Merwinna svarade rätt bra på den frågan.
När alkohol kommer in i bilden, vilken det ofta gör släpper hämningarna och vad som helst kan hända.

Skulle inte godkänna min kvinna planerade att sova över själv hos en singel manlig vän. Gör hon så så är det i princip över för min del. Liksom Merwinna har jag varit på alldeles för många konferenser teambulding och sånt och sett sånt man inte skulle se i vanliga livet, där alkohol går in går vettet ut. Att partnern skall åka på konferens är ju inget man kan stoppa men att hon skulle åka till sin kompis "Patrik" i Gbg och sova där en veckan kan man opponera sig emot.

Finns egentligen inget facit för ett förhållande, alla är olika och sätter upp olika riktlinjer, jag har mina och du har dina. Vore du tjej och vi hade ett förhållande skulle det bli relativt kortvarigt enligt dina riktlinjer.
Citera
2026-08-21, 06:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Dessutom är det respektlöst av den här vännen att inte bjuda in dig också. Det normala är ju att man bjuder båda i paret, om det handlar om ett par som har ett fast, etablerat förhållande. Undantaget är helt enkönade tillställningar.

Ja, det är snarast detta som är varningssignalen. ”Älskling, jag vill vara ifrån dig i en vecka på en annan plats med en annan man, och jag kommer inte fråga om du vill följa med”.

Dvs, självklart ska man kunna hänga med andra vänner utan att ha med sig sin partner hela tiden men när ens partner uppenbarligen vill vara ifrån en i en vecka och inte ens frågar om man vill följa med så känns det inte toppenbra? Oavsett om partnern vill knulla med personen de ska hälsa på eller inte.
Citera
2026-08-21, 06:32
Medlem
LKKINGENs avatar
Det kan såklart vara helt ok men jag skulle vilja påstå att det ligger ganska nära hundra procent att det är något tömmningsrelaterat på G.
Citera
2026-08-21, 06:40
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Läs mitt inlägg ovanför ditt. Det behöver inte vara så att de planerar det, utan det kan bara hända också när de är ensamma tillsammans och tillfället uppstår. SÄRSKILT om de delar en vinflaska eller två.

Jag har som sagt sett sådant hända på typ konferenser, eller när ett par ledare (föräldrar till scoutbarn - inte SAMMA scoutbarn...) skulle dela tält. De hade aldrig visat något intresse för varandra tidigare, och varken mannen eller kvinnan var attraktiv objektivt sett. Ändå hände detta bara för att de var borta från vardagens rutiner, och de hade en person av det andra könet där när de blev k*ta och tillfället gavs.

I andra kulturer fattar man att man inte får skapa sådana situationer, för rätt som det är är två familjer förstörda helt i onödan, med möjliga negativa konsekvenser för flera generationer framåt...

Om man har så lite tilltro till sin partner och är så orolig för att ens partner skall hitta på hyss och jäkelskap så fort man vänder ryggen till så skall man kanske inte ha en partner över huvudtaget utan ist leva ensam och hålla sig till att runka/pulla framför porr på datorn ist.
Citera
2026-08-21, 06:42
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finns egentligen inget facit för ett förhållande, alla är olika och sätter upp olika riktlinjer, jag har mina och du har dina. Vore du tjej och vi hade ett förhållande skulle det bli relativt kortvarigt enligt dina riktlinjer.
Vilken tur att jag inte är tjej eller bög då så jag slipper ett förhållande med dig 😊
Citera
2026-08-21, 07:28
Medlem
Skulle inte vilja ha en tjej som ens tänkte tanken att sova hos en annan manlig kompis. Bara av respekt. Likadant som jag inte skulle säga att jag skulle sova hos en tjejkompis. Ska självklart gå båda vägarna då. Jag har varit med tjejer som haft killar. De tjejerna har sagt till sina killar att jag bara är kompis men ändå så blir de kåta och man knullar. Man ska inte sätta sig i situationer där man är otrogen helt enkelt. Hade min tjej sagt det hade jag inte gått med på det eller så får hon gå. Bara av ren respekt. Vet man att den andra killen är bög. Så är det annan historia dock.
Citera
2026-08-21, 07:44
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Skulle inte vilja ha en tjej som ens tänkte tanken att sova hos en annan manlig kompis. Bara av respekt. Likadant som jag inte skulle säga att jag skulle sova hos en tjejkompis. Ska självklart gå båda vägarna då. Jag har varit med tjejer som haft killar. De tjejerna har sagt till sina killar att jag bara är kompis men ändå så blir de kåta och man knullar. Man ska inte sätta sig i situationer där man är otrogen helt enkelt. Hade min tjej sagt det hade jag inte gått med på det eller så får hon gå. Bara av ren respekt. Vet man att den andra killen är bög. Så är det annan historia dock.

Själv brukade jag undvika det, men inte mina polare, de gökade gärna gifta eller upptagna kvinnor. Och jag kan ju bara undra hur mycket erfarenhet de som är så toksäkra på sina partners egentligen har av - speciellt berusade - upptagna kvinnor. Eller är de månne säkra på dem eftersom de blivit så bedagad så att ingen vill röra dem längre?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-08-21 kl. 07:55.
Citera
2026-08-21, 07:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ok, var inte meningen att förnedra dig som en woke-figur, men det var intrycket jag fick.

Jag menar att det inte har att göra med tillit utan det handlar om respekt. Jag skulle inte sova hos en annan kvinna för att inte ens väcka en minsta antydan om att jag inte är trogen min kvinna. Kanske skulle mitt accepterande av att sova misstolkas av den andra kvinnan som att jag var intresserad och se sin chans (jag har ganska stor kuk).

Därutöver är det sant att möjligheten till ligg kan ske när som helst och var som helst, det kan man inte förhindra. Men man kan göra vad man kan som att inte hinka vin med en annan kvinna in på småtimmarna och utsätta sig för en frestelse som kanske i stunden blir övermäktig.

Om de varit kompisar ett tag så har de förmodligen redan sovit över hos varandra. Nu går inte det eftersom en av dem har skaffat ett förhållande? Det är ju bara löjligt.

Jag förundras av vilka förhållanden folk tycks ha. Majoriteten här har uppenbarligen tillitsproblem till sin partner och behöver kontrollera den. Så jävla tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in