Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Håller med om att åskådare inte är det mest kontroversiella med dödstraff. Det värsta är naturligtvis risken man tar att en oskyldig blir dömd, vilket oundvikligen kommer att hända någon gång. Men åskådare är fortfarande en osmaklig och onödig aspekt av dödstraff och att USA gör så gör ju inte det hela bättre på något sätt.
Det här handlar om vilket syfte man har med straff. Använder man straff för inkapacitering eller för hämnd. Vill man skydda allmänheten från farliga människor eller vill man hämnas? Offentliga avrättningar kan få en effekt av att göra avrättningar till underhållning och spektakel. Förstår inte hur man kan se det som något positivt.
Ja, jag skulle aldrig vilja bevittna en avrättning ens om personen ifråga hade plågat ihjäl mitt eget barn (däremot hade jag gått dit om jag har en relation till den dömde, och vederbörande hade velat att jag närvarat vid dödsögonblicket).
Men helt klart finns vissa människor som verkar må bra av att infinna sig vid sådana tillfällen. Förmodligen inte i Sverige (jag har svårt att tänka mig att t ex Kenneth Hermele skulle vilja delta i avrättningen av palestiniern som dödade hans mor mer än som demonstrant mot avrättningen). Men alla länder har inte samma kultur som Sverige.
Det finns en mängd orsaker till straff, och det känns onödigt att dra in den diskussionen här.
Vad jag vet är avrättningar inget dragplåster i de länder där de utförs offentligt, så jag tvivlar på att ens offentliga avrättningar skulle bli något jippo. Men enligt vad jag kan utläsa av TS verkar det inte handla om att göra Israels avrättningar offentliga, utan om att det finns plats för de som närvarar, liknande i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
brimfull
Det är ju han Ben Gevir som är ute och trollar.
Han gjorde något liknande med att Krokodiler skall vakta fångarna i fängelset.
Han är i regeringen men det förnekas av alla.
Jo, jag vet. Netanyahu brukar oftast dementera hans uttalanden när han går över gränsen (vilket aldrig större medier citerar). Men om Ben Gvir säger vad som sades i TS är det inget särskilt häpnadsväckande för amerikaner. Kanske inte ens för israeler (även de måste väl ha haft folk närvarande vid avrättningar tidigare).